Partnerzy serwisu:
Komunikacja

W tym roku całkowicie niskopodłogowy tramwaj Modertransu

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2016-04-08 14:29
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

W tym roku całkowicie niskopodłogowy tramwaj Modertransu
fot. Kubolon100, lic. CC BY-SA 4.0 Wikimedia commons
Poznański Modertrans zapowiada wejście w nowy segment rynku z tramwajem Moderus Gama. – To projekt pojazdu w pełni niskopodłogowego – zgodnie z oczekiwaniami rynku – mówi Jarosław Bakinowski, wiceprezes spółki. Prezentacja zapowiadana jest na ten rok.

Poznański Modertrans został założony w grudniu 2005 r. – Wywodzimy się z części warsztatowej w MPK Poznań. Pesa czy Solaris to tuzy na naszym rynku. My jesteśmy dwadzieścia razy mniejsi od pierwszego, dziesięć od drugiego. Zajmujemy się całkiem inną niszą na rynku tramwajowym: projektowaniem, produkcją, serwisowaniem, modernizacją pojazdu – opisuje firmę Jarosław Bakinowski, wiceprezes spółki.

W swojej ofercie Modertrans ma pojazdy wysokopodłogowe, średniopodłogowe oraz z częścią niskiej podłogi, a także wózki tramwajowe i specjalistyczne. – Do tej pory wyprodukowaliśmy bądź zmodernizowaliśmy blisko 250 tramwajów dla sześciu polskich miast. W sumie jednak, biorąc także pod uwagę inne, drobne wyposażenie, współpracujemy z jedenastoma przewoźnikami w kraju i dwoma europejskimi – wymienia Bakinowski. Do tej pory spółka wyprodukowała 370 wózków tramwajowych. – Realizujemy też naprawy powypadkowe – producenci nie specjalnie się w to angażują – dodaje wiceszef.

Modertans oferuje też serwisowanie tramwajów. – Od 2008 r. prowadzimy pełny serwis czeskich tramwajów RT6N1 jeżdżących w Poznaniu. Wszystkie zostały zmodernizowane, mają napędu prądu przemiennego, mnóstwo nowej elektroniki i układy hamulcowe nowego typu. Dodatkowo kupiono cztery pojazdy z Pragi. Dwie sztuki są już gotowe, a dwie będą do końca kwietnia. Docelowo Poznań będzie miał 14 pojazdów tego typu – mówi Bakinowski.

– Projektowaniem pojazdów zajmujemy się sami. Realizowaliśmy także projekty dla przedsiębiorstw komunikacyjnych – np. modernizacja GT8S dla Krakowa, zarówno w części mechanicznej jak i elektrycznej. MPK Kraków samodzielnie wykona modernizację – dodaje szef Modertransu.

Niedługo trzecia rodzina pojazdów

Modertrans produkcję tramwajów zaczął od wysokopodłogowego modelu Moderus Alfa na bazie zmodernizowanego wagonu rodziny 105N. – Ta era się skończyła – tak przynajmniej wygląda. Wymiary gabarytowe to ok. 14 m. Zrealizowaliśmy 11 projektów tego typu w naszej historii – wylicza Bakinowski. Pojazdy tego typu jeżdżą w Poznaniu, Tramwajach Śląskich i Szczecinie.

Kolejny model to częściowo niskopodłogowy Moderus Beta. – To tramwaje ok. 28-metrowe. Wykonaliśmy bardzo wiele odmian dla różnych klientów, w tym także modernizacje dla kilku miast. Najświeższe projekty to tramwaje dwukierunkowe dla Tramwajów Śląskich, jednokierunkowe pojazdy dla MPK Wrocław. W tej chwili realizujemy dwa projekty dla Poznania – mówi Jarosław Bakinowski. Modertrans zdobył kontrakty na dostawę dwudziestu jednokierunkowych z opcją na kolejne dziesięć oraz dziesięciu dwukierunkowych wozów.

Spółka pracuje także nad nowymi koncepcjami. – Kolejny tramwaj, który będzie w naszej rodzinie, to Moderus Gamma. To projekt pojazdu w pełni niskopodłogowego – zgodnie z oczekiwaniami rynku. Ten pojazd chcemy zaprezentować w 2016 r. Dostaliśmy wsparcie na realizację tego projektu z NCBiR – informuje Jarosław Bakinowski.

Nie tylko nowe tramwaje

Modertrans wykonał też trzy stylizowane kolejki turystyczne dla poznańskiego ZOO. Spółka zajmuje się również renowacją zabytkowego taboru. Dumą Zakładu jest jednak wyremontowany, historyczny wagon Carl Weyer. – Zrobiliśmy go w tej samej technologii, jak był zrobiony w 1905 r. Tramwaj w większości konstrukcji drewnianej, co było dla nas najtrudniejsze. Musieliśmy kupić specjalistyczne maszyny do obróbki drewna. Wszystkie połączenia są wykonane bez elementów skręcanych, śrub – oczywiście z wyjątkiem miejsc, gdzie było to konieczne, czyli np. w układach wózkowych. Przygotowania z naszej strony trwały cztery lata. Najpierw zdobywaliśmy pojedyncze części z całej Europy. Po 2,5-rocznym okresie zaczęliśmy składanie – opisuje Bakinowski.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
 Pierwszy Moderus Beta już w zajezdni w Bytomiu

Komunikacja

Pierwszy Moderus Beta już w zajezdni w Bytomiu

Redakcja 28 sierpnia 2015

Pierwszy Moderus dla Tramwajów Śląskich przyjedzie w sierpniu

Komunikacja

Pierwszy Moderus dla Tramwajów Śląskich przyjedzie w sierpniu

Jakub Jackiewicz 04 sierpnia 2015

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5