Partnerzy serwisu:
Mobilność

Po co Ford inwestuje w rower publiczny?

Dalej Wstecz
Autor:

Rafał Stawecki

Data publikacji:
2016-10-04 07:50
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Po co Ford inwestuje w rower publiczny?
Rowery CityBike na Manhattaniefot. Balou46, lic. CC 4.0 Międzynarodowa
W warunkach miejskich rower stanowi dla samochodu poważną konkurencję. Dlaczego zatem jeden z potentatów rynku motoryzacyjnego tworzy swój własny system publicznych wypożyczalni jednośladów? Czy na pewno chodzi tu o rowery?

W ostatnim czasie Ford Motor Company zaskoczyło inwestorów dwoma oświadczeniami. Pierwsze z nich dotyczy wykupienia Chariota - projektu opartego o tzw. vanpooling, czyli przewożenie grup pasażerów kilkunastoosobowymi vanami. Chariot funkcjonuje obecnie w San Francisco, oferując transport w godzinach porannego i popołudniowego szczytu na 25 trasach. Osoby chętne do skorzystania z usługi odnajdują przystanki za pomocą aplikacji mobilnej. Ford planuje rozwinąć Chariota, implementując go w innych miastach jako tańszą alternatywę dla Ubera czy Lyfta (również działających w oparciu o aplikacje mobilne). Drugie to chęć stworzenia własnej sieci wypożyczalni rowerów we współpracy z nowojorskim Motivate.

Zainteresowanie przedsiębiorstwem oferującym podróże kilkunastoosobowymi minibusami może mieć dla potentata motoryzacji sens. Pasażerskie vany - choć same w sobie stanowią wariację transportu publicznego – w dalszym ciągu są pojazdami silnikowymi, które kompania może produkować i zbywać. Skąd jednak zainteresowanie publicznymi rowerami, teoretycznie działającymi na szkodę samochodowych korporacji? Wyjaśnienie tej zagadki podał portal The Motley Fool, przytaczając słowa Jima Hacketta wypowiedziane w trakcie prezentacji przedstawionej 14 września br. potencjalnym inwestorom.

Jim Hackett to szef Ford Smart Mobility, poddodziału Ford Motor Company stworzonego z myślą o inwestowaniu w formy transportu inne niż tradycyjne auta prywatne (to właśnie Smart Mobility wykupi Chariotta). Jak informuje fool.com, Hackett uzasadnił chęć inwestowania w wypożyczalnie miejskich rowerów.

– We wrześniu wraz z Markiem Fieldem ogłosiliśmy naszą współpracę z Motivate. To firma zajmująca się rowerami publicznymi, właściciel CitiBike (nowojorska sieć wypożyczalni). Poinformowano nas, że w ciągu jednego dnia jednoślady CitiBike wypożyczano 62 tys. razy. Dlatego wprowadziliśmy podobny projekt w San Francisco, jednak w odróżnieniu od maszyn nowojorskich, te w San Francisco wyposażyliśmy w systemy telemetryczne. Telemetria to forma komunikacji, dzięki której rowery przesyłają nam dane. O to właśnie chodzi - powodem naszego zainteresowania rowerami nie są rowery same w sobie, tylko informacje, jakich nam dostarczają. Są one bardzo wartościowe, ponieważ mówią nam bardzo wiele o trasach, jakimi chcą poruszać się mieszkańcy – tłumaczył.


źródło: Ford Motor Company

Tak więc przy pomocy rowerów publicznych (a raczej wysyłanych przez nich danych) Ford odnajdzie nowe trasy dla nowo nabytego Chariota. Ten zaś – zdaniem Hacketta - ma być całkiem opłacalny.

– Chariot jest start-upem, małym przedsiębiorstwem ze świetnym zarządem i taborem w postaci około 100 pojazdów kursujących w San Francisco. Chariot potwierdził wszystko, czego nauczyliśmy się w ciągu ostatnich dwóch lat eksperymentowania z podobnymi projektami. Udało się z niego zrobić biznes. Wiemy już, że możemy go wykorzystać do osiągnięcia naszych celów [jeden z nich zakłada zwiększenie roli projektów pobocznych, niezwiązanych bezpośrednio z produkcją i sprzedażą samochodów] – wyjaśnił.


Kongres Transportu Publicznego 2017

VI Kongres Transportu Publicznego

Szósta edycja Kongresu Transportu Publicznego odbędzie się w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie w dniach 12-13 października 2017 roku.

Wydarzenie to jest największym w Polsce spotkaniem przedstawicieli firm, instytucji i organizacji związanych z transportem publicznym. Wśród wątków które zostaną poruszone w tym roku znajdą się tematy takie jak:
  • alternatywne paliwa w transporcie a niska emisja w polskich miastach,
  • mobilność miejska,
  • technologie i źródła finansowania ekomobilności,
  • oświetlenie i jego wpływ na komfort i bezpieczeństwo pasażerów w transporcie publicznym oraz aktywność mieszkańców miast
  • wpływ „uwolnienia” stawek za parkowanie na spójny rozwój miast • tworzenie zintegrowanych systemów informacji pasażerskiej
  • centra przesiadkowe – planowanie, realizacja, najlepsze praktyki.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Radom. Rower publiczny od kwietnia 2017 r. Czy wystarczy stacji?

Komunikacja

Radom. Rower publiczny od kwietnia 2017 r. Czy wystarczy stacji?

Rafał Stawecki 03 października 2016

Jak Wiedeń ułatwia przesiadkę na rowery miejskie

Komunikacja

Jak Wiedeń ułatwia przesiadkę na rowery miejskie

jd/inf. pras. 26 września 2016

BikeU chwali się liczbami i przygotowuje do Wavelo

Komunikacja

BikeU chwali się liczbami i przygotowuje do Wavelo

Jakub Dybalski 02 września 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS