Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Ostatnia szansa na sfinansowanie metra

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2013-10-18 15:54
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Ostatnia szansa na sfinansowanie metra
fot. WU
Czy Warszawa zdąży zbudować II linię w kolejnej perspektywie UE? Władze miasta, wbrew pojawiającym się wątpliwościom podległych urzędników, zapewniają, że realizacja inwestycji jest realna. Eksperci podkreślają: to ostatnia szansa dla Warszawy, by skorzystać z tak dużych środków.

Na początku tego tygodnia pojawiła się informacja o tym, że Warszawa może nie zrealizować całej II linii metra w nadchodzącej perspektywie unijnej 2014-2020. Jerzy Kulik, dyrektor miejskiego Biura Rozwoju Miasta, na posiedzeniu komisji infrastruktury Rady Miasta poddawał w wątpliwość, aby udało się zbudować coś więcej niż odcinki 3+3 (po trzy stacje w każdą stronę). Władze miasta jednak szybko zdementowały te przypuszczenia. – Zakończenie budowy całej II linii podziemnej kolejki ma kluczowe znaczenie dla Warszawy i obiecuję, że dopilnuję, by warszawiacy mogli od 2022 r. podróżować dwoma pełnymi liniami metra – oświadczyła Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent miasta.

Takie stanowisko nie dziwi. Nowa perspektywa unijna to ostatnia szansa na pozyskanie dużych środków na budowę metra. – W sytuacji, gdy Polska jako jeden z nielicznych krajów UE (i nie tylko) nie dofinansowuje budowy metra z budżetu centralnego, a województwo mazowieckie jest bankrutem, finansowanie z budżetu miasta spowodowałoby powrót do standardów z PRL-u, czyli rozciągnięcie w czasie – mówi Adrian Furgalski, dyrektor w Zespole Doradców Gospodarczych TOR.

Ratusz poinformował, że wystąpił do Ministerstwa Rozwoju Regionalnego o zabezpieczenie środków w funduszach unijnych w wysokości 8 mld zł. Jak wynika z deklaracji Ministerstwa przyszłość II linii metra jest raczej zabezpieczona. - Dokończenie II linii metra to jest projekt, który zamierzamy finansować w następnym budżecie w latach 2014-2020 – zapewniała wcześniej minister rozwoju regionalnego Elżbieta Bieńkowska.

Oddzielnym problemem jest kwestia wkładu własnego. – Być może potrzebne są
niekonwencjonalne działania pozwalające budować metro podobnie jak dziś linie tramwajowe (np. na Tarchomin), z kredytów pozyskanych przez operatora – zaznacza Furgalski.

Kolejny problem to środki na tabor. – Komisja Europejska najchętniej wyłączyłaby tabor z dofinansowania, argumentując potrzebą otwarcia rynku, dla operatorów wyłonionych w drodze przetargów na długoletnie świadczenie usług. Ta kwestia nie jest rozstrzygnięta, stanowisko Polski jest takie, żeby pozostawić możliwość dofinansowania, być może na niższym poziomie (np.30%) – mówi ekspert.

Nierozstrzygniętą kwestią pozostaje przebieg wschodnio-północnego odcinka II linii metra. Trwają w tej chwili analizy zasadności odgięcia linii z Bródna na Zieloną Białołękę. – Jakakolwiek zmiana, najbardziej uzasadniona i potrzebna, pociągnie za sobą konieczność zmiany wielu dokumentów związanych również z odcinkiem centralnym. Ponadto brak jednoznacznej decyzji uniemożliwia rozpoczęcie działań mających na celu pozyskanie gruntów , czy uzyskanie nowych decyzji środowiskowych itp. – zwraca uwagę Furgalski.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
MIR: Zadbamy o polskie miasta. W jaki sposób?

Prawo & Finanse

MIR: Zadbamy o polskie miasta. W jaki sposób?

Justyna Urbaniak 28 sierpnia 2014

Lublin: 60 nowych autobusów i 50 trolejbusów do 2020 r.

Komunikacja

Lublin: 60 nowych autobusów i 50 trolejbusów do 2020 r.

Paweł Rydzyński 05 sierpnia 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5