Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Nie budujmy parkingów P&R na siłę

Dalej Wstecz
Data publikacji:
04-10-2013
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Nie budujmy parkingów P&R na siłę
JM
Coraz więcej miast, w związku z dostępnymi środkami unijnymi, decyduje się na budowę parkingów przesiadkowych Park&Ride (parkuj i jedź). Nie zawsze jednak inwestycje, warunkowane granicami administracyjnymi miast, są przemyślane. – Trzeba potem to utrzymać – zauważa Leszek Ruta, były dyrektor ZTM-u w Warszawie.

Obecne rozwiązania uniemożliwiają lokowanie parkingów w najodpowiedniejszych miejscach. Miasta nie mogą bowiem prowadzić inwestycji poza swoim terenem. – Nieszczęściem jest to, że miasto może budować parkingi tylko w ramach swoich granic. Przykładowo w Warszawie były opracowania mówiące, że najlepszy byłby parking w Jankach, zwłaszcza w przypadku doprowadzenia „wukadki” [Warszawskiej Kolei Dojazdowej] – mówił Leszek Ruta podczas debaty o kondycji transportu publicznego, zorganizowanej w ramach kieleckich targów Transexpo.

– Na początku system parkingów P&R powinien być tworzony w dużych aglomeracjach, takich jak Warszawa, Poznań, Kraków, Śląsk. Tam, gdzie rzeczywiście tych pasażerów liczy się dziennie w setkach tysięcy – przekonywał Ruta.

Przy szynie

Nadrzędnym założeniem przy wybieraniu lokalizacji parkingów jest konieczność zapewnienia atrakcyjnej oferty komunikacyjnej. – Jest pewna zasada: parkingi budujemy, tworząc węzły przesiadkowe przy transporcie szynowym. Trzeba umożliwić pozostawienie samochodu najbliżej potencjalnych klientów – wskazywał Leszek Ruta.

Dobrze w tej roli może sprawować się kolej. – Oczywistym miejscem są obrzeża, przystanki i stacje kolejowe. Chcemy bowiem w naturalny sposób skłonić jak największą grupę osób, aby nie wjeżdżała samochodem do miasta – wyjaśniał Ruta. Wskazał na przykład otoczonych pozostawionymi samochodami stacji i przystanków, które są oddalone nawet o 50-60 km od centrum Warszawy.

Aby jednak to wypaliło, muszą być spełnione pewne warunki. – Oczywiście pociąg musi jeździć z odpowiednią częstotliwością. Nie może to być los na loterii, że akurat pociąg raz na parę godzin pojechał – zauważył Leszek Ruta.

Czy to w ogóle ma sens?

Część warszawskich parkingów okazała się sporym sukcesem. – Parking na Młocinach [przy ostatniej stacji metra – red.], który jest na tysiąc samochodów i według wszelkich wyliczeń ekspertów miał się zapełnić dopiero w momencie, gdy zostanie otwarty Most Północny, długo przed otwarciem tej przeprawy pękał w szwach. Nie ma możliwości parkowania i dzisiaj już myśli się o nadbudowie. Na szczęście założono taką możliwość przy projektowaniu – mówił Ruta.

Z kolei inny uczestnik debaty, Marek Nitkowski, członek zarządu Kolei Wielkopolskich, przekonywał, że do tematu parkingów należy podchodzić z dużą rozwagą. – Parkingi P&R są bardzo dobrym rozwiązaniem, integrują różne środki komunikacji, ale nie twórzmy ich wszędzie, nie twórzmy ich na siłę. Doświadczeni przewoźnicy i organizatorzy przekonali się, że wszystkich użytkowników samochodów indywidualnych nie poprosimy o to, żeby zostawili swój pojazd i jeździli transportem publicznym – mówił Niktowski. Powoływał się przy tym na doświadczenia Związku Komunikacyjnego Ren-Men. – W okolicach Karlsruhe w godz. 9-11 trzeba uruchamiać czwarty pas autostrady, bo niestety nie można żadnymi mechanizmami wyciągnąć użytkowników samochodów indywidualnych. Nie pomagają ani budowanie dobrej taryfy, ani bariery wjazdu do miasta. Są osoby, które uwielbiają wolność w postaci swojego samochodu – przekonywał Marek Nitkowski.

Trzeba utrzymać

Przy planowaniu kolejnych przedsięwzięć ważne jest, żeby nie przeinwestować. – Na szczęście przestajemy się zachłystywać darmowymi pieniędzmi unijnymi i zaczynamy myśleć o tym, że może wybudujemy coś „za darmo”, ale trzeba potem to utrzymać – zauważał Leszek Ruta. Powoływał się przy tym na doświadczenia warszawskie. – Są plany rozwoju sieci tramwajowej w Warszawie, ale zaczyna się mówić „dobrze, zbudujemy, ale potem trzeba to eksploatować, płacić” – powiedział Ruta.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5