Główna trasa wylotowa na południe Łodzi doczeka się nareszcie jednolitej drogi rowerowej. Trasa przy Rzgowskiej z powodu niecodziennej kolejności budowy poszczególnych odcinków była nazywana przez lokalne media „szczerbatą drogą”. Nawet po zakończeniu inwestycji nadal będzie jednak brakowało kontynuacji w kierunku centrum i połączenia z innymi pobliskimi DDR.
Prace budowlane rozpoczęły się w poniedziałek. Luka w drodze rowerowej obejmowała dotąd odcinek od Chóralnej do ul. św. Wojciecha. Na odcinku od Chóralnej do Kurczaki DDR będzie poprowadzona po stronie wschodniej, natomiast między Kurczaki a św. Wojciecha infrastruktura rowerowa znajdzie się po obu stronach (po zachodniej będzie to droga rowerowa, po wschodniej – ciąg pieszo-rowerowy). W trzech miejscach – na wysokości ul. Chóralnej, Kurczaki i św. Wojciecha – przewidziano przejazdy rowerowe na drugą stronę dwupasmowej Rzgowskiej (przy Kurczaki zostaną one poprowadzone dookoła całego skrzyżowania).
Ponad rok czekania
Długość nowego odcinka wynosi ok. kilometra. Podczas jego budowy mogą pojawić się przejściowe utrudnienia w ruchu na przyległym, prawym pasie jezdni ul. Rzgowskiej. Według zapewnień przedstawicieli Zarządu Dróg i Transportu oraz Zarządu Inwestycji Miejskich prace powinny zakończyć się jeszcze w tym roku. Pieniądze na budowę (2,4 mln zł) pochodzą z budżetu obywatelskiego.
W sierpniu ubiegłego roku
zaczęto budować dwa pierwsze odcinki drogi rowerowej wzdłuż Rzgowskiej: między Broniewskiego a Chóralną i między św. Wojciecha a Trasą Górna. Ponieważ projekty dla obu odcinków czekały na realizację już kilka lat i zagrażała im dezaktualizacja, zdecydowano się wykonać je równocześnie, choć nie łączyły się ze sobą. Brakujący środkowy odcinek zaczął powstawać dopiero teraz, a więc po ponad roku. – Musieliśmy wykonać czasochłonne prace projektowe, związane z przygotowaniem terenu pod budowę drogi rowerowej. Wiele miejsc, szczególnie między Chóralną a Kurczaki, wymagało pod tym względem dużego wkładu pracy – tłumaczy przyczyny przeciągania się budowy rzecznik Zarządu Dróg i Transportu Tomasz Andrzejewski.
A ciąg dalszy?
ZIM ogłosił właśnie przetarg na budowę drogi rowerowej wzdłuż ul. Paderewskiego, której celem jest powiązanie infrastruktury rowerowej przy Rzgowskiej i Pabianickiej. Projekt budowlany trasy jest już gotowy. Inwestycja powinna zostać zrealizowana w przyszłym roku.
– Uważam, że DDR wzdłuż ul. Paderewskiego powinna powstać najpierw, dopiero potem można by wybudować tę przy Rzgowskiej – twierdzi tymczasem prezes Fundacji „Normalne Miasto – Fenomen” Hubert Barański. – Już dziś zamontowane przy niej liczydło rowerowe pokazuje, że zainteresowanie tą drogą jest niewielkie. Przyczyną jest właśnie jej nieciągłość oraz brak kontynuacji. Na skrzyżowaniu z Broniewskiego i Paderewskiego nie ma możliwości legalnego przejechania w kierunku centrum – argumentuje. W jego ocenie infrastrukturę rowerową powinno się rozbudowywać od centrum jako największego generatora ruchu do peryferii. – Rozumiem, że Chojny długo czekały na swoją drogę dla rowerów, ale ZDiT wiedział o planach jej budowy od dawna, powinien więc zawczasu przygotować infrastrukturę na odcinkach stycznych, przede wszystkim na Paderewskiego i Broniewskiego – podsumowuje.