Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Łódź: Kłopoty z realizacją Karty Brukselskiej

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
21-01-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Łódź: Kłopoty z realizacją Karty Brukselskiej
fot. Nextbike
Ryzyko niezrealizowania celów Karty Brukselskiej, podpisanej przez władze Łodzi w styczniu 2011 r., jest wysokie - twierdzi przewodniczący Doraźnej komisji łódzkiej Rady Miejskiej ds. Transportu Bartosz Domaszewicz. Komisja oczekuje od prezydent Hanny Zdanowskiej przygotowania szczegółowego, rozpisanego na lata programu dochodzenia do realizacji celów Karty.

Karta Brukselska wskazuje kilka konkretnych celów, które miasta-sygnatariusze powinny zrealizować do roku 2020. Jednym z nich jest zwiększenie udziału ruchu rowerowego w ogólnym ruchu miejskim do 15% do końca 2020 r. Z kolei ryzyko wypadków powinno zostać obniżone o 50% w stosunku do punktu wyjścia. Inne zadania to opracowanie systemu parkingów rowerowych, wzrost popularności roweru wśród uczniów i rozwój turystyki rowerowej.

- Problem z realizacją Karty Brukselskiej polega na tym, że nie mamy jasno określonego punktu wyjścia. Do tej pory nie zbadaliśmy wielkości ruchu rowerowego w mieście. Nie ma też opracowanego harmonogramu dochodzenia do zakładanego pułapu ruchu rowerowego - wylicza B. Domaszewicz. Inny ważny problem polega - jego zdaniem - na tym, że jedyną jednostką, która próbuje realizować cele Karty, jest Zarząd Dróg i Transportu. - Tymczasem nie chodzi tylko o budowę infrastruktury: w grę wchodzą także inne, "miękkie" działania. Ale nawet na poziomie infrastruktury potrzebne jest włączenie np. Wydziału Edukacji Urzędu Miasta, gdy chodzi o budowę zadaszonych parkingów przy szkołach. Takiego współdziałania brakuje - ocenia przewodniczący komisji.

Pełnomocnikiem do spraw zrównoważonego transportu jest w ZDiT Bartosz Zimny. - Montujemy na nowo oddawanych do użytku drogach rowerowych pętle indukcyjne. Część z nich jest dopiero uruchamiana. Z ich użyciem będziemy prowadzili badania ruchu rowerowego - tłumaczy urzędnik. - Co do pozostałych problemów podniesionych przez komisję, moim zadaniem jest przede wszystkim koordynowanie inwestycji drogowych pod kątem infrastruktury rowerowej. My jako Zarząd Dróg i Transportu możemy sugerować zapisy w miejskim budżecie, ale go nie ustalamy. Byłoby mile widziane mieć więcej osób, które mogą zajmować się polityką rowerową. My jednak jesteśmy rozliczani z tego, co budujemy - argumentuje B. Zimny.

Według radnych z komisji receptą na przyspieszenie realizacji celów Karty mogą być zmiany organizacyjne w Urzędzie Miasta. - Powinniśmy powołać osobę lub zespół osób do kordynacji działań całego Urzędu Miasta w tym zakresie. Takiej koordynacji brakuje zresztą nie tylko, jeśli chodzi o politykę rowerową: innym przykładem może być współpraca z Łódzką Koleją Aglomeracyjną. Wnioskujemy o przeprowadzenie w Urzędzie zmian, które spowodują, że Kartę będzie realizował Urząd jako całość, a nie tylko jeden czy dwóch urzędników w ZDiT. Potrzebujemy urzędnika, który będzie panował nad całością problematyki miejskiej polityki rowerowej - uważa B. Domaszewicz.

Komisja dostrzega jednak także sukcesy owej polityki, przede wszystkim znaczący wzrost ilości infrastruktury rowerowej w Łodzi w ciągu ostatnich 4 lat. W ocenie B. Zimnego to właśnie tworzenie bezpiecznej infrastruktury jest najważniejsze w dążeniu do realizacji Karty Brukselskiej. Rozbudowa sieci dróg rowerowych ma być w najbliższych latach kontynuowana. - Tam, gdzie to możliwe, będziemy też podejmowali działania bardziej "miękkie": wyznaczali pasy rowerowe czy śluzy - dodaje pełnomocnik.

Niepokój komisji oraz łódzkich środowisk rowerowych budzi także wzrastająca liczba wypadków z udziałem rowerzystów: na przykład od stycznia do sierpnia 2014 r. było ich aż o 60 procent więcej, niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. - Jedną z przyczyn wzrostu liczby wypadków z udziałem rowerzystów jest wzrost liczby rowerzystów. Nie wszyscy rowerzyści, ale i kierowcy, znają przepisy ruchu drogowego i zasady interakcji z innymi uczestnikami ruchu - komentuje B. Zimny. ZDiT nie planuje na razie wpływania na zachowania rowerzystów np. poprzez organizowanie szkoleń czy akcji edukacyjnych. - Na razie skupiamy się na budowaniu bezpiecznej infrastruktury - powtarza pełnomocnik.

Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5