Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Szwajcaria: Kolejka napędzana ściekami

Dalej Wstecz
Autor:

Marcin Żywiałkowski

Data publikacji:
2016-07-10 09:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Szwajcaria: Kolejka napędzana ściekami
źródło: Damel_v8dub/Flickr
Fryburska kolejka zębata, łącząca centrum miasta z Basse-Ville (dolnym miastem), od ponad wieku jest zasilana za pomocą ścieków produkowanych przez mieszkańców miasta, co zdaniem części pasażerów zapewnia niezapomniane wrażenia zapachowe. To jeden z nielicznych zachowanych funikularów działających w oparciu o siłę grawitacji.

Większość funikularów z przełomu XIX i XX wieku było zasilanych wodą. Pracownik górnej stacji napełniał zbiornik w wagoniku wodą. Dzięki sile grawitacji zjeżdżał on na dół i równocześnie, dzięki linie, wciągał wagonik z dolnej stacji na górę. Dzięki temu, że wagonik zjeżdżający był nieco cięższy niż wjeżdżający, kolejki były napędzane wyłącznie siłą grawitacji. Gdy wagonik dojeżdżał do stacji dolnej, woda była wypompowywana, a na górnej wlewana do kolejnego wagonika.


Dzięki rozwojowi techniki parowej, a następnie elektrycznej, w wielu miejscach zrezygnowano z siły grawitacji na rzecz silników poruszających linami kolejek. Do naszych czasów dotrwało zaledwie kilka funikularów zasilanych wodą, w tym fryburska zasilana pewnym osobliwym typem cieczy. Wybudowana w 1899 roku kolejka jest bowiem podłączona do sieci kanalizacji miejskiej. Ścieki i tak płyną rurami z położonego wyżej centrum miasta do Base-Ville, więc część można z powodzeniem przeznaczyć na zasilanie kolejki. Dzięki temu kolejka jest zasilana bezpłatną, „czystą” energią.

Czy kolejka śmierdzi? Zdania są podzielone. Część użytkowników portalu TripAdvisor uważa, że zapach jest lekko nieprzyjemny, inni piszą wprost – kolejka pachnie jak toaleta.

Fryburska kolejka powstała dzięki właścicielowi nieistniejącego już browaru Brasserie du Cardinal, aby ułatwić dojazd pracowników do jego siedziby w Base-Ville. W 1965 roku kolejkę przejęło miasto. Dziś jest jedną z głównych atrakcji turystycznych Fryburga.

Bilet jednorazowy, uprawniający do wielokrotnego przejazdu w ciągu godziny kosztuje około 12 złotych (2,80 CHF). Wagoniki kursują co około 6 minut a sam przejazd zajmuje 2 minuty.


źródło: Matthieu Kowalczyk/Flickr



Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Praga: Funikularem na wieżę widokową

Komunikacja

Praga: Funikularem na wieżę widokową

Kasper Fiszer 14 maja 2016

Gdynia wzbogaciła się o kolej terenową

Przestrzeń

Gdynia wzbogaciła się o kolej terenową

Witold Urbanowicz 07 lipca 2015

Paryż: Funikular – transport i turystyczna wizytówka

Komunikacja

Paryż: Funikular – transport i turystyczna wizytówka

Kasper Fiszer 06 kwietnia 2015

 

 

 

 

 

 

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS