Od kilku dni trwa budowa drogi rowerowej wzdłuż ul. Rzgowskiej. Inwestycja budzi kontrowersje z powodu nadmiernego, zdaniem wielu, rozmachu. Tymczasem drogowcy zapowiadają, że to dopiero początek budowy infrastruktury rowerowej na południu Łodzi.
Droga z przerwą pośrodku
Lokalne media nazywają trasę „szczerbatą drogą”. – W tym roku budujemy dwa odcinki o łącznej długości 3 km. Co do brakującego fragmentu między nimi, ogłosiliśmy przetarg na jego projekt, by wykonać go w przyszłym roku. Istniejące projekty dwóch odcinków pochodzą sprzed kilku lat, więc nie chcieliśmy zlecać zaprojektowania tego samego odcinka po raz drugi – tłumaczy wicedyrektor Zarządu Dróg i Transportu Katarzyna Mikołajec. Ponieważ wykonawca prawdopodobnie nie zdąży dokończyć budowy przed zimą, zostaną one wznowione na wiosnę przyszłego roku.
Pierwszy fragment zaczyna się przy skrzyżowaniu z ul. Paderewskiego i kończy przy Chóralnej. Droga rowerowa będzie tu przebiegała po wschodniej części ulicy. Przy okazji przebudowy doczeka się też chodnik, a na części trasy droga będzie przechodziła w ciąg pieszo-rowerowy. Drugi odcinek, biegnący już na zachód od jezdni, rozciąga się między ul. św. Wojciecha a otwartą w ubiegłym roku Trasą Górna. – Uzyskamy w ten sposób połączenie z drogami rowerowymi wybudowanymi już wzdłuż tej arterii – uzasadnia wicedyrektor ZDiT. Po drodze znajduje się między innymi kompleks rekreacyjny Stawy Jana oraz ogromny szpital Centrum Zdrowia Matki Polki.
Zastrzeżenia środowisk rowerowych
Nie wszystkim podoba się taki zakres inwestycji. – Początkowy odcinek jest bardzo potrzebny, bo tego typu infrastruktury dotychczas w południowej części Łodzi było bardzo mało. Ale doprowadzenie drogi aż do Trasy Górna to marnotrawstwo pieniędzy. Ruch na tym odcinku będzie niewielki, a wiele znacznie bardziej uczęszczanych miejsc od lat nie może doczekać się infrastruktury do bezpiecznej jazdy rowerem – argumentuje prezes Fundacji „Normalne Miasto – Fenomen” Hubert Barański. Cała droga rowerowa wzdłuż Rzgowskiej będzie kosztowała ok. 2,2 mln zł bez uwzględnienia prac budowlanych przy brakującym odcinku Chóralna – św. Wojciecha.
Inne uwagi „Fenomenu”, dotyczące przejazdów na drugą stronę ul. Rzgowskiej, których brakowało w pierwotnej wersji projektu, mają jednak zostać uwzględnione. – Przejazdy zostaną wykonane na całym odcinku – zapewnia K. Mikołajec.
Brak kontynuacji w stronę centrum. Na razie
Na skrzyżowaniu Rzgowskiej z Broniewskiego i Paderewskiego ciągłość trasy rowerowej będzie przerwana: na żadnej z wymienionych ulic ani na dalszym ciągu Rzgowskiej nie ma jeszcze infrastruktury, z którą można by połączyć nową drogę. Ich projekty zostaną jednak zlecone również w tym roku.
– Zamówiliśmy projekt dróg rowerowych wzdłuż Paderewskiego i Broniewskiego. Poprzez te ulice DDR połączy się z istniejącymi już trasami wzdłuż al. Śmigłego-Rydza na wschodzie oraz al. Politechniki na zachodzie – potwierdza Piotr Kaźmierczak ze ZDiT.
W sierpniu zostaną otwarte oferty na projekty. Wykonawca będzie miał czas na ich przygotowanie do kwietnia przyszłego roku. Wtedy właśnie, jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, ZDiT będzie mógł przystępować do wyboru wykonawcy prac budowlanych. Zadanie ma być traktowane priorytetowo, choć... – Wszystko zależy od tego, ile pieniędzy będziemy mieli na przebudowę dróg rowerowych w przyszłym roku – zastrzega Kaźmierczak.