Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Sieć paryskiego metra coraz rozleglejsza

Dalej Wstecz
Data publikacji:
17-02-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Sieć paryskiego metra coraz rozleglejsza
fot. ML
Paryski STIF – organizator transportu miejskiego w regionie Ile-de-France – zatwierdził niedawno budżet inwestycyjny na 2014 rok w wysokości 787 mln euro, z którego sfinansowana zostanie między innymi rozbudowa linii nr 14 paryskiego metra. W ramach tego kluczowego przedsięwzięcia powstanie nowy odcinek torów o długości 5,8 km, komunikując dworzec Saint-Lazare ze stacją w de Saint-Ouen (na północ od Paryża). Na tym jednak nie koniec planów inwestycyjnych przedsiębiorstwa zarządzającego m.in. systemem kolei podziemnej w stolicy Francji.

Zatłoczone metro? „Budujemy drugą linię”

Obecnie ta część Paryża obsługiwana jest już przez jedną linię metra [nr 13], jednak wysokie obłożenie składów ją obsługujących spowodowało w ostatnich latach znaczne obniżenie komfortu jazdy. Zdecydowano zatem o wdrożeniu trwałego rozwiązania problemu w postaci wydłużenia linii nr 14 w kierunku północnym.

Wzdłuż planowanego odcinka wybudowane zostaną cztery nowe stacje; oczekuje się, iż w porannych godzinach szczytu korzystać z nich będzie łącznie przeszło 12000 pasażerów. Pociągi metra kursować będą co niecałe dwie minuty, zapewniając podróżnym szybki, sprawny i komfortowy transport. W rezultacie zmian wyraźnie wzrośnie efektywność ekonomiczna linii nr 14, a jednocześnie przywrócona zostanie atrakcyjność linii nr 13. Uruchomienie nowego połączenia ma bowiem (wg wstępnych założeń) pozwolić na ograniczenie liczebności potoków pasażerskich przemieszczających się w drugim z wymienionych korytarzy o blisko 25%.

Całkowity koszt przedstawionego powyżej projektu wyniesie 450 mln euro. Pokryty zostanie przede wszystkim z budżetu Société du Grand Paris (59%). Resztę potrzebnych środków dołożą: region Ile-de-France (19%), miasto Paryż (20%), a także departamenty Hauts-de-Seine (1%) i Seine Saint-Denis (1%). Główne prace przy budowie torów oraz pozostałych, niezbędnych elementów infrastruktury liniowo-punktowej mają się rozpocząć jeszcze w tym roku.

Bagneux lepiej skomunikowane z centrum Paryża

Zawarte zostało również porozumienie dotyczące sfinansowania drugiego etapu rozbudowy linii nr 4, jeszcze do niedawna łączącej Porte de Clignancourt z Porte d'Orléans. To jedno z ważniejszych połączeń komunikacyjnych w Paryżu (przecinające stolicę Francji z północy na południe) już w marcu zeszłego roku zostało przedłużone o 1,4 km do nowo wybudowanej stacji metra Mairie de Montrouge. W bieżącym roku rozpoczną się zaś prace przy budowie kolejnych dwóch przystanków (Verdun Sud oraz końcowej w Bagneux), a także łączących je torów o długości niespełna 2 km. Projekt warty 178 mln euro zostanie sfinansowany przez: region Ile-de-France (60%), administrację centralną (26%) oraz departament Hauts-de-Seine (14%).

Powstanie nowego odcinka ułatwi dojazd do centrum Paryża mieszkańcom Bagneux. Nowoczesne i komfortowe składy, kursujące z wysoką częstotliwością zapewnią zaś niezwykle sprawną, bezpieczną oraz wygodną podróż. Nowe stacje metra zostaną rzecz jasna wyposażone w schody ruchome oraz windy, dedykowane zwłaszcza osobom o ograniczonej mobilności.

Należy zauważyć, iż stacja w Bagneux, podobnie jak przystanek Porte d'Orléans, pełnić ma docelowo rolę lokalnego węzła integracyjnego, w którym przedłużona linia metra spotykać się będzie z linią Grand Paris Express oraz liniami autobusowymi. Z pewnością posłuży to usprawnieniom komunikacyjnym w obszarze ciążenia końcowej stacji linii nr 4, przekonując wielu pasażerów do rezygnacji z podróżowania własnym autem na rzecz komunikacji miejskiej.

W planach kolejne inwestycje

Na tym jednak nie koniec. W najbliższych miesiącach mają się rozpocząć konsultacje społeczne w sprawie wybrania najbardziej optymalnego przebiegu planowanej do przedłużenia w najbliższych latach linii nr 1 z obecnej stacji końcowej w Château de Vincennes do Val-de-Fontenay. Wzdłuż planowanego odcinka powstaną 3 nowe przystanki, których lokalizacja również będzie stanowić przedmiot dyskusji z mieszkańcami wschodnich przedmieść Paryża. Region Ile-de-France zapewni ponadto w roku bieżącym 70% środków koniecznych do sfinansowania studium wykonalności dla projektu przedłużenia linii 10 paryskiego metra (z dworca Austerlitz do podparyskiej miejscowości Ivry-sur-Seine). W tym przypadku sporządzenie niezbędnej dokumentacji ma całościowo kosztować 300 tysięcy euro. Pozostała część tej kwoty (30%) została już wcześniej zapewniona z budżetu administracji centralnej.

Intermodalność i sztuka mogą iść w parze

Z kolei operator metra w Paryżu – państwowe przedsiębiorstwo RATP (z fr. Autonomiczny zarząd transportu paryskiego) – donosi na swojej stronie internetowej, iż w roku bieżącym kontynuowany będzie, prowadzony na szeroką skalę, program rozwoju dostępności dworców i stacji metra dla różnych grup pasażerów. Służyć temu będzie przeobrażanie przestrzeni wokół nich w taki sposób, aby oferować rozwiązania intermodalne i przyjazne klientom świadczonych usług przewozowych.

Nacisk w prowadzonych działaniach zostanie też położony na ochronę i promowanie dziedzictwa kulturowego Francji w miejscach styczności podróżnych z koleją tj. obiekty dworcowe, tunele i przystanki. W szczególności chodzi tu o uznawane przez wielu za niezwykłe i oryginalne, secesyjne dzieła sztuki kutego żelaza, jakimi są wejścia do metra paryskiego. W dalszym ciągu prezentowane będą też na wybranych stacjach wystawy dzieł malarskich oraz grafiki. Ponadto renowacja dotyczyć będzie elementów sygnalizacji na liniach metra, jak również pozostałych systemów, pozwalających na sprawne funkcjonowanie podziemnej kolei.

Podsumowując, organy odpowiedzialne za funkcjonowanie systemu komunikacji miejskiej w aglomeracji Paryża (liczącej około 12 milionów stałych mieszkańców) doskonale zdają sobie sprawę z kluczowej roli metra w sprawnej organizacji usług transportowych. Kolejne środki finansowe pozwolą na przeprowadzenie już w tym roku kilku inwestycji, które podwyższą standard świadczonych usług oraz dostępność przestrzenną infrastruktury punktowej. Równocześnie ten niezwykle szybki i popularny środek transportu w stolicy Francji, z którego każdego dnia korzysta miliony pasażerów, dotrze do kolejnych dzielnic i miejscowości, co z pewnością przyczyni się do dalszego ograniczania niekorzystnych skutków kongestii na paryskich drogach.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5