Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Po co miastom własne standardy projektowania?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
19-05-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Po co miastom własne standardy projektowania?
fot. Tadeusz Rudzki, lic. CC 3.0Plac na Rozdrożu w Warszawie
W ostatnich latach polskie miasta coraz częściej decydują się na uchwalanie własnych standardów projektowania infrastruktury. Istniejące przepisy krajowe okazują się za mało precyzyjne lub nie uwzględniają dzisiejszych potrzeb mieszkańców, np. rowerzystów. Standardy projektowania pozwalają także na zapewnienie jednolitej, wysokiej jakości przyjętych rozwiązań, niezależnie od inwestora i projektanta danej inwestycji.

Do tej pory podstawowe warunki projektowania infrastruktury wyznaczały rozporządzenia ministerialne, np. Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. Stosowne rozporządzenie regulują także warunki stosowania znaków i sygnałów drogowych, warunki techniczne dla drogowych obiektów inżynierskich, a także dla kolejowych obiektów inżynierskich. Wprowadzanie zmian do przepisów krajowych jest procesem długotrwałym i najczęściej wymaga przeprowadzenia dodatkowych analiz, związanych np. z bezpieczeństwem przyjętych rozwiązań.

Dlatego z reguły zapisy rozporządzeń wyznaczają pewne warunki minimalne, które są uniwersalne zarówno dla dróg w małych jak i dużych ośrodkach miejskich. Doprecyzowanie tych zapisów poprzez uchwalenie standardów projektowania na poziomie lokalnym może pozwolić na uwzględnienie lokalnej specyfiki oraz narzucenie na projektantów i wykonawców bardziej rygorystycznych warunków.

Najbardziej znanym rodzajem standardów projektowania są standardy rowerowe, które są efektem walki środowiska rowerowego w poszczególnych miastach o lepszą jakość infrastruktury rowerowej. W chwili obecnej posiada je wiele dużych polskich miast, w tym Gdańsk, Kraków, Szczecin, Wrocław, Łódź czy też Warszawa. W stolicy standardy zostały uchwalone w roku 2009 a ich tekst można znaleźć na miejskich stronach internetowych.

Więcej na ten temat, w tym przykłady własnych standardów projektowych z innych miast, znajdziesz w Monitorze.


Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Dąbrowa Górnicza: Zniknęła kładka nad Sobieskiego. W zamian pasy

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Aspern Seestadt: Wiedeńska dzielnica przyszłości

Przestrzeń

Aspern Seestadt: Wiedeńska dzielnica przyszłości

Łukasz Malinowski 30 grudnia 2018

Bogota. Powiedz mi w czym mieszkasz, powiem ci kim jesteś

Komunikacja

Pozostałe z wątku:

Dąbrowa Górnicza: Zniknęła kładka nad Sobieskiego. W zamian pasy

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Aspern Seestadt: Wiedeńska dzielnica przyszłości

Przestrzeń

Aspern Seestadt: Wiedeńska dzielnica przyszłości

Łukasz Malinowski 30 grudnia 2018

Bogota. Powiedz mi w czym mieszkasz, powiem ci kim jesteś

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5