Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Londyn. Podróżujący metrem oddychają gorszym smogiem niż kierowcy

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2017-02-20 11:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Londyn. Podróżujący metrem oddychają gorszym smogiem niż kierowcy
Londyńskie metro, linia Northernfot. Spsmiler/Wikimedia Commons
Serwis CityLab przytacza wyniki badań z londyńskiego University of Surrey, które nieco komplikują pomysł, by ze smogiem walczyć przekonując londyńczyków do porzucania aut dla komunikacji publicznej. Stężenie składników smogu w tunelach londyńskiego metra bywa ośmiokrotnie wyższe niż smog, na który narażeni są kierowcy.

Od razu warto zaznaczyć, że „komplikuje”, nie oznacza że promocja komunikacji publicznej nie ma w tej sytuacji sensu. Ograniczanie liczby samochodów w miastach to podstawa walki ze smogiem. Trzeba też pamiętać, że londyńskie metro jest specyficzne. Choć wady, które mu wytknięto, dotyczą w mniejszym stopniu każdego metra na świecie.

Ciasno, ciemno, smog

Ośmiokrotne wyższy poziom, o którym wspomnieliśmy wyżej, dotyczy pyłu zawieszonego, czyli cząsteczek PM 10 oraz PM 2,5. Jak to możliwe? To proste. Składniki smogu, za które odpowiada to, co jeździ po drogach, nie biorą się wyłącznie z rur wydechowych, ale też są wynikiem zużywania się pojazdów oraz pyłów i cząstek, które powstają w wyniku wzajemnego tarcia hamulców, kół i szyn. Za każdym razem gdy samochód, tramwaj, czy metro hamują, w powietrze trafia jakaś ilość pyłu zawieszonego.

Według brytyjskich naukowców hamulce w pojazdach odpowiadają za emisję 21 proc. cząstek stałych. Jeśli pominiemy dymy z rur wydechowych (a tych w metrze nie ma) – to już 55 proc. Oczywiście elektryczne pociągi metra nie dymią i to ich zaleta. Z drugiej strony ciasne tunele i zamknięte stacje powodują, ze mamy do czynienia z niewielkim, niewentylowanym, poziemnym środowiskiem, gdzie smog nie ma szansy się rozprzestrzenić.

W Londynie problem jest podwójny, bo klimatyzacja w metrze to od wielu lat gigantyczny problem. Na dwóch liniach – Northern i Victoria – można otworzyć okna z tyłu wagonu. Czasem, w lecie, to jedyny sposób, żeby pasażerowie mieli czym oddychać. Ale jednocześnie w środku wagonu powietrze jest fatalnej jakości.

W autobusach też kłopot, ale…

Badacze oszacowali, że nawet w londyńskich autobusach pasażerowie są o 23 proc. bardziej narażeni na smog niż kierowcy siedzący we własnych samochodach. Nie dzieje się tak dlatego, że autobusy bardziej trują powietrze niż auta. Jest odwrotnie. Ale w samochodach klimatyzacja działa na tyle dobrze, że kierowcy nie muszą otwierać okien.

Tak więc pasażerowie autobusów są bardziej narażeni na smog niż ci z samochodów, ale – nie wolno o tym zapominać – winne są właśnie samochody.

Kongres Transportu Publicznego 2017

VI Kongres Transportu Publicznego

Szósta edycja Kongresu Transportu Publicznego odbędzie się w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie w dniach 12-13 października 2017 roku.

Wydarzenie to jest największym w Polsce spotkaniem przedstawicieli firm, instytucji i organizacji związanych z transportem publicznym. Wśród wątków które zostaną poruszone w tym roku znajdą się tematy takie jak:
  • alternatywne paliwa w transporcie a niska emisja w polskich miastach,
  • mobilność miejska,
  • technologie i źródła finansowania ekomobilności,
  • oświetlenie i jego wpływ na komfort i bezpieczeństwo pasażerów w transporcie publicznym oraz aktywność mieszkańców miast
  • wpływ „uwolnienia” stawek za parkowanie na spójny rozwój miast • tworzenie zintegrowanych systemów informacji pasażerskiej
  • centra przesiadkowe – planowanie, realizacja, najlepsze praktyki.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Metro, co rozwoziło pocztę

Przestrzeń

Metro, co rozwoziło pocztę

Witold Urbanowicz 12 listopada 2016

Ruszyło nocne metro w Londynie

Komunikacja

Ruszyło nocne metro w Londynie

Łukasz Pastor 23 sierpnia 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS