Pojazdy umożliwiające transport w warunkach kontrolowanej temperatury odgrywają kluczową rolę w wielu łańcuchach dostaw.
Maszyny te służą do przewożenia łatwo psujących się towarów, które muszą być przechowywane w ściśle określonej temperaturze.
Chodzi głównie o żywność, począwszy od świeżych produktów po mrożone mięso, a także leki. Czasami chłodniami przewozi się nawet świeże cytrusy oraz warzywa prosto od rolników.
W przypadku transportu dalekobieżnego zazwyczaj wykorzystuje się zestaw: ciągnik siodłowy z
naczepą chłodnią. Takie naczepy wyposażone są w różnego rodzaju systemy chłodnicze zasilane silnikami Diesla, bądź wykorzystują dwutlenek węgla (zarówno ciekły jak i w postaci suchego lodu) jako czynnik chłodzący.
Frederick Jones jest powszechnie uznawany za wynalazcę przenośnej jednostki chłodzącej. Pod koniec lat trzydziestych XX wieku zaprojektował urządzenie chłodzące przeznaczone dla ciężarówek przewożących łatwo psującą się żywność. Jones po uzyskaniu patentu na swój wynalazek rozpoczął współpracę z Josephem Numero.
Jones i Numero założyli firmę Thermo Control Co., znaną obecnie jako Thermo King Corp. Producent z siedzibą w Minnesocie nadal opracowuje systemy do transportu towarów w temperaturze kontrolowanej dla ciężarówek, przyczep, kontenerów morskich i wagonów kolejowych.
Amerykańskie firmy przewozowe dysponujące największymi flotami do transportu w warunkach kontrolowanej temperatury to Prime Inc., KLLM Transport Services, CR England, Stevens Transport i Swift Refrigerated.