Przejść naziemnych w centrum Warszawy w wielu miejscach nie uświadczysz. Tymczasem zgodnie ze współczesnymi tendencjami urbanistycznymi ruch pieszy w śródmieściu należy ułatwiać. Dlatego Maciej Sulmicki z „Zielonego Mazowsza” chce odtworzenia przejścia dla pieszych przez al. „Solidarności” na wysokości ul. Orlej. Swój projekt zgłosił do budżetu partycypacyjnego stolicy.
Przejście dla pieszych, o którego utworzenie wnioskuje działacz „Zielonego Mazowsza”, zostało zlikwidowane w 2000 roku. Obecnie, aby przedostać się w tym miejscu na drugą stronę ulicy, trzeba przekonać dodatkowo 500 metrów. Społecznicy przekonują, że to niezgodne ze współczesnymi tendencjami urbanistycznymi i chcą przywrócić zlikwidowane przejście dodając azyle pomiędzy torowiskiem tramwajowym a jezdniami. Azyle, których brakowało przed likwidacją przejścia, mają pozwolić pieszemu na bezpieczne zatrzymanie i pokonywanie przejścia „na raty”.
Bezpieczne przejście bez sygnalizacji świetlnej
Aby wykonanie azyli było możliwe, konieczne będzie zawężenie jezdni z 3 do 2 pasów ruchu w każdym z kierunków. Dzięki tym działaniom przejście mogłoby być bezpieczne nawet bez sygnalizacji świetlnej. Społecznicy wskazują, że zawężenie al. „Solidarności” nie jest problemem w obliczu tego, iż trasa nie pełni już roli tranzytowej. Dla obsługi tranzytu wybudowano bowiem trasę S-8, a dalej na wschód al. Solidarności zwężono do 1 pasa dla samochodów.
Większy widok mapy
„Dzięki rezygnacji z jednego pasa ruchu możliwe jest też przeniesienie na sąsiadującym odcinku parkowania z chodników na pas postojowy na jezdni. Poprawi to warunki ruchu pieszego również wzdłuż al. Solidarności bez likwidacji miejsc postojowych, umożliwi odtworzenie szpaleru drzew, zwiększy atrakcyjność sklepów i usług” - proponują dalej społecznicy dodając, że realizacja projektu wpłynęłaby na poprawę ruchu pieszego w Śródmieściu, co jest zgodne ze Strategią Zrównoważonego Rozwoju Systemu Transportowego Warszawy. Sulmicki wskazuje, że zadanie 7 Strategii obejmuje właśnie wyznaczanie nowych naziemnych przejść dla pieszych. Tymczasem odległość między kolejnymi przejściami przez al. Solidarności wynosi w tym miejscu ponad 500 m.
Odtworzyć alejowy charakter ulicy?
„Realizacja projektu poprawi warunki życia mieszkańców Śródmieścia, poprawiając warunki ruchu pieszych i umożliwiając odtworzenie miejskiego, alejowego charakteru alei Solidarności” - uzasadnia przedstawiciel „Zielonego Mazowsza” i dodaje szacunkowy koszt przedsięwzięcia – 30 tys. zł.
Zgłaszanie projektów do budżetu partycypacyjnego zakończyło się 10 marca. W sumie na realizację wszystkich zadań, na które już w czerwcu będą mogli głosować mieszkańcy, miasto chce przeznaczyć 26 mln zł.