Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

(Po)wolne centrum – Poznań rozszerza Strefę 30

Dalej Wstecz
Autor:

Olga Plesińska

Data publikacji:
2016-09-12 08:28
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

(Po)wolne centrum – Poznań rozszerza Strefę 30
fot. WU
Tej jesieni poznańskim kierowcom przyda się powtórka ze skrzyżowań równorzędnych. Rozszerzona strefa 30km/h, wyłączenie sygnalizacji świetlnej, jeden pas ruchu, nowe trasy dla rowerzystów, nowe przejścia dla pieszych – tak już niedługo będzie wyglądać centrum stolicy Wielkopolski. Dla rowerzystów i pieszych oznacza to większą swobodę przemieszczania się. Dla wielu kierowców strefa oznacza konieczność zmiany nawyków.

Zmiany, zmiany

Pierwszy etap Strefy 30, który obejmuje trzy główne ulice centrum – Św. Marcin (od al. Niepodległości do al. Marcinkowskiego), Ratajczaka (od 27 Grudnia do Ogrodowej) i pl. Wolności, ma zostać oddany do użytku do końca września. Zwężane są pasy ruchu dla samochodów, pojawiają się nowe ścieżki rowerowe i kontrapasy. Ze skrzyżowań znikną światła, powstaną dodatkowe przejścia dla pieszych. Odzyskana zostanie przestrzeń chodników – miejsca parkingowe znajdą się w obrębie dzisiejszej jezdni, zaś rowerzyści przejadą między zaparkowanymi samochodami a chodnikiem.

W dalszej perspektywie Strefa ma objąć teren w obrębie ulic Królowej Jadwigi, al. Niepodległości, Solna, Małe Garbary, Garbary. Wszyscy użytkownicy ruchu będą musieli przyzwyczaić się do nowej sytuacji. Póki co prace związane z wprowadzaniem strefy spotykają się z ostrą krytyką – jest to, co by nie było, kolejne poważne utrudnienie ruchu w centrum miasta. – Wprowadzenie Strefy nałożyło się w Poznaniu z utrudnieniami spowodowanymi remontami w kliku kluczowych punktach, to wpłynęło na początkową negatywną ocenę i próbę zrobienia z rowerzystów kozłów ofiarnych zmian. Dostrzegając korzyści Strefy, radni krytykowali sposób wprowadzenia rozwiązań. Można było uniknąć częściowego chaosu, prowadząc spójną politykę informacyjną, której po prostu zabrakło i niestety ciągle brakuje. Choć warto odnotować akcję Straży Miejskiej, w której rowerzyści nie są karani a informowani o nowych zasadach – mówi Tomasz Dworek, radny Starego Miasta, dziennikarz.

Sprawdzony pomysł

W Niemczech pierwsze strefy powstawały trzydzieści lat temu. W ciągu ostatnich dwóch dekad wprowadziły je też inne państwa zachodnie. Powstała ogólnoeuropejska inicjatywa „30 km/godz – ulice przyjazne życiu!”, której celem jest poprawa bezpieczeństwa najbardziej zagrożonych uczestników ruchu poprzez wprowadzenie ograniczenia prędkości do 30km/h na terenach zabudowanych i na terenie osiedli mieszkaniowych.

Autorzy tekstu inicjatywy przekonują, że wprowadzenie stref 30 pomogłoby w osiągnięciu unijnych celów dotyczących bezpieczeństwa ruchu i ochrony środowiska. Zgromadzone dane wskazują na to, że takie ograniczenie prędkości skutecznie zmniejsza liczbę śmiertelnych wypadków drogowych. Przy zderzeniu samochodu z pieszym przy prędkości ok. 50 km/h szanse przeżycia są 30%. Przy 30 km/h rosną do około 90%. Mniejsza prędkość redukuje poziom hałasu i emisji CO2, dodatkowo – co może wydawać się paradoksalne – usprawnia przepływ ruchu. Jeśli zasada ograniczenia prędkości na wspomnianych terenach weszłaby w życie w UE, władze lokalne musiałyby ubiegać się o zgodę na podniesienie prędkości, wykazując, że większa prędkość na danym odcinku pozwala zachować bezpieczeństwo ruchu. Władze musiałyby także wdrażać alternatywne metody poprawy bezpieczeństwa ruchu. W Polsce organizacją wspierającą „30 km/godz – ulice przyjazne życiu!” jest „Poznańska Masa Krytyczna” i łódzka „Fundacja Normalne Miasto – Fenomen”.

Plusy i minusy

Niewątpliwie ogromną zaletą wprowadzenia strefy ograniczenia prędkości jest podniesienie poziomu bezpieczeństwa, usprawnienie ruchu transportu zbiorowego oraz, na co wskazuje Rada Osiedla Stare Miasto, podniesienie komfortu życia ludzi mieszkających w sąsiedztwie, między innymi poprzez obniżenie poziomu hałasu. – Przyjazna przestrzeń to taka, w której dobrze się mieszka i wygodnie podróżuje i miło przebywa, dlatego zmiany muszą być uzupełnione o „umeblowanie ulic” ławkami, zielenią, oświetleniem – mówi Maria Sokolnicka-Guzek, członkini Rady.

Rola małej architektury, takiej jak klomby z kwiatami, ławki, wyniesione skrzyżowania, miejsca parkingowe ulokowane naprzemiennie po obu stronach ulicy czy stojaki rowerowe, to także wymuszenie zdjęcia nogi z gazu. Ograniczenie prędkości jest przez społeczników postrzegane jako kompromis: część przestrzeni zwracamy pieszym, zapewniamy rowerzystom komfort i poczucie bezpieczeństwa, ale nie zamykamy wszędzie ruchu samochodowego. – Rowerzyści stali się w centrum pełnoprawnymi uczestnikami ruchu drogowego, w wielu punktach poszerzono chodniki do tej pory zajmowane przez ścieżki, a sami rowerzyści mogę bezpiecznie poruszać się po wyznaczonych trasach – mówi Tomasz Dworek.

Rada Osiedla stara się, by za uspokojeniem ruchu poszły inne, jakościowe zmiany. Wspólnie z Urzędem Miasta chce doprowadzić do sytuacji, w której przyjaźniejsza przestrzeń wzbudzi w dawnych handlowych ulicach starówki nowy blask, mieszkańcy poczują ponownie wysoki komfort zamieszkania w samym sercu miasta, a odwiedzający zachwycą się różnorodnością Starego Miasta.

Zmiany budzą również obawy. Pojawiają się głosy, że zwężenie ulic tylko w obrębie centrum, w dodatku realizowane na dużą skalę, wcale nie musi poprawić przepływu ruchu. Samo obniżenie prędkości nie jest tu aż tak istotne. Chodzi o to, że kierowcy stoją w korkach w innych częściach miasta, nowe ulice mogą nie podołać potrzebom ruchu spływającego do centrum.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Kogo chcą zabić miejscy aktywiści?

Felietony i komentarze

Kogo chcą zabić miejscy aktywiści?

Łukasz Malinowski 12 września 2016

Poznań poszerza strefę Tempo 30. Mniej miejsca dla samochodów

Przestrzeń

Poznań poszerza strefę Tempo 30. Mniej miejsca dla samochodów

Jakub Dybalski 17 czerwca 2016

Edynburg zwalnia do 20 mil/h. W prawie całym mieście

Komunikacja

Edynburg zwalnia do 20 mil/h. W prawie całym mieście

Jakub Dybalski 21 marca 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS