Pod koniec grudnia w Bertrange, miasteczku położonym w południowo-zachodnim Luksemburgu, odbyła się inauguracja systemu autobusów elektrycznych OppCharge, w skład którego wchodzi 12 autobusów elektryczno-hybrydowych marki Volvo oraz infrastruktura ładowania firmy ABB. Najciekawszy w całym przedsięwzięciu jest sam system. To, przypominająca pantograf, technologia, którą zgodzili się stosować europejscy dostawy systemów ładowania i producenci autobusów – w tym polski Solaris. Dzięki temu możliwa jest interoperacyjność różnych pojazdów. Dane technologii sa ogólnie dostępne, na jej stronie internetowej.
Elektryczno-hybrydowe autobusy marki Volvo oraz infrastruktura do szybkiego ładowania dostarczona przez firmę ABB, zostały przekazane lokalnym przedstawicielom Ministerstwa Zrównoważonego Rozwoju i Infrastruktury (MDDI) w Luksemburgu. Stacja ładowania oraz przystanek autobusowy zostały wykonane przez firmę ABB przy współpracy z zarządem dróg publicznych (Administration des Ponts et Chausseés). Elektryczno-hybrydowe autobusy będą ładowane i używane przez przewoźnika Sales-Lentz.
Ponieważ elektryczno-hybrydowe autobusy Volvo oraz ładowarki ABB opierają się na technologii
otwartego interfejsu OppCharge. W praktyce oznacza to, że autobusy innych producentów również mogą być ładowane na tych samych stacjach. Na podobnej zasadzie działają m.in. systemy autobusów elektrycznych stworzonych przez Volvo i Siemensa w Goeteborgu, czy przez Solarisa i Siemensa w Hamburgu.
Od klasycznego pantografu OppCharge różni się tym, że urządzenie ładujące mieści się na stojącym przy przystanku maszcie, a nie na dachu autobusu. Na nim znajdują się tylko szyny, które odbierają prąd. W efekcie to rozwiązanie ma być tańsze, bo choć urządzenie na maszcie jest droższe, to instaluje się je tylko raz, a nie na każdym pojeździe. Inne wymieniane zalety to ułatwienie dla kierowcy, który nie musi stanąć dokładnie pod ładowarką, czy możliwość zastosowania OppCharge w piętrusach, które często są zbyt wysokie na pantograf.
Stacja ładująca w Luksemburgu została umieszczona przy dworcu kolejowym Bertrange. Elektryczno-hybrydowe autobusy Volvo będą tam ładowane mocą 150kW w czasie od trzech do sześciu minut. Ładowanie będzie odbywać się w czasie przerwy, po zakończeniu trasy. Szybka ładowarka ABB to projekt modułowy, który może ładować również na poziomie 300kW oraz 450kW.
- Jesteśmy bardzo dumni, że mogliśmy uczestniczyć w inauguracji pierwszego systemu autobusów elektrycznych OppCharge w Luksemburgu. To dowód na to, że Luksemburg nieustannie dąży do tego, aby zapewnić mieszkańcom zrównoważone środowisko, obejmujące bezemisyjny system miejskiego transportu autobusowego – powiedział Hakan Agnevall, prezes firmy Volvo Buses.