W zeszłym tygodniu na budowie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej rozpoczęły się próby obciążeniowe obiektów inżynieryjnych. Jako pierwszy próbę przeszedł wiadukt zbudowany w miejscu (i w stylu architektonicznym) tzw. Mostku Weisera, spopularyzowanego w powieści Pawła Huelle „Weiser Dawidek”.
Jak informuje rzecznik spółki PKM SA Tomasz Konopacki, próba obciążeniowa tego wiaduktu, określanego przez spółkę jako WD-9, odbyła się z udziałem ciężarówek ważących łącznie 110 ton. Wynik próby, trwającej ok. 2 godziny, był pozytywny. – W najbliższych tygodniach i miesiącach podobne badania czekają wszystkie pozostałe obiekty inżynieryjne na linii PKM, które powoli przygotowywane są już do ich przekazania do użytkowania.
Aby tak się stało, najpierw każdy wiadukt, kładka czy przejście pod torami muszą przejść skomplikowaną i czasochłonną procedurę dopuszczającą tego typu obiekty do użytku. Dlatego właśnie przy okazji testów Budimex całkowicie zamknął wszystkie wybudowane już przejścia i wiadukty, gdyż podczas przeprowadzania procedur nie może się na nich odbywać żaden ruch pieszych lub pojazdów, nie związany z samą budową – informuje Tomasz Konopacki.
Kilka tygodni temu na budowie PKM zakończyło się betonowanie ostatniego wiaduktu. Kolejne istotne wydarzeniem to nasuwanie stalowej konstrukcji wiaduktu WK-2 na jego miejsce, w rejonie przystanku SKM Gdańsk Zaspa. Po wiadukcie WK-2 pociągi jadące linią PKM od strony Wrzeszcza w kierunku lotniska w Rębiechowie będą przejeżdżać nad torami dalekobieżnymi łączącymi Gdańsk z Gdynią (linia 202). Konstrukcja wiaduktu jest już gotowa, proces nasuwania nastąpi najprawdopodobniej na początku listopada i będzie trwać ok. 24 godzin.
Wczesną wiosną 2015 r. planowane jest rozpoczęcie testów taboru na nowej linii (pierwsze 2 z 10 autobusów szynowych do obsługi linii zawierających się w projekcie PKM ma zostać dostarczone jeszcze w tym roku), natomiast jej otwarcie jest wstępnie planowane na jesień 2015 r. Przy czym dokładna data jest uzależniona m.in. od tempa prac PKP PLK (która odpowiada za połączenie linii PKM z linią 202 we Wrzeszczu i linią 201 w Rębiechowie), a także od tego, jak sprawnie postępować będą odbiory techniczne.
Niezależnie jednak od tego, cała inwestycja musi zostać zakończona i rozliczona do 31 grudnia 2015 r., gdyż takie są warunki uzyskania refundacji środków pomocowych w ramach unijnej perspektywy 2007-13: wszystkie projekty w ramach minionej już perspektywy muszą być gotowe przed końcem 2015 r. Obecnie na budowie PKM jest wykonane 73 proc. robót, przy 66 proc. wykorzystania harmonogramu.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.