Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego wprowadził właśnie standardy kształtowania infrastruktury rowerowej, które mają obowiązywać wojewódzkie jednostki organizacyjne. To czwarty tego rodzaju dokument w Polsce. Podobne przyjęto w zachodniopomorskiem, małopolskiem i dolnośląskiem.
Standardy określające zasady projektowania infrastruktury rowerowej, zwane potocznie „standardami rowerowymi”, nie są w Polsce nowością. Przyjęto je w wielu polskich miastach, m.in. Warszawie, Gdańsku, Wrocławiu, Lublinie czy Krakowie. W szerszej skali funkcjonują także w województwach zachodniopomorskim, małopolskim czy dolnośląskim.
18 kwietnia br. wszedł w życie kolejny dokument określający zasady tworzenia dróg dla cyklistów na poziomie regionalnym. Mowa o „Standardach i wytycznych kształtowania infrastruktury rowerowej” wprowadzonych przez Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego i sporządzonych w oparciu o przykłady dobrych praktyk oraz analizie problemów, z jakimi borykają się polscy rowerzyści. To czwarty tego rodzaju dokument w Polsce.
Wytyczne dla powiatów i gminGłównym powodem powstania dolnośląskich standardów rowerowych jest realizacja zapisów dwóch dokumentów: Strategii Rozwoju Systemu Transportu Województwa Śląskiego oraz Planu Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Śląskiego 2020+. Akty wspominają o konieczności ujednolicenia zasad, według których samorząd wojewódzki buduje trasy rowerowe.
„W ubiegłym roku pomiędzy Województwem Śląskim i Górnośląskim Związkiem Metropolitalnym została podpisana deklaracja w sprawie realizacji wspólnej polityki rowerowej. Przyjęcie standardów obowiązujących w całym województwie jest kluczowym i podstawowym elementem dalszych działań i współpracy” – komentował Wojciech Saługa, marszałek województwa. Samorządowcy chcą, by wspólnie prowadzona polityka rowerowa zwiększyło atrakcyjność regionu, społeczną mobilność oraz jakość życia mieszkańców.
Standardy - choć ujednolicą zasady projektowania infrastruktury rowerowej przez samorząd wojewódzki oraz podległe mu jednostki - nie są obligatoryjne dla niższych szczebli samorządu. W przypadku budowy ścieżek przy drogach zarządzanych przez gminy i powiaty mogą pełnić jednak rolę wytycznych.
Dopuszczalna kostkaDokument zawiera ściśle określone wytyczne tworzenia tras spełniających różne funkcje (komunikacyjne i turystyczne) i należących do różnych kategorii (trasy główne i pozostałe). Dzieli także projektowanie infrastruktury rowerowej na fazę początkową (o charakterze analitycznym), planowania konfiguracji sieci tras (ustalenie hierarchii połączeń) i techniczną.
Wśród podstawowych zasad projektowania wymienia m.in. prędkość projektową co najmniej 30 km/h, niestosowanie nawierzchni z kostek fazowanych (choć dopuszcza się niefazowaną na odcinkach do 50 m) czy czytelne i jednoznaczne oznakowanie skrzyżowań.
Z treścią dokumentu
można zapoznać się tutaj.