Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Olsztyńscy społecznicy chcą realnych konsultacji ws. rozbudowy tramwajów

Dalej Wstecz
Data publikacji:
27-07-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Olsztyńscy społecznicy chcą realnych konsultacji ws. rozbudowy tramwajów
fot. MJ
Pod koniec czerwca miasto ogłosiło przetarg na firmę, która wykona kilka koncepcji rozwoju transportu szynowego w mieście. Teraz społecznicy mówią narzuconym planom nie. – Dyskusji na temat rozwoju sieci tramwajowej został nadany odgórnie określony kierunek – zarzucają prezydentowi. Chodzi o koncepcję ringu, do której zrealizowania dąży miasto, a o której podyskutować chcieliby społecznicy.

Ogłoszony pod koniec czerwca przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla przedłużenia linii tramwajowej łączącej osiedle Jaroty i Pieczewo z fabryką Michelin i zintegrowanym węzłem przesiadkowym przy dworcu PKP/PKS wraz z rozbudową zajezdni tramwajowej z wyposażeniem stał się zarzewiem konfliktu między społecznikami a władzami Olsztyna. Aż osiem stowarzyszeń podpisało wspólnie apel do prezydenta Piotra Grzymowicza o odwołanie przetargu i zorganizowanie szeregu spotkań z mieszkańcami. – Wskazanie w wydanym przez prezydenta zarządzeniu wariantu podstawowego i rezerwowego sprawia, że dyskusji na temat rozwoju sieci tramwajowej został nadany odgórnie określony kierunek. Niemożliwa będzie dyskusja nad pomysłami, które mogą być zupełnie odmienne od koncepcji przedstawionych przez Urząd Miasta – argumentuje Bartłomiej Biedziuk, wiceprezes Forum Rozwoju Olsztyna, jednego ze stowarzyszeń, które apel podpisało.

– Pierwszorzędną kwestią jest określenie przebiegu kolejnej linii. To właśnie położenie trasy wpłynie w zasadniczy sposób na użyteczność i popularność tramwaju. Naszym zdaniem jej przebieg powinien zostać ustalony w ramach konsultacji społecznych, w trakcie których mieszkańcy oraz specjaliści przedstawią swoje propozycje – mówi Biedziuk. – Kolejny raz odgórnie podjęto decyzję o sposobie wydania niemałych publicznych pieniędzy, bez udziału mieszkańców – dodaje.

Miasto nie odwoła

Według przepisów prawa nie można po prostu odwołać przetargu. – Nie możemy unieważnić postępowania przetargowego na tym etapie procedury. Możliwe jest to tylko wtedy, gdy wystąpiła istotna zmiana okoliczności powodująca, że prowadzenie postępowania lub wykonanie zamówienia nie leży w interesie publicznym, czego nie można było wcześniej przewidzieć – informuje Marta Bartoszewicz, rzecznik prasowy Urzędu Miasta Olsztyna. Jednocześnie dodaje, że konsultacje społeczne są jednym z elementów tego postępowania, więc zostały przewidziane na etapie sporządzania opisu przedmiotu zamówienia. – Wykonawca, w ramach zmówienia musi przeprowadzić konsultacje społeczne oddzielnie dla wariantu podstawowego i rezerwowego oraz poprowadzenia linii tramwajowej przez os. Wojska Polskiego, Zatorze, Podleśna – wyjaśnia Bartoszewicz.

W ramach konsultacji społecznych i działań towarzyszących wykonawca zorganizuje co najmniej cztery spotkania z mieszkańcami Olsztyna w sprawie wariantu podstawowego. Dwa z nich będą miały charakter warsztatowy. Z mieszkańcami osiedli dyskutowane będą kwestie lokalizacji przystanków tramwajowych oraz rozwiązań w zakresie ruchu pieszego. Dodatkowo wykonawca stworzy dwie wizualizacje 3D przedstawiające projektowane rozwiązania komunikacyjne i małą architekturę na tle istniejącej zabudowy na spotkania informacyjne.

W sprawie wariantu rezerwowego zorganizowane zostaną kolejne cztery spotkania. Jednego spotkania, gdzie wykonawca przeprowadzi ankietę dotyczącą przebiegu linii tramwajowej i/lub autobusowej wraz z rozmieszczeniem przystanków na os. Zatorze, Wojska Polskiego i Podleśna, jednego spotkania otwartego dla mieszkańców, jednego warsztatowego i jednego informacyjnego.

Nic nie jest do końca ustalone

Okazuje się, że kształt tras zaproponowany przez urzędników nie jest wcale do końca sztywny. Wielowariantowa koncepcja projektowa przebiegu i lokalizacji linii tramwajowej musi zawierać minimum trzy warianty przebiegu. Z tego co najmniej dwa muszą dotyczyć lokalizacji linii tramwajowej wzdłuż wskazanych przez urzędników ulic/Natomiast pozostały wariant może dotyczyć innego przebiegu linii tramwajowej. – Jednakże w takim przypadku linia tramwajowa musi łączyć południowe osiedla mieszkalne poprzez firmę Michelin z Dworcem PKP/PKS – dodaje Marta Bartoszewicz.

Dodatkowo trasy tramwaju zostały wytyczone w oparciu o szereg dokumentów. Najpierw powstał Planu Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego. Na podstawie tej ustawy opracowano Plan Rozwoju Transportu Zbiorowego –Przedstawiono w nim dalszy proponowany rozwój linii tramwajowej. Co bardzo istotne, plan był konsultowany na etapie jego sporządzania – broni strony miasta rzeczniczka.

Ponadto w IV kwartale 2014 r. Zarząd Dróg Zieleni i Transportu przeprowadził kompleksowe badania napełnienia autobusów. Na podstawie wyników ZDZiT opracował preferencje, co do kierunków i tras którymi przemieszczają się pasażerowie komunikacji miejskiej w Olsztynie najchętniej. Dane te posłużyły do opracowania zarysu przyszłej trasy tramwajowej. Teraz opłacalność tejże trasy opracuje specjalnie wyłoniona z przetargu firma.


Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.



Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przestrzeń

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przemysław Farsewicz 11 lipca 2023

Olsztyn. Jest już szkielet rozbudowywanej zajezdni tramwajowej

Przestrzeń

Olsztyn. Będzie waloryzacja tramwajowego kontraktu. Jest porozumienie

Przestrzeń

Jednokierunkowa Pesa Twist dla rumuńskiej Krajowy na testach w Olsztynie

Przestrzeń

MPK Olsztyn myśli o tańszym prądzie dla tramwajów

Mobilność

MPK Olsztyn myśli o tańszym prądzie dla tramwajów

Przemysław Farsewicz 28 października 2022

Olsztyn. Za wykonawcą tramwajowym większość prac podziemnych

Przestrzeń

Zobacz również:

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przestrzeń

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przemysław Farsewicz 11 lipca 2023

Olsztyn. Jest już szkielet rozbudowywanej zajezdni tramwajowej

Przestrzeń

Olsztyn. Będzie waloryzacja tramwajowego kontraktu. Jest porozumienie

Przestrzeń

Jednokierunkowa Pesa Twist dla rumuńskiej Krajowy na testach w Olsztynie

Przestrzeń

MPK Olsztyn myśli o tańszym prądzie dla tramwajów

Mobilność

MPK Olsztyn myśli o tańszym prądzie dla tramwajów

Przemysław Farsewicz 28 października 2022

Olsztyn. Za wykonawcą tramwajowym większość prac podziemnych

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5