Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Olsztyn: Brak lewoskrętów upłynnił ruch na skrzyżowaniach

Dalej Wstecz
Autor:

Przemysław Farsewicz

Data publikacji:
2018-03-26 10:14
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Olsztyn: Brak lewoskrętów upłynnił ruch na skrzyżowaniach
fot. Martyn Janduła
W lipcu ubiegłego roku Olsztyn postanowił zmienić na kilkunastu skrzyżowaniach organizację ruchu. Sygnalizatory kierunkowe dla wydzielonych lewoskrętów zastąpiono sygnalizatorami ogólnymi. Urzędnicy są zadowoleni z tego ruchu, bo jak wynika z obserwacji, pozwoliło to upłynnić ruch w mieście. Do zmian szykowane są już kolejne skrzyżowania.

Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu w Olsztynie wytypował w lipcu 2017 roku trzynaście skrzyżowań, na których zmieniony został program sygnalizacji świetlnych. Światła kierunkowe (S-3) zostały zastąpione sygnałami ogólnymi (S-1). Likwidacja wydzielonych lewoskrętów miała usprawnić przejazdy przez skrzyżowania. W praktyce skręcający w lewo, którzy dotąd mieli zapewniony przejazd bez kolizji z innymi kierunkami ruchu, muszą teraz ustępować pierwszeństwa pojazdom jadącym z naprzeciwka oraz pieszym i rowerzystom znajdującym się na przejściach dla pieszych i przejazdach rowerowych na drogach poprzecznych.

Łącznie zdecydowano się na zmiany na 17 skrzyżowaniach. Jak tłumaczyli drogowcy, nie tylko modyfikowano programy sygnalizacji, ale też na przykład gdzieniegdzie dodawano lewoskręty. – Wszystko po to, żeby poprawić płynność ruchu – tłumaczy Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna. – Z badań natężenia ruchu prowadzonych przed i po tych zmianach widać, że była to dobra decyzja – dodaje.

Na większości poprawiła się przepustowość

Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu w Olsztynie zestawił natężenie ruchu na 17 skrzyżowaniach, na których w ubiegłym roku były wprowadzone zmiany w programach sygnalizacji lub organizacji ruchu. Porównane zostały pomiary z kwietnia (przed zmianą) i z października (po zmianach i po rozpoczęciu roku akademickiego). Badano natężenia w najbardziej obciążonej ruchem godzinie, najczęściej między 15 a 16 w piątek. – Widać, że była to dobra decyzja. Na 14 z 17 skrzyżowań zdecydowanie poprawiła się płynność, a w konsekwencji przejechało przez nie dużo więcej samochodów – komentuje Grzymowicz.

Z danych wynika, że na większości skrzyżowań wzrosła liczba aut przejeżdżających w ciągu godziny, w porze największego natężenia w ruchu. Największy wzrost liczby przejeżdżających samochodów zarejestrowano na skrzyżowaniach: Reja/22 Stycznia/Emilii Plater oraz Limanowskiego/Jagiellońska/Sybiraków. W tych miejscach zanotowano o ponad 400 samochodów więcej w ciągu godziny. Tylko na trzech skrzyżowaniach (Wańkowicza/Orłowicza, Sikorskiego/Wańkowicza, Pstrowskiego/Opolska/Gdyńska) liczba samochodów spadła.



Zniknie więcej lewoskrętów


Przy okazji zeszłorocznych zmian, przy Zarządzie Dróg, Zieleni i Transportu powołano zespół roboczy, w którego skład weszli policjanci, strażnicy miejscy, przedstawiciele środowiska taksówkarskiego, przedstawiciele miejskiego przewoźnika komunikacji publicznej i oczywiście ZDZiT. Jak zapowiada prezydent, prace nad kolejnymi zmianami już się zaczęły i do połowy roku olsztynianie powinni odczuć ich pozytywne efekty. – Nie ma listy skrzyżowań do zmiany programów sygnalizacji, ani tym bardziej listy miejsc, gdzie zmiany zostaną wprowadzone. Analizowane i omawiane są wszystkie skrzyżowania. Co najmniej do kwietnia trzeba poczekać na wyniki tych prac. Później przystąpimy do przetargu i zlecenia wykonania robót – mówi Paweł Pliszka, rzecznik prasowy ZDZiT-u.

Czy to bezpieczne?

Brakuje jednak zestawień, jak zmiany na skrzyżowaniach wpłynęły na bezpieczeństwo ruchu. – Nie posiadamy takich zestawień, w których byłaby porównana liczba zdarzeń sprzed zmian i po ich wprowadzeniu – stwierdza Pliszka. Dodaje jednak, że nie było także sygnałów od zasiadających w zespole policjantów, którzy stwierdziliby, że po zmianach w pracy sygnalizacji wzrosła liczba zdarzeń drogowych w porównaniu do wcześniejszego okresu.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Olsztyn wprowadza nowe bilety długookresowe i zmienia zakres zniżek

Prawo & Finanse

Olsztyn wprowadza nowe bilety długookresowe i zmienia zakres zniżek

Przemysław Farsewicz 16 listopada 2017

Olsztyn wyłącza sygnalizatory do lewoskrętu. By było płynniej

Komunikacja

Olsztyn wyłącza sygnalizatory do lewoskrętu. By było płynniej

Witold Urbanowicz 07 lipca 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS