Kończy się powoli umowa na świadczenie usług przewozów autobusowych ze śląską firmą Irex/Meteor. Miasto na nowo rozpisało więc przetarg na znalezienie po raz kolejny prywatnego operatora. Tym razem umowa ma być zawarta nie na dziesięć, a na trzy lata. Z dużą dozą prawdopodobieństwa można założyć, że postępowaniem będzie zainteresowany przede wszystkim dotychczasowy operator.
Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu rozpisał właśnie przetarg na świadczenie usług transportu miejskiego na obszarze Olsztyna oraz gmin ościennych. Nowy operator miałby rozpocząć działalność na olsztyńskich ulicach od 2 października 2025 roku i zakończyć ją ostatniego dnia grudnia 2027 roku. Przetarg ogłoszony został w związku z kończącą się obecnie umową z operatorem zewnętrznym, którym jest konsorcjum firm Irex-3 i Meteor. Przewoźnik ma zakontraktowaną działalność w Olsztynie do przełomu września i października 2025 roku. Drogowcy
podpisali z konsorcjum umowę na dziesięć lat.
Olsztyn wymaga od przewoźnika, aby ten posiadał w swojej flocie co najmniej 33 autobusy, z czego w ruchu w ciągu dnia będzie 28 pojazdów. Przez cały okres trzyletniej umowy zewnętrzny operator wykona 4,2 mln wozokilometrów. Istotnym wymogiem jest wiek pojazdów, który określono na nie wcześniejszy jak 2015 rok. Autobusy pod względem długości mają się mieścić w przedziale od 11,5 do 12,5 metra. W wymogach wskazano ponadto, że autobusy mają być niskopodłogowe, a ich pojemność określono na co najmniej 88 pasażerów, z czego 28 z nich ma znaleźć miejsca siedzące. Minimum 12 siedzeń ma być dostępnych z poziomu niskiej podłogi. ZDZiT wymaga ponadto pojazdów z normą emisji spalin Euro6. Standardowo autobusy będą pomalowane w znane olsztyńskie barwy limonkowo-stalowe.
Składanie ofert w przetargu określono do 25 października br. Jedynym kryterium wyboru operatora jest cena brutto jednego wozokilometra. Konsorcjum Irex-3 i Meteor obsługuje obecnie 25 proc. pracy przewozowej w całej sieci komunikacyjnej Olsztyna. – Podobnie ma być w nowej umowie na lata 2025-2027 – wyjaśnia Michał Koronowski, rzecznik ZDZiT-u.
Biorąc pod uwagę kryteria i wymogi przetargu, można założyć, że nowy przetarg jest skrojony pod dotychczasowego operatora – zwłaszcza, że nowa umowa ma być zawarta tylko na trzy lata, a nie jak wcześniejsza – na dziesięć lat. Tym bardziej, że dotychczasowy operator realizuje usługi transportu miejskiego przy wykorzystaniu pojazdów Solaris Urbino 12 generacji IV. – Jest to związane z wymogiem wynikającym z ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, która wchodzi w życie 1 stycznia 2028 roku – wyjaśnia Michał Koronowski, rzecznik prasowy ZDZiT-u. – Wiąże się to z koniecznością uwzględnienia 30 proc. autobusów zeroemisyjnych we flocie operatora. Do końca 2027 roku nie ma konieczności stosowania tego zapisu. Ewentualny kolejny przetarg na przewozy od 2028 roku będzie zapewne obejmował już dłuższy okres, np. 10-letni i uwzględnione w nim zostaną wymogi dot. pojazdów zeroemisyjnych – dodaje.
Jak zaznacza Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu w postępowaniu przetargowym, kolejny przetarg na świadczenie usług przewozowych w ramach transportu publicznego zaplanowano do ogłoszenia w styczniu 2027 roku.