Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

MPK Łódź: Podwyżki za cenę zwolnień?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
03-08-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
MPK Łódź: Podwyżki za cenę zwolnień?
fot. Roman Czubiński
Zgodnie z zapowiedziami prezes MPK przedstawił plany restrukturyzacji spółki, od której zarząd spółki uzależnia przyznanie pracownikom żądanych przez związki zawodowe podwyżek. Największe zwolnienia miałyby nastąpić w Zakładzie Torów i Sieci, który w ostatnich latach stał się mało konkurencyjny na rynku. „Optymalizacja” miałaby dotknąć także pracowników innych działów przedsiębiorstwa – z wyjątkiem kierowców i motorniczych.

– Budżet miasta dysponuje określoną sumą pieniędzy. Musimy się w tej sumie zmieścić, także jeśli chodzi o wynagrodzenia. Najprostszym sposobem na jego zwiększenie byłaby podwyżka cen biletów, ale tego nie zaakceptowaliby pasażerowie – przekonuje prezes MPK Łódź Zbigniew Papierski. Zarząd spółki przygotował więc program restrukturyzacji. Obejmuje on praktycznie wszystkie działy przedsiębiorstwa, jednak bez zwolnień wśród prowadzących autobusy i tramwaje. – Reorganizacja Zakładu Torów i Sieci wiązałaby się z redukcją 65 etatów, a Zakładu Techniki – 25. Spośród pracowników zaplecza obsługi autobusów pracę straciłoby 30 osób, a wśród pracowników biurowych – 10. W pozostałych komórkach optymalizacja przyniosłaby zmniejszenie liczby stanowisk o 30 – wylicza Papierski. Łącznie MPK zwolniłoby więc 160 z ok. 3200 zatrudnionych osób.

To nie koniec redukcji

– To jedynie pierwszy etap planu oszczędnościowego – zaznacza prezes. Jak twierdzi, jego wcielenie w życie nie pozwoliłoby jednak na uzyskanie całej sumy potrzebnej na sfinansowanie podwyżek. Według wyliczeń zarządu na podwyżki należałoby przeznaczyć ok. 19 mln zł rocznie, a zwolnienie 160 osób przyniosłoby jedynie oszczędność 10 mln. – Będziemy rekomendować zarządowi, by cały czas monitorował sytuację w spółce, szukając dodatkowych oszczędności – zapowiada dyrektor Departamentu Prezydenta w Urzędzie Miasta Łodzi Tomasz Piotrowski.

Czy jest rozpatrywany inny scenariusz – chociażby pozyskanie dodatkowych dochodów ze zleceń zewnętrznych? – ZTiS będzie skupiał się przede wszystkim na świadczeniu usługi w ramach umowy powierzenia – czyli na utrzymaniu i bieżących remontach łódzkiej sieci. W ostatnich 2-3 latach okazało się, że przy tak dużej konkurencji na rynku nie mamy możliwości wygrywania przetargów. Stąd konieczność restrukturyzacji i obniżenia kosztów funkcjonowania – odpowiada prezes. Jako przykład przytacza przegraną w przetargu na przebudowę ul. Dąbrowskiego.

Zarząd: oszczędzamy też na sobie

Prezes podkreśla, że zmiany nie odbiją się na jakości świadczonych przez MPK usług. – Szukamy sposobu na optymalizację czasu pracy. Nie znam takiej firmy, w której nie można byłoby tego poprawić. Pracę, którą dziś wykonuje 5 osób, mogą wykonywać 4. Oczywiście nie odnosi się to do prowadzących – zastrzega.

Zarząd MPK i władze miasta oczekują, że do końca tygodnia związkowcy wycofają się przynajmniej z groźby strajku. – Nadal głęboko wierzymy w to, że zły początek – rozpoczęcie negocjacji pod groźbą strajku – nie przesądzi o końcu. Rozmowy nie mogą odbywać się kosztem łodzian. Gdyby tramwaje nie wyjechały na ulicę, odbiłoby się to bardzo negatywnie na codziennych dojazdach. A średnie zarobki w spółce kształtują się na naprawdę niezłym poziomie. Wierzymy w spokojną rozmowę i zdrowy rozsądek – deklaruje Piotrowski. Urzędnicy twierdzą też, że zarząd MPK już przed kilkoma laty został okrojony z 5 do 2 osób, a niedawno ograniczono zatrudnienie także w niektórych komórkach Urzędu Miasta.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij