W czasie wakacji zostanie wytyczona droga rowerowa w ciągu Marszałkowskiej na odcinku od Świętokrzyskiej do Królewskiej i Ogrodu Saskiego. Przy okazji warszawski pełnomocnik rowerowy zapowiada zwężenie przeskalowanej jezdni i uporządkowanie parkowania. Kierowcy nie stracą jednak żadnego pasa ruchu, zyskają wręcz trochę miejsca – znika buspas.
Droga rowerowa połączy Świętokrzyską z Królewską i Ogrodem Saskim. Zostanie ona dowiązana do już istniejącego układu dróg przy stacji metra Świętokrzyska. – Mamy zatwierdzony projekt dla tej drogi dla rowerów. Realizację tego odcinka wraz przejazdami rowerowymi na skrzyżowaniu z Królewską planujemy latem – informuje pełnomocnik prezydenta m.st. Warszawy ds. komunikacji rowerowej.
Nowy ciąg rowerowy wyznaczono na chodniku, co budzi dyskusje wśród części rowerzystów, którzy woleliby pasy rowerowe w jezdni – jak na Świętokrzyskiej. Tym bardziej, że nowa droga rowerowa zostanie też wytyczona kosztem pieszych. – Pasy rowerowe przy ulicach dwujezdniowych, z torowiskiem i małą liczbą skrzyżowań wymuszają na rowerzyście zawracanie i nadkładanie drogi. Np. jadąc z południa do ul. Próżnej, trzeba by było zawracać przy Królewskiej – broni przyjętych rozwiązań pełnomocnik rowerowy.
Pełnomocnik rowerowy zapowiada też zmiany na samej Marszałkowskiej. – Przy okazji uporządkujemy parkowanie i zwęzimy przeskalowaną jezdnię – informuje. Na czym będą polegały zmiany? – Mamy taki dziwny, szeroki pas przy krawędzi jezdni. Wygospodarujemy z niego równoległe miejsca do parkowania. Nadal w tym miejscu będą znajdować się trzy pasy ruchu – mówi Tomasz Kunert z Centrum Komunikacji Społecznej Urzędu Miasta w Warszawie. Skrajny pas, którym poruszają się autobusy, będzie miał 3,50 m szerokości. Pozostałe będą miały po 3,10 m szerokości.
Ciekawe rozwiązania zostaną też zastosowane dla przystanku autobusowego. Nie będzie on zajmował miejscu na chodniku, tylko zostanie wysunięty na jezdnię, zajmując część miejsca zajmowanego obecnie przez zbyt szeroki pas ruchu. Zmiany wiążą się też z likwidacją buspasu. – Nie ma analiz, wykazujących zasadność utrzymania buspasa. Ruch autobusowy w tym miejscu jest niewielki a korki – bardzo rzadkie – przekonuje Pełnomocnik.
Nowe projekty rowerowe coraz bardziej ingerują w geometrię jezdni, zabierając miejsce dotąd zarezerwowane samochodom – w wielu miejscach pasy ruchu są przeskalowane. Niedawno pełnomocnik przedstawił koncepcję wytyczenia dróg rowerowych w
ciągu al. Jana Pawła II pomiędzy rondem ONZ a Dworcem Centralny i rondem Czterdziestolatka. Tam pełnomocnik proponuje zwężenie wszystkich pasów ruchu, ograniczenie ich liczby w kierunku Mokotowa oraz uporządkowanie parkowania z wprowadzeniem parkowania równoległego. Dzięki temu uda się wygospodarować miejsce na dwie ścieżki rowerowe o szerokości 2,5 metra, szerszy chodnik dla pieszych oraz dwa szpalery drzew. Ten projekt nie jest jeszcze zatwierdzony – dopiero będzie konsultowany z innymi jednostkami miasta.
Działania te wpisują się w większy trend w Warszawie – przywracania miasta pieszym i niezmotoryzowanym uczestnikom ruchu. Władze miasta zapowiadają spore zmiany w ścisłym centrum. W tej chwili prowadzone są analizy przekształceń układu komunikacyjnego. Wczoraj zaś wiceprezydent Jacek Wojciechowicz zadeklarował
poparcie dla wytyczenia przejść naziemnych na rondzie Czterdziestolatka przy Dw. Centralnym i przy Emilii Plater. Pasy mają powstać również na rondzie Dmowskiego.
mat. pełnomocnika