Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Na koreańskie lotnisko jeździ Maglev. Mocno tramwajowy [ZDJĘCIA]

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Madrjas

Data publikacji:
2017-07-29 07:22
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Na koreańskie lotnisko jeździ Maglev. Mocno tramwajowy [ZDJĘCIA]
fot. Jakub Madrjas
Na koreańskie lotnisko jeździ Maglev. Mocno tramwajowy [ZDJĘCIA]
Na koreańskie lotnisko jeździ Maglev. Mocno tramwajowy [ZDJĘCIA]
Na koreańskie lotnisko jeździ Maglev. Mocno tramwajowy [ZDJĘCIA]
Na koreańskie lotnisko jeździ Maglev. Mocno tramwajowy [ZDJĘCIA]
Na koreańskie lotnisko jeździ Maglev. Mocno tramwajowy [ZDJĘCIA]
Na koreańskie lotnisko jeździ Maglev. Mocno tramwajowy [ZDJĘCIA]
Na koreańskie lotnisko jeździ Maglev. Mocno tramwajowy [ZDJĘCIA]
Na koreańskie lotnisko jeździ Maglev. Mocno tramwajowy [ZDJĘCIA]
Na koreańskie lotnisko jeździ Maglev. Mocno tramwajowy [ZDJĘCIA]
Na koreańskie lotnisko jeździ Maglev. Mocno tramwajowy [ZDJĘCIA]
Na koreańskie lotnisko jeździ Maglev. Mocno tramwajowy [ZDJĘCIA]
Na koreańskie lotnisko jeździ Maglev. Mocno tramwajowy [ZDJĘCIA]
Na koreańskie lotnisko jeździ Maglev. Mocno tramwajowy [ZDJĘCIA]
Na koreańskie lotnisko jeździ Maglev. Mocno tramwajowy [ZDJĘCIA]
Na koreańskie lotnisko jeździ Maglev. Mocno tramwajowy [ZDJĘCIA]
Na koreańskie lotnisko jeździ Maglev. Mocno tramwajowy [ZDJĘCIA]
Lotnisko Incheon pod Seulem od ubiegłego roku może pochwalić się nie tylko koleją tradycyjną, ale i magnetyczną. W przeciwieństwie do lotniska w Szanghaju, kapsuła porusza się po krótkiej trasie z dość tradycyjną prędkością 70 km/h.

Prowadząca na największe koreańskie lotnisko linia kolei magnetycznej tworzy dopiero drugą na świecie sieć obsługującą regularny ruch pasażerski. To własna koreańska technologia, opracowywana przez Hyundai Rotem częściowo we współpracy z miejscowym rządem od 1998 roku. Producent taboru jest operatorem linii, którą wybudowały Koleje Koreańskie. Zlecającym i właścicielem linii jest lotnisko Incheon.

Na razie nie ma zbyt wielu pasażerów

Linia liczy 6,1 kilometra długości, sześć stacji i łączy terminal 1 lotniska ze stacją kolei Yongyu, zatrzymując się po drodze m.in. przy marinie oraz w powstającej dzielnicy hotelowo-handlowej. Projekt realizowany był od 2006 roku. W 2012 rozpoczęły się testy pojazdu na infrastrukturze, a odcinek otwarto w lutym ubiegłego roku. W fazie drugiej projektu ma powstać kolejne 9,7 km trasy, a w fazie trzeciej 37,4 km.

Obecnie trudno uznać sieć za przesadnie obciążoną. Mogące pomieścić ok. 230 pasażerów dwuczłonowe pojazdy kursują co 15 minut, przewożąc około 2,5-3,5 tysiąca osób w dni robocze i ok. 5 tysięcy osób w dni wolne. Jednak infrastruktura wokół wciąż relatywnie nowego lotniska Incheon wciąż się rozbudowuje – podobnie jak samo lotnisko, gdzie wkrótce otwarty ma zostać trzeci terminal. Większych potoków przewozowych można spodziewać się w kolejnej fazie projektu, gdy kolej dojedzie do tzw. Ekoparku.

Pełen nowoczesności

Wydawać by się mogło, że sam pociąg lewitujący 8 mm nad podłożem jest wystarczającą rewolucją. Jednak nie dla Koreańczyków, którzy umieścili w nim np. szyby, które na życzenie mogą stać się z przejrzystych – „mleczne” i na odwrót. Dzieje się tak, gdy przejeżdżamy obok hotelu na wysokości okien.

Pojazd jest oczywiście bezobsługowy – cały system, w którym kursuje do czterech dwuczłonowych pociągów kontrolują trzy osoby siedzące w centrum sterowania, gdzie mają do dyspozycji podgląd wszystkich parametrów i obraz z kamer. Trasy pojazdów są zaprogramowane, a rola człowieka jest jednak czysto nadzorcza.

W zakresie specyfikacji taboru warto dodać, że aluminiowe człony o wymiarach 12x2,7x3,47 metra i masie 19,5 tony każdy producent może połączyć także w trzywagonowe zestawy. Przyspieszenie i hamowanie pociągów może teoretycznie wynieść nawet 4/s2, choć w normalnej eksploatacji nie wykracza się poza standardowe 1,1 m/s2. Napięcie zasilania wynosi 1,5 kV prądu stałego.

Ekopszczółka, czyli lekka kolej

Koncepcja koreańskiego Maglevu o nazwie handlowej „Ecobee” jest odmienna od dotychczasowych, skupiających się głównie na przewadze kolei magnetycznej w możliwych do uzyskania prędkościach przejazdu. Tymczasem „ekopszczółka” porusza się wręcz dostojnie, z prędkością do 70 km/h (technicznie możliwa do uzyskania jest prędkość 110 km/h). Pojazd zużywa też trochę… więcej energii niż tradycyjny tramwaj czy lekka kolej. Do tego, jak każdą kolej magnetyczną, trzeba go poprowadzić bezkolizyjnie z ruchem drogowym czy pieszym.

Mimo tych wad, Hyundai uważa kolej magnetyczną za przyszłościowe rozwiązanie dla transportu miejskiego. Z powodu braku kontaktu z torowiskiem kolej nie wywołuje wibracji, a hałas jest o 10 dB niższy, niż podobnych systemów kolejowych (według producenta wynosi 65 dB). W praktyce, zarówno z zewnątrz jak i wewnątrz, pojazdu po prostu nie słychać. Pojazd jest też prawdziwie zeroemisyjny – tradycyjna kolej wytwarza pył podczas tarcia kół o szyny i hamowania, co nawet może przyczyniać się do smogu (o tym problemie w londyńskim metrze można przeczytać tutaj).

Kolejną zaletą ma być niski koszt budowy infrastruktury – przynajmniej w stosunku do innych systemów wydzielonych. Zastosowane przez Koreańczyków rozwiązanie, w którym napęd znajduje się na pojeździe, ogranicza infrastrukturę do betonowego łoża, stalowej szyny wykorzystywanej przez napęd i sieci trakcyjnej. tego tor maglevu jest węższy (6,6 dla pary torów) niż kolejowy i – z powodu braku elementów ścieranych – tańszy w utrzymaniu (wymiana kół i szyn w metrze jest kosztowna). Bardziej skomplikowana niż w przypadku kolei jest za to budowa rozjazdów.

Hyundai zapewnia też, że Maglev sprawdzi się w miejscach, w których zwykła kolej może nie dać sobie rady – może pokonać nawet 70-procentowe nachylenia podłużne, a minimalny promień łuku torowiska wynosi 50 metrów. Czy te zalety zachęcą kolejne lotniska lub miasta do inwestycji?



VII Kongres Kolejowy
 

Celem kongresu CITY MATTERS jest zgromadzenie w jednym miejscu przedstawicieli samorządów, miejskich aktywistów, polskich i zagranicznych ekspertów oraz przedsiębiorców aby móc dyskutować o przyszłości naszych miast.

Wspólnym mianownikiem tematycznym wydarzenia jest szeroko rozumiana jakość życia w mieście oraz promowanie rozwiązań technicznych i organizacyjnych wpływających na jej poprawę. Istotną funkcją kongresu jest umożliwianie osobom decydującym o kształcie polskich miast nawiązania kontaktu, wymiany poglądów i opinii.

Wśród zagadnień, jakie poruszymy będą m.in.: wspólne miasto, jakość powietrza, transport, polityka mieszkaniowa, zieleń miejska, miasto dla pieszych, placemaking oraz estetyka przestrzeni publicznych. Sprawdź program i zarejestruj się tutaj

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Solaris dostarczy przegubowce do Rzeszowa

Komunikacja

Solaris dostarczy przegubowce do Rzeszowa

Witold Urbanowicz 28 lipca 2017

Lotnisko Oslo Rygge zakończyło działalność komercyjną

Przestrzeń

Lotnisko Oslo Rygge zakończyło działalność komercyjną

Justyna Urbaniak 03 listopada 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS