Znane są już oferty firm, które stanęły do przetargu na system wypożyczalni rowerów w Radomiu. Spośród trzech propozycji tylko jedna spełniła kryterium finansowe, mieszcząc się w określonym przez magistrat budżecie. Złożył ją warszawski Nextbike.
Radom przymierza się do publicznych jednośladów od kilku lat. W ubiegłym roku (od 20 sierpnia do 14 wrześni)a radomianie testowali działanie wypożyczalni. „Próbne” stacje dokujące pojawiły się w trzech punktach: na placu Jagiellońskim, przy ul. Prażmowskiego i obok Portu Lotniczego Radom na Sadkowie (tę ostatnią przeniesiono później nad zalew w Borkach). Każdą z nich wyposażono w 10 jednośladów.
Eksperyment cieszył się sporym zainteresowaniem. Jeszcze przed instalacją systemu zarejestrowało się 2 tys. chętnych do testów. W trakcie ich trwania dołączyło 900 kolejnych. Jednoślady wypożyczano łącznie 1060 razy. Stawki w radomskim cenniku nie odbiegały od stawek w miastach posiadających już swoje rowery miejskie. Pierwsze 15 minut jazdy było bezpłatne, za pierwszą godzinę trzeba było zapłacić 1 zł, za dwie – 2 zł, za trzy godziny – 3 zł.
Równocześnie z testami trwały konsultacje społeczne. W ich trakcie okazało się, że idea publicznych, radomskich jednośladów miejskich przypadła mieszkańcom do gustu, dlatego urzędnicy zadeklarowali chęć kontynuowania projektu i uruchomienia sieci na stałe.
Przetarg na wdrożenie sieci wypożyczalni miał rozpisano pod koniec października. Otwarcie ofert nastąpiło w miniony piątek (8 grudnia). Okazało się, że spośród trzech propozycji tylko jedna spełniła wszystkie wymogi przetargu.
Nextbike w Radomiu
3,125 mln zł – taką kwotę przeznaczyło miasto na sfinansowanie przedsięwzięcia. Urzędnicy chcieli, by operator umieścił w miejskiej przestrzeni przynajmniej 20 stacji, minimum 10 rowerów przy każdej. Umowa uwzględniała również wdrożenie systemu informatycznego, zapewnienie obsługi klienta oraz wsparcie techniczne.
O kontrakt z miastem ubiegały się trzy firmy – warszawskie BikeU i Nextbike oraz konsorcjum Romet Rental Systems (Rzeszów) i Arkus&Romet Group (Dębica). Swoje usługi wycenili – odpowiednio – na 4,27 mln zł, 3,1 mln zł oraz 4,72 mln zł. Wszyscy oferenci zadeklarowali montaż pięciu stacji ponad wymagane minimum, ale tylko Nextbike zmieścił się w narzuconym przez magistrat limicie finansowym. Jego propozycja jako jedyna zostanie rozpatrzona pod względem formalnym. Jeśli urzędnicy nie dopatrzą się uchybień, a konkurenci nie złożą odwołania, Nextbike zyska kolejne miasto, w którym opiekuje się systemem publicznych jednośladów.
Wystarczy stacji?
Urząd Miejski udostępnił już mapę przewidywanych lokalizacji punktów wypożyczeń. Większość powstanie w centrum (m.in. ulice Malczewskiego, Wernera, Lekarska, pl. Konstytucji 3 Maja, rejon Urzędu Miejskiego, placu Dworcowego i Plant), pozostałe – w sąsiadujących z nim dzielnicach.
Czy 25 stacji zaspokoi potrzeby 220 – tysięcznego miasta? Istnieje duża szansa, że projekt zyska konieczny rozmach. O tym, czy ostatecznie tak się stanie, przekonamy się w kwietniu przyszłego roku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.