Partnerzy serwisu:
Mobilność

Śląsk wprowadza standardy rowerowe

Dalej Wstecz
Data publikacji:
20-04-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
Śląsk wprowadza standardy rowerowe
Fot. MOs810, commons.wikimedia.org, CCA-SA 3.0
Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego wprowadził właśnie standardy kształtowania infrastruktury rowerowej, które mają obowiązywać wojewódzkie jednostki organizacyjne. To czwarty tego rodzaju dokument w Polsce. Podobne przyjęto w zachodniopomorskiem, małopolskiem i dolnośląskiem.

Standardy określające zasady projektowania infrastruktury rowerowej, zwane potocznie „standardami rowerowymi”, nie są w Polsce nowością. Przyjęto je w wielu polskich miastach, m.in. Warszawie, Gdańsku, Wrocławiu, Lublinie czy Krakowie. W szerszej skali funkcjonują także w województwach zachodniopomorskim, małopolskim czy dolnośląskim.

18 kwietnia br. wszedł w życie kolejny dokument określający zasady tworzenia dróg dla cyklistów na poziomie regionalnym. Mowa o „Standardach i wytycznych kształtowania infrastruktury rowerowej” wprowadzonych przez Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego i sporządzonych w oparciu o przykłady dobrych praktyk oraz analizie problemów, z jakimi borykają się polscy rowerzyści. To czwarty tego rodzaju dokument w Polsce.

Wytyczne dla powiatów i gmin

Głównym powodem powstania dolnośląskich standardów rowerowych jest realizacja zapisów dwóch dokumentów: Strategii Rozwoju Systemu Transportu Województwa Śląskiego oraz Planu Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Śląskiego 2020+. Akty wspominają o konieczności ujednolicenia zasad, według których samorząd wojewódzki buduje trasy rowerowe.

„W ubiegłym roku pomiędzy Województwem Śląskim i Górnośląskim Związkiem Metropolitalnym została podpisana deklaracja w sprawie realizacji wspólnej polityki rowerowej. Przyjęcie standardów obowiązujących w całym województwie jest kluczowym i podstawowym elementem dalszych działań i współpracy” – komentował Wojciech Saługa, marszałek województwa. Samorządowcy chcą, by wspólnie prowadzona polityka rowerowa zwiększyło atrakcyjność regionu, społeczną mobilność oraz jakość życia mieszkańców.

Standardy - choć ujednolicą zasady projektowania infrastruktury rowerowej przez samorząd wojewódzki oraz podległe mu jednostki - nie są obligatoryjne dla niższych szczebli samorządu. W przypadku budowy ścieżek przy drogach zarządzanych przez gminy i powiaty mogą pełnić jednak rolę wytycznych.

Dopuszczalna kostka

Dokument zawiera ściśle określone wytyczne tworzenia tras spełniających różne funkcje (komunikacyjne i turystyczne) i należących do różnych kategorii (trasy główne i pozostałe). Dzieli także projektowanie infrastruktury rowerowej na fazę początkową (o charakterze analitycznym), planowania konfiguracji sieci tras (ustalenie hierarchii połączeń) i techniczną.

Wśród podstawowych zasad projektowania wymienia m.in. prędkość projektową co najmniej 30 km/h, niestosowanie nawierzchni z kostek fazowanych (choć dopuszcza się niefazowaną na odcinkach do 50 m) czy czytelne i jednoznaczne oznakowanie skrzyżowań.

Z treścią dokumentu można zapoznać się tutaj.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5