Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

MPK Łódź: Podwyżki za cenę zwolnień?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
03-08-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
MPK Łódź: Podwyżki za cenę zwolnień?
fot. Roman Czubiński
Zgodnie z zapowiedziami prezes MPK przedstawił plany restrukturyzacji spółki, od której zarząd spółki uzależnia przyznanie pracownikom żądanych przez związki zawodowe podwyżek. Największe zwolnienia miałyby nastąpić w Zakładzie Torów i Sieci, który w ostatnich latach stał się mało konkurencyjny na rynku. „Optymalizacja” miałaby dotknąć także pracowników innych działów przedsiębiorstwa – z wyjątkiem kierowców i motorniczych.

– Budżet miasta dysponuje określoną sumą pieniędzy. Musimy się w tej sumie zmieścić, także jeśli chodzi o wynagrodzenia. Najprostszym sposobem na jego zwiększenie byłaby podwyżka cen biletów, ale tego nie zaakceptowaliby pasażerowie – przekonuje prezes MPK Łódź Zbigniew Papierski. Zarząd spółki przygotował więc program restrukturyzacji. Obejmuje on praktycznie wszystkie działy przedsiębiorstwa, jednak bez zwolnień wśród prowadzących autobusy i tramwaje. – Reorganizacja Zakładu Torów i Sieci wiązałaby się z redukcją 65 etatów, a Zakładu Techniki – 25. Spośród pracowników zaplecza obsługi autobusów pracę straciłoby 30 osób, a wśród pracowników biurowych – 10. W pozostałych komórkach optymalizacja przyniosłaby zmniejszenie liczby stanowisk o 30 – wylicza Papierski. Łącznie MPK zwolniłoby więc 160 z ok. 3200 zatrudnionych osób.

To nie koniec redukcji

– To jedynie pierwszy etap planu oszczędnościowego – zaznacza prezes. Jak twierdzi, jego wcielenie w życie nie pozwoliłoby jednak na uzyskanie całej sumy potrzebnej na sfinansowanie podwyżek. Według wyliczeń zarządu na podwyżki należałoby przeznaczyć ok. 19 mln zł rocznie, a zwolnienie 160 osób przyniosłoby jedynie oszczędność 10 mln. – Będziemy rekomendować zarządowi, by cały czas monitorował sytuację w spółce, szukając dodatkowych oszczędności – zapowiada dyrektor Departamentu Prezydenta w Urzędzie Miasta Łodzi Tomasz Piotrowski.

Czy jest rozpatrywany inny scenariusz – chociażby pozyskanie dodatkowych dochodów ze zleceń zewnętrznych? – ZTiS będzie skupiał się przede wszystkim na świadczeniu usługi w ramach umowy powierzenia – czyli na utrzymaniu i bieżących remontach łódzkiej sieci. W ostatnich 2-3 latach okazało się, że przy tak dużej konkurencji na rynku nie mamy możliwości wygrywania przetargów. Stąd konieczność restrukturyzacji i obniżenia kosztów funkcjonowania – odpowiada prezes. Jako przykład przytacza przegraną w przetargu na przebudowę ul. Dąbrowskiego.

Zarząd: oszczędzamy też na sobie

Prezes podkreśla, że zmiany nie odbiją się na jakości świadczonych przez MPK usług. – Szukamy sposobu na optymalizację czasu pracy. Nie znam takiej firmy, w której nie można byłoby tego poprawić. Pracę, którą dziś wykonuje 5 osób, mogą wykonywać 4. Oczywiście nie odnosi się to do prowadzących – zastrzega.

Zarząd MPK i władze miasta oczekują, że do końca tygodnia związkowcy wycofają się przynajmniej z groźby strajku. – Nadal głęboko wierzymy w to, że zły początek – rozpoczęcie negocjacji pod groźbą strajku – nie przesądzi o końcu. Rozmowy nie mogą odbywać się kosztem łodzian. Gdyby tramwaje nie wyjechały na ulicę, odbiłoby się to bardzo negatywnie na codziennych dojazdach. A średnie zarobki w spółce kształtują się na naprawdę niezłym poziomie. Wierzymy w spokojną rozmowę i zdrowy rozsądek – deklaruje Piotrowski. Urzędnicy twierdzą też, że zarząd MPK już przed kilkoma laty został okrojony z 5 do 2 osób, a niedawno ograniczono zatrudnienie także w niektórych komórkach Urzędu Miasta.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Łódź: Tramwaj turystyczny popularny niezależnie od trasy

Komunikacja

Łódź: Tramwaj turystyczny popularny niezależnie od trasy

Kasper Fiszer 02 września 2023

MPK Łódź poszukuje prowadzących na wynajem

Prawo & Finanse

MPK Łódź poszukuje prowadzących na wynajem

Roman Czubiński 02 sierpnia 2023

Łódzkie Gammy wolne od wężykowania

Komunikacja

Łódzkie Gammy wolne od wężykowania

Kasper Fiszer 23 maja 2023

MPK Łódź ma pierwsze nowe Mercedesy

Komunikacja

MPK Łódź ma pierwsze nowe Mercedesy

Redakcja/inf. pras. 20 marca 2023

Zobacz również:

Łódź: Tramwaj turystyczny popularny niezależnie od trasy

Komunikacja

Łódź: Tramwaj turystyczny popularny niezależnie od trasy

Kasper Fiszer 02 września 2023

MPK Łódź poszukuje prowadzących na wynajem

Prawo & Finanse

MPK Łódź poszukuje prowadzących na wynajem

Roman Czubiński 02 sierpnia 2023

Łódzkie Gammy wolne od wężykowania

Komunikacja

Łódzkie Gammy wolne od wężykowania

Kasper Fiszer 23 maja 2023

MPK Łódź ma pierwsze nowe Mercedesy

Komunikacja

MPK Łódź ma pierwsze nowe Mercedesy

Redakcja/inf. pras. 20 marca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5