Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Śląsk. Metropolii łatwiej rozwiązać problem smogu

Dalej Wstecz
Autor:

Agnieszka Serbeńska

Data publikacji:
2017-03-21 09:27
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Śląsk. Metropolii łatwiej rozwiązać problem smogu
Sosnowiecfot. Kris Silver, lic. CC 3.0
Ustawa o związku metropolitalnym w województwie śląskim określa zasady jego funkcjonowania oraz zdania m.in. w dziedzinach kształtowania polityki rozwoju, ładu przestrzennego, planowania i integracji publicznego transportu zbiorowego. – Metropolia może też zapewnić szersze spojrzenie na sprawę zanieczyszczeń powietrza i wyznaczyć strategiczne dla wszystkich miast działania – przekonuje Arkadiusz Chęciński, prezydent Sosnowca.

Czy nowa regulacja, dedykowana Śląskowi, przynosi lepsze rozwiązania od tych, jakie zakładała kompleksowa dla kraju ustawa metropolitalna poprzedniej ekipy rządzącej? – Moim zdaniem tych zmian jest naprawdę niewiele. Podstawową różnicą jest to, że ustawa dotyczy tylko aglomeracji śląsko-zagłębiowskiej – odpowiada Arkadiusz Chęciński.

Na ocenę przyjdzie czas

– Aby móc jednoznacznie ocenić ustawę o związku metropolitalnym w województwie śląskim musimy poczekać na rozporządzenie wykonawcze – uważa Edward Lasok, prezydent Mysłowic. – Zawsze byłem i nadal jestem zwolennikiem tworzenia metropolii, tym bardziej na obszarze z takim potencjałem jaki ma Śląsk – zaznacza.

Dostrzeganą natomiast wadą ustawy jest brak możliwości wyjścia miasta z metropolii. –Będziemy zabiegać o to, aby taka możliwość istniała. Może się przecież okazać, że przynależność do aglomeracji nie jest korzystna dla jednego z miast. Należy zapewnić taką drogę, która pozwoli na opuszczenie metropolii. Oczywiście taki proces nie powinien być łatwy, ale jednak możliwy – podkreśla prezydent Chęciński.

W transporcie publicznym potrzebne są zmiany

– Wejście w życie metropolii śląskiej oznacza dodatkowe 250 mln zł na rozwój naszego regionu. Taka kwota umożliwi nam m.in. modernizację publicznego transportu. To już najwyższy czas, aby podnieść standard komunikacji miejskiej na Śląsku – mówi Andrzej Kotala, prezydent Chorzowa. Przytaczając tę szansę zaznacza wagę możliwości wspólnego finansowania tych działań, które służą społeczności śląskiej aglomeracji.

Również prezydent Sosnowca istotę ustawy dostrzega w organizacji transportu w ramach metropolii. – Tu liczę na bardzo duże zmiany. Trzeba zunifikować transport kilku operatorów, których w tej chwili mamy w naszym regionie. Mam tu na myśli zarówno komunikację autobusową, tramwajową jak i regionalną kolej. Musimy doprowadzić do tego, by transport był zintegrowany, współpracował ze sobą, a nie dublował się – podkreśla prezydent Arkadiusz Chęciński.

Włodarz Sosnowca zaznacza, że zadania związane z transportem publicznym są tymi najważniejszymi, jakie w tej chwili stoją przed tworzoną metropolią. – Oczywiście nie wykonamy tego w ciągu kilku tygodni, ale powiedzmy w ciągu roku powinno być to chyba możliwe – dodaje Chęciński.

Ważna kultura, ale może też warto powalczyć o powietrze

– Jestem przekonany, że zespołowe działanie da większe efekty zarówno w dziedzinie rozwoju transportu czy infrastruktury, jak też kultury czy wspólnej promocji śląskich miast – twierdzi Edwarda Lasok.

– Dzięki utworzeniu metropolii, zyskamy gospodarza, który będzie reprezentował Śląsk we wszystkich sprawach, które wykraczają poza kompetencje poszczególnych miast. Na pewno ułatwi to pozyskiwanie strategicznych inwestycji oraz dużych wydarzeń kulturalnych i sportowych – przekonuje z kolei prezydent Andrzej Kotala.

– Atutem ustawy jest możliwość współpracy między miastami bez setek dokumentów, podpisów, które blokowały lub opóźniały wiele wspólnych działań – dodaje Arkadiusz Chęciński.

Prezydent Sosnowca jako przykład szans otwarcia się na współpracę podaje zakup energii elektrycznej przez miasta, które należą do Górnośląskiego Związku Metropolitalnego. –Niestety podpisanie umowy nie było możliwe do wdrożenia przez sam GZM, tylko przez jedno z miast członkowskich GZM-u. Liczę, że teraz już nie będzie takich problemów – zaznacza Chęciński.

Ponadto dodaje, że również ważnym problemem, wymagającym znalezienia wspólnego rozwiązania, jest zanieczyszczenie powietrza. – W samorządach pojawia się mnóstwo pomysłów, przepisów, często od siebie bardzo różnych. To sprawia, że sąsiadujące ze sobą miasta mają odmienne spojrzenie na ten problem. Metropolia może zapewnić szersze spojrzenie na tę sprawę i wyznaczyć strategiczne dla wszystkich miast działania, a tylko ewentualne dodatkowe działania na szczeblu poszczególnych miast będą różne. Tu musi decydować współpraca, a nie rywalizacja – argumentuje Arkadiusz Chęciński.



VII Kongres Kolejowy
 VII Kongres Kolejowy


23 listopada 2017 r. w warszawskim hotelu Sofitel Victoria odbędzie się kolejna, VII edycja Kongresu Kolejowego. To największe i najbardziej prestiżowe wydarzenie konferencyjne w branży transportu szynowego, organizowane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR wspólnie z Forum Kolejowym - Railway Business Forum. Wszystkie poprzednie edycje Kongresu miały ogromne znaczenie dla branży transportu kolejowego w naszym kraju oraz były jedyną tak szeroką platformą dyskusji poświęconej polskiemu kolejnictwu. W zeszłym roku udział w dyskusjach wzięło ponad 700 osób ze świata polityki, samorządu, nauki, biznesu i przemysłu. W 2017 r. poruszać będziemy m.in. następujące tematy:

• Rola kolei w systemie transportowym państwa – jak przywrócić transportowi szynowemu należne mu miejsce?
• Kolejowe przewozy towarowe – jaki jest potencjał wzrostu sektora?
• Smart Railways – inteligentna kolej na miarę XXI wieku
• Gdzie będzie infrastruktura kolejowa w Polsce w roku 2023?
• Inwestycje w transport kolejowy a oczekiwania wspólnot samorządowych
• Bezpieczeństwo na kolei w Polsce

Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, za akredytacją. Zapraszamy do rejestracji pod www.kongreskolejowy.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
MPK Łódź: Bez stolarzy ani rusz

Komunikacja

MPK Łódź: Bez stolarzy ani rusz

Roman Czubiński 21 marca 2017

Donald Trump chce obciąć wydatki na transport o 2,4 mld dol.

Prawo & Finanse

Donald Trump chce obciąć wydatki na transport o 2,4 mld dol.

Jakub Dybalski 20 marca 2017

Pabianice: Szkodliwy brak integracji taryfowej

Komunikacja

Pabianice: Szkodliwy brak integracji taryfowej

Kasper Fiszer 21 marca 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS