Partnerzy serwisu:
Mobilność

Śląsk wprowadza standardy rowerowe

Dalej Wstecz
Autor:

Rafał Stawecki

Data publikacji:
2017-04-20 09:26
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Śląsk wprowadza standardy rowerowe
Fot. MOs810, commons.wikimedia.org, CCA-SA 3.0
Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego wprowadził właśnie standardy kształtowania infrastruktury rowerowej, które mają obowiązywać wojewódzkie jednostki organizacyjne. To czwarty tego rodzaju dokument w Polsce. Podobne przyjęto w zachodniopomorskiem, małopolskiem i dolnośląskiem.

Standardy określające zasady projektowania infrastruktury rowerowej, zwane potocznie „standardami rowerowymi”, nie są w Polsce nowością. Przyjęto je w wielu polskich miastach, m.in. Warszawie, Gdańsku, Wrocławiu, Lublinie czy Krakowie. W szerszej skali funkcjonują także w województwach zachodniopomorskim, małopolskim czy dolnośląskim.

18 kwietnia br. wszedł w życie kolejny dokument określający zasady tworzenia dróg dla cyklistów na poziomie regionalnym. Mowa o „Standardach i wytycznych kształtowania infrastruktury rowerowej” wprowadzonych przez Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego i sporządzonych w oparciu o przykłady dobrych praktyk oraz analizie problemów, z jakimi borykają się polscy rowerzyści. To czwarty tego rodzaju dokument w Polsce.

Wytyczne dla powiatów i gmin

Głównym powodem powstania dolnośląskich standardów rowerowych jest realizacja zapisów dwóch dokumentów: Strategii Rozwoju Systemu Transportu Województwa Śląskiego oraz Planu Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Śląskiego 2020+. Akty wspominają o konieczności ujednolicenia zasad, według których samorząd wojewódzki buduje trasy rowerowe.

„W ubiegłym roku pomiędzy Województwem Śląskim i Górnośląskim Związkiem Metropolitalnym została podpisana deklaracja w sprawie realizacji wspólnej polityki rowerowej. Przyjęcie standardów obowiązujących w całym województwie jest kluczowym i podstawowym elementem dalszych działań i współpracy” – komentował Wojciech Saługa, marszałek województwa. Samorządowcy chcą, by wspólnie prowadzona polityka rowerowa zwiększyło atrakcyjność regionu, społeczną mobilność oraz jakość życia mieszkańców.

Standardy - choć ujednolicą zasady projektowania infrastruktury rowerowej przez samorząd wojewódzki oraz podległe mu jednostki - nie są obligatoryjne dla niższych szczebli samorządu. W przypadku budowy ścieżek przy drogach zarządzanych przez gminy i powiaty mogą pełnić jednak rolę wytycznych.

Dopuszczalna kostka

Dokument zawiera ściśle określone wytyczne tworzenia tras spełniających różne funkcje (komunikacyjne i turystyczne) i należących do różnych kategorii (trasy główne i pozostałe). Dzieli także projektowanie infrastruktury rowerowej na fazę początkową (o charakterze analitycznym), planowania konfiguracji sieci tras (ustalenie hierarchii połączeń) i techniczną.

Wśród podstawowych zasad projektowania wymienia m.in. prędkość projektową co najmniej 30 km/h, niestosowanie nawierzchni z kostek fazowanych (choć dopuszcza się niefazowaną na odcinkach do 50 m) czy czytelne i jednoznaczne oznakowanie skrzyżowań.

Z treścią dokumentu można zapoznać się tutaj.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Nextbike operatorem Legnickiego Roweru Miejskiego

Mobilność

Nextbike operatorem Legnickiego Roweru Miejskiego

Jakub Dybalski 18 kwietnia 2017

Rzeszów. Powstaną rowerowe mosty

Przestrzeń

Rzeszów. Powstaną rowerowe mosty

Rafał Stawecki 10 kwietnia 2017

Czego możemy nauczyć się od Amsterdamu?

Mobilność

Czego możemy nauczyć się od Amsterdamu?

Rafał Stawecki 09 kwietnia 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS