Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Koszalin myśli o kolejce linowej przez jezioro nad morze

Dalej Wstecz
Data publikacji:
05-08-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Koszalin myśli o kolejce linowej przez jezioro nad morze
fot. Tymooteusz, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commonsrynek w Koszalinie
Władze Koszalina myślą o budowie kolei linowej do Mielna. 12-kilkometrowa trasa, prowadząca nad morze, mogłaby powstać w nowej perspektywie unijnej. Zdaniem samorządu ewentualna inwestycja znacznie wzbogaci potencjał turystyczny regionu i nie będzie stanowiła konkurencji dla istniejących połączeń, w tym kolei – informuje portal Transport-Publiczny.pl.

To na razie wstępny projekt, choć nie jest całkowicie nowy. Pierwsze koncepcje uruchomienia takiej nadmorskiej kolei gondolowej pojawiły się już dziesięć lat temu. – Z jednej strony taka inwestycja spowodowałaby znaczące zwiększenie atrakcyjności turystycznej Koszalina i jego okolic, z drugiej, kolejka pełniłaby istotną funkcję transportową dzięki swojej dużej przepustowości obsługiwanych w ciągu godziny pasażerów, co jest ważne biorąc pod uwagę permanentnie zakorkowane latem drogi dojazdowe z Koszalina do Mielna i zwiększenie ogólnego ruchu pojazdów w mieście i okolicach w tym czasie – zapewnia Tomasz Nowe z Biura Komunikacji Społecznej Urzędu Miasta w Koszalinie.

W tym roku jednak władze miasta podjęły pierwsze kroki do opracowania wstępnej koncepcji takiej trasy. W czerwcu br. prezydent miasta podpisał list intencyjny z Akademią Górniczo-Hutniczą ws. współpracy. Koncepcję połączenia nadmorskiego przygotują studenci w ramach prac studialnych. – W przedmiotowej koncepcji mają zostać wstępnie ustalone takie kwestie, jak planowana długość trasy i ewentualne warianty jej przebiegu, rozwiązania techniczne, planowana przepustowość instalacji dostosowana do spodziewanego popytu, szacunek kosztów inwestycyjnych, rozwiązanie kwestii ewentualnych kolizji z istniejącą infrastrukturą techniczną obecną na planowanej trasie kolejki np. z liniami wysokiego napięcia – wylicza Tomasz Nowe.

Cztery przystanki na trasie

Choć nie ma jeszcze dokumentacji przedprojektowej, miasto ma już wyobrażenie co do kształtu połączenia. Wstępnie mówi się o 12-kilometrowej trasie łączącej kurort nadmorski Mielno-Unieście z Górą Chełmską w Koszalinie, będącą popularnym miejscem wypoczynku i rekreacji wśród koszalinian. Na trasie mogłyby znajdować się dwie stacje pośrednie – na południowym brzegu przymorskiego jeziora Jamno oraz w sąsiedztwie budowanego kompleksu wodno-rekreacyjnego (aquapark) przy ul. Gdańskiej/Rolnej w Koszalinie. – Dokładny przebieg trasy i jej wariantów zostałby określony dopiero po zbadaniu pełnej wykonalności ekonomicznej, technicznej (m.in. wspomniane kolizje z liniami energetycznymi) i prawnej (m.in. własność gruntów, kwestie środowiskowe) przedmiotowego projektu – zastrzega Tomasz Nowe.


Jezioro Jamno z widokiem na Górę Chełmską, fot. Joymaster, public domain Wikimedia commons

Z uwagi na spodziewane wysokie koszty inwestycja prawdopodobnie realizowana byłaby etapami. W pierwszej kolejności powstać miałby 3,5-kilometrowy odcinek z Mielna, przez jezioro Jamno, do przystani statku Koszałek na południowym brzegu jeziora. Część podpór musiałaby być ustawiona na dnie jeziora. Samorząd nie spodziewa się problemów w kwestiach środowiskowych. – Elektryczny transport linowy jest ekologicznym środkiem transportu niepowodującym znaczącego oddziaływania na środowisko takiego jak hałas czy emisja – mówi Tomasz Nowe. Przywołuje wrocławską Polinkę nad Odrą, dla której w 2011 r. wydano decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach stwierdzającą brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. – W przypadku inwestycji na obszarze jeziora Jamno, będzie zapewne wymagane także uzyskanie pozwolenia wodno-prawnego z Urzędu Marszałkowskiego – zaznacza Nowe.

Konkurencja dla kolei?


Przedstawiciele koszalińskiego samorządu zapewniają jednocześnie, że ewentualna kolejka linowa nie będzie stanowiła konkurencji dla innych środków transportu na trasie pomiędzy Mielnem a Koszalinem, na której funkcjonuje już sezonowe połączenie kolejowe, do którego dokłada się miasto (w tym roku – 210 tys. zł). Do Mielna dojeżdża też linia autobusowa MZK, jezioro Jamno można przepłynąć tramwajem wodnym „Koszałek”. – Trasy tych środków transportu będą miały zróżnicowany przebieg, w innych miejscach zlokalizowane są/będą stacje początkowe i końcowe oraz pośrednie. Oznacza to, że każda z dostępnych form transportu będzie miała inny obszar zbierania pasażerów – zapewnia Tomasz Nowe.

Kolej linowa ma mieć także istotną wartość turystyczną. – Będzie to wzbogacenie oferty istniejących środków transportu, przeżywających prawdziwe oblężenie w czasie każdego sezonu letniego. Należy zwrócić uwagę, że nadmorska kolejka gondolowa jako unikalny produkt turystyczny na skalę kraju przyciągnęłaby dużą ilość dodatkowych turystów i jednodniowych odwiedzających, z których część przy okazji wizyty na naszym terenie zapewne skorzysta także z możliwości przepłynięcia jeziora tramwajem wodnym „Koszałek” lub z połączenia kolejowego – zauważa Nowe.

W nowej perspektywie

Samorząd szacuje koszt realizacji inwestycji, powołując się na przykłady budowy miejskich kolei linowych we Wrocławiu i Chorzowie, na kwotę rzędu kilkudziesięciu lub nawet stu milionów złotych. – Po zbadaniu faktycznej, technicznej i prawnej wykonalności przedmiotowego przedsięwzięcia oraz po stwierdzeniu możliwości jego sfinansowania, Miasto Koszalin rozważy zgłoszenie realizacji inwestycji do dofinansowania w ramach nadchodzącej perspektywy finansowej Unii Europejskiej na lata 2014 – 2020 jako kluczowego projektu dla regionu nastawionego na rozwój turystyki – informuje Tomasz Nowe.

Przedstawiciele Koszalina zwracają uwagę, że pozytywnie o sfinansowaniu inwestycji ze środków unijnych wypowiadał się wicemarszałek woj. zachodniopomorskiego Andrzej Jakubowski.


Większy widok mapy
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Powstaje kolej gondolowa nad Soliną

Przestrzeń

Powstaje kolej gondolowa nad Soliną

Redakcja 27 listopada 2021

Brno planuje kolej gondolową

Przestrzeń

Brno planuje kolej gondolową

Witold Urbanowicz 24 stycznia 2021

Kolej gondolowa w Meksyku gotowa w ponad 80 proc.

Komunikacja

Kolej gondolowa w Meksyku gotowa w ponad 80 proc.

Rafał Dybiński 04 listopada 2020

La Paz kończy sieć miejskich kolei gondolowych. W sumie 33 km linii

Przestrzeń

Zobacz również:

Powstaje kolej gondolowa nad Soliną

Przestrzeń

Powstaje kolej gondolowa nad Soliną

Redakcja 27 listopada 2021

Brno planuje kolej gondolową

Przestrzeń

Brno planuje kolej gondolową

Witold Urbanowicz 24 stycznia 2021

Kolej gondolowa w Meksyku gotowa w ponad 80 proc.

Komunikacja

Kolej gondolowa w Meksyku gotowa w ponad 80 proc.

Rafał Dybiński 04 listopada 2020

La Paz kończy sieć miejskich kolei gondolowych. W sumie 33 km linii

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5