Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Legionowo. W referendum stanowcze „nie” włączeniu do Warszawy

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2017-03-27 09:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Legionowo. W referendum stanowcze „nie” włączeniu do Warszawy
Legionowofot. Kebe, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commons
W niedzielnym referendum w Legionowie, jedynym, na które zgodził się wojewoda mazowiecki Zdzisław Sipiera, prawie wszyscy głosujący – ponad 94 proc. – opowiedzieli się przeciwko proponowanemu przez pis włączeniu miasta do projektowanej metropolii warszawskiej. Frekwencja wyniosła 47 proc., czyli jak na polskie warunki była bardzo wysoka.

Głosowanie jest ważne, bo w przypadku referendum gminnego wymagana jest przynajmniej 30–procentowa frekwencja. Nie oznacza to, że małe Legionowo odesłało na śmietnik wielką reformę samorządową autorstwa PIS, bo zmiana granic Warszawy ma zostać wprowadzona ustawą i reformatorzy referendum nie przewidywali (to niedzielne było inicjatywą rady miasta). Ale to dość jednoznaczny komunikat, że legionowianie są jej przeciwni.

Oficjalne dane podano w poniedziałek rano. W referendum oddano 19 058 głosów, co stanowi 46,72 uprawnionych do głosowania. Z tego oddano 18 874 głosów ważnych. Przeciwko temu „…żeby m.st. Warszawa jako metropolitalna jednostka samorządu terytorialnego, objęła Gminę Miejską Legionowo” zagłosowało 17 793 osób, czyli 94,27 proc. Za MegaWarszawą oddano 1081 głosów.

Referendum w Legionowie było jedynym, które udało się przeprowadzić. Uchwały o przeprowadzeniu tej formy konsultacji pojęły kilka tygodni temu rady Warszawy, oraz Podkowy Leśnej (to pierwsze miało się odbyć również 26 marca, to drugie – później), ale te decyzje zostały uchylone przez wojewodę mazowieckiego, który dopatrzył się uchybień proceduralnych. Jego decyzja została zaskarżona do sądu, ale referendum w stolicy zostało wstrzymane.

Projekt PIS, który pojawił się w sejmie pod koniec stycznia, zakłada utworzenie wielkiego obszarowo miasta stołecznego Warszawa, które objęło by dzisiejszą stolicę i ponad trzydzieści okolicznych gmin. W praktyce chodzi o utworzenie wielkiego powiatu, który przejąłby również część zadań gmin, np. organizację publicznego transportu. gminy wchodzące w jego skład zachowałyby swoje władze, poza samą Warszawą, po prezydent m.st. Warszawa byłby jednocześnie burmistrzem gminy Warszawa.

Poseł Jacek Sanin, który firmuje projekt PIS przekonuje, że ta zmiana pozwoliłaby na rozwój całej aglomeracji, choćby dzięki temu, że rozciągnięto by na czterokrotnie większy obszar standard usług komunikacyjnych w Warszawie, a wiele spraw mieszkańcy mogliby załatwiać w urzędach znajdujących się bliżej ich miejsca zamieszkania.

Przeciwnicy tej zmiany, czyli opozycja, ruchy miejskie i prawie wszyscy samorządowcy z gmin planowanej MegaWarszawy tłumaczą, że byłoby odwrotnie, bo część spraw załatwianych dziś w siedzibie powiatu, trafiłoby do urzędów w centrum Warszawy. Przekonują, ze zapewnienia o rozszerzonym transporcie publicznym to mrzonki, bo projekt ustawy nie wskazuje źródeł finansowania tego przedsięwzięcia, a ma na celu głownie zmianę władz stolicy i wprowadzenie mechanizmu, w którym prezydenta Warszawy wybieraliby mieszkańcy podwarszawskich miejscowości.



VII Kongres Kolejowy
 VII Kongres Kolejowy


23 listopada 2017 r. w warszawskim hotelu Sofitel Victoria odbędzie się kolejna, VII edycja Kongresu Kolejowego. To największe i najbardziej prestiżowe wydarzenie konferencyjne w branży transportu szynowego, organizowane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR wspólnie z Forum Kolejowym - Railway Business Forum. Wszystkie poprzednie edycje Kongresu miały ogromne znaczenie dla branży transportu kolejowego w naszym kraju oraz były jedyną tak szeroką platformą dyskusji poświęconej polskiemu kolejnictwu. W zeszłym roku udział w dyskusjach wzięło ponad 700 osób ze świata polityki, samorządu, nauki, biznesu i przemysłu. W 2017 r. poruszać będziemy m.in. następujące tematy:

• Rola kolei w systemie transportowym państwa – jak przywrócić transportowi szynowemu należne mu miejsce?
• Kolejowe przewozy towarowe – jaki jest potencjał wzrostu sektora?
• Smart Railways – inteligentna kolej na miarę XXI wieku
• Gdzie będzie infrastruktura kolejowa w Polsce w roku 2023?
• Inwestycje w transport kolejowy a oczekiwania wspólnot samorządowych
• Bezpieczeństwo na kolei w Polsce

Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, za akredytacją. Zapraszamy do rejestracji pod www.kongreskolejowy.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Dlaczego w Warszawie nie będzie referendum, a w Legionowie będzie?

Prawo & Finanse

Dlaczego w Warszawie nie będzie referendum, a w Legionowie będzie?

Jakub Dybalski 17 marca 2017

Warszawa. Sasin chce rozmawiać o metropolii. Ale z kim?

Przestrzeń

Warszawa. Sasin chce rozmawiać o metropolii. Ale z kim?

Jakub Dybalski 16 marca 2017

MegaWarszawa. PiS-owi nie podoba się referendum w stolicy

Prawo & Finanse

MegaWarszawa. PiS-owi nie podoba się referendum w stolicy

Jakub Dybalski 08 lutego 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS