Trwają prace nad zwiększeniem prędkości na I linii metra i podniesieniem częstotliwości kursowania pociągów. Metro Warszawskie musi zmodernizować jeszcze cztery składy rosyjskie.
Od listopada zeszłego roku pociągi na I linii metra jeżdżą co 2 minuty 30 sekund w porannym szczycie. Aktualnie już nie można zwiększyć częstotliwości pociągu bez wpływu na płynność ruchu. Konieczne są zmiany w systemie sterowania ruchu – podniesienie prędkości z 60 do 80 km/h, wyłączenie semaforów i przejście na zmodernizowany system SOP-2W jako podstawowy środek prowadzenia ruchu (w tej chwili jego wskazania mają charakter pomocniczy). System ten – z sygnalizacją kabinową – umożliwia prowadzenie pociągów w mniejszych odstępach niż wynika to z lokalizacji semaforów. – Dzięki tej modernizacji zwiększymy podaż miejsc bez wprowadzania na linię kolejnych składów – informuje Anna Bartoń, rzecznik prasowy Metra Warszawskiego.
Do zmian trzeba dostosować jeszcze tabor. – Prace nad wdrożeniem systemu SOP-2W są zaawansowane. Systematycznie przebiega modernizacja taboru – wskazuje Anna Bartoń. Jak dodaje, do wykonania pozostał montaż urządzeń w czterech pociągach serii 81. – Po modernizacji pociągi testowane są na torze prób, następnie muszą przejechać bezawaryjnie 500 km – mówi Bartoń.
Kiedy będzie możliwe zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów na I linii? – Po wykonaniu modernizacji na wszystkich pociągach możliwe będzie zwiększenie maksymalnej prędkości do 80 km/h, wyłączenie semaforów, a tym samym zmniejszenie czasu następstwa pomiędzy pociągami na linii – informuje Anna Bartoń. We
wcześniejszej wypowiedzi dla Transportu-publicznego.pl Jerzy Lejk, prezes Metra, mówił, że to kwestia 2-3 miesięcy.