fot. Sergey Rodovnichenko, lic CCA 2.0pociąg w Rosji
Niewykluczone, że z przedmieść rosyjskich miast znikną pociągi aglomeracyjne. Miałyby one zostać zastąpione autobusami. W ostatnich latach brakuje pieniędzy na dofinansowywanie przewozów kolejowych, dlatego też władze obwodów muszą zrewidować dotychczasową politykę transportową.
W roku 2013, spośród wszystkich jednostek administracyjnych Rosji, kolejowe przewozy aglomeracyjne były rentowne tylko w rejonie Moskwy, Petersburga oraz w Republice Adygei. Jednak Moskwa i Petersburg przewożą rocznie połowę wszystkich pasażerów z terenu Rosji w ruchu aglomeracyjnym. Dodatkowo w tych dwóch regionach kraju bilety pokrywają aż 80 procent funkcjonowania kolei. W innych regionach bilety pokrywają tylko 30-50 proc. kosztów, dlatego znaczącą część kosztów funkcjonowania kolei musi pokrywać budżet państwa.
Ministerstwo ma pomysł
Rosyjski rząd poparł w ostatnim czasie propozycję Ministerstwa Rozwoju w sprawie zrewidowania polityki dotyczącej prowadzenia przewozów kolejowych w poszczególnych obwodach. W tym, czy przewozy kolejowe będą utrzymane w obszarze poszczególnych aglomeracji, w kolejnych latach miałyby decydować lokalne władze. Jeśli samorząd rezygnowałby z przewozów kolejowych, to pociągi miałyby zostać zastąpione autobusami. Konieczność zmiany podejścia do polityki transportu na przedmieściach rosyjskich miast jest podyktowana przede wszystkim tym, że w rządowej kasie brakuje dużych kwot na dotowanie nierentownych przewozów.
Zbyt duże straty
W roku 2013 poszczególne jednostki administracyjne dofinansowały połowę kosztów funkcjonowania kolei, jednak w wielu przypadkach 50 procent dotacji okazywało się jednak niewystarczające. Już dziś eksperci szacują, że straty za rok 2014 będą jeszcze wyższe. Na rok bieżący poziom rządowej dotacji do przewozów aglomeracyjnych określono na 41 procent, a strata na koniec roku szacowana jest na poziomie 277 mln dolarów. Jednak faktyczne koszty strat są znacznie wyższe, ponieważ przewoźnicy korzystają z torów, a dostęp do torów również w znaczącej części jest dotowany przez państwo. Aby poprawić trudną sytuację przewozów aglomeracyjnych, Koleje Rosyjskie będące w znaczącej większości kluczowym udziałowcem spółek kolejowych poszczególnych jednostek administracyjnych, w pierwszej kolejności zlikwidowały około 200 połączeń.
Ministerstwo Transportu Rosji przewiduje, że najlepszym wyjściem w obecnej sytuacji będzie zlikwidowanie aglomeracyjnych przewozów w tych regionach, w których są one najbardziej niedochodowe.Gdyby przyjąć propozycje rządu, spośród 83 jednostek administracyjnych, aż 73 musiałyby zlikwidować kolej aglomeracyjną, która zostałaby zastąpiona siecią połączeń autobusowych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.