Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Koreańczycy chcą sprzedawać tramwaje bez sieci. Można zaoszczędzić?

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Madrjas

Data publikacji:
2017-08-07 09:19
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Koreańczycy chcą sprzedawać tramwaje bez sieci. Można zaoszczędzić?
fot. Hyundai Rotem
Koreańczycy chcą sprzedawać tramwaje bez sieci. Można zaoszczędzić?
Koreańczycy chcą sprzedawać tramwaje bez sieci. Można zaoszczędzić?
Koreańczycy chcą sprzedawać tramwaje bez sieci. Można zaoszczędzić?
Koreańczycy chcą sprzedawać tramwaje bez sieci. Można zaoszczędzić?
Koreańczycy chcą sprzedawać tramwaje bez sieci. Można zaoszczędzić?
Koreańczycy chcą sprzedawać tramwaje bez sieci. Można zaoszczędzić?
Koreańczycy chcą sprzedawać tramwaje bez sieci. Można zaoszczędzić?
Koreańscy naukowcy twierdzą, że szczególnie nowe sieci tramwajowe powinny stawiać na rozwiązania bateryjne, zamiast tradycyjnej sieci trakcyjnej. Jak dowodzą, da to szereg oszczędności.

Inżynierowie z Korea Railroad Research Institute – naukowego zaplecza narodowych Kolei Koreańskich – od pięciu lat prowadzą projekt budowy i przetestowania tramwaju z zasilaniem bateryjnym, który nie wymaga tradycyjnej sieci trakcyjnej.

Na obecnym etapie tramwaj może przejechać do 25 kilometrów (z pełnym obciążeniem i włączoną klimatyzacją) na jednym doładowaniu. Obecna wersja rozwojowa zakłada przejazd na odcinku 40 kilometrów bez doładowania. Sercem pierwszego pojazdu była bateria Li–Ion, kolejny etap to już bateria Li–Nano.

Jak tłumaczy portalowi transport–publiczny.pl Jaeho Kwak z Instytutu, tramwaj sam w sobie ma wiele zalet – koszty budowy i funkcjonowania to zaledwie 1/8 kosztów linii metra (w zależności od uwarunkowań), a z drugiej strony dostępność tego środka transportu jest większa. Do tramwaju łatwiej wsiąść niż do autobusu i ma on większą żywotność i pojemność. Dlatego, choć w Korei na razie nie ma sieci tramwajowych, będą one stopniowo budowane.

Dlaczego jednak chcą to robić bez sieci trakcyjnej? Według Kwaka, przy obecnym zaawansowaniu baterii budowa i utrzymywanie sieci trakcyjnej jest nie tylko nieestetyczne, ale też niezasadne ekonomicznie. Według jego wyliczeń, koszty budowy infrastruktury energetycznej (wraz siecią i podstacjami) dla linii o długości 8 kilometrów to ok. 4,25 mln dolarów za kilometr (w warunkach koreańskich). Do tego dochodzi roczne utrzymanie rzędu 0,6 mln. Z kolei system bateryjny ma kosztować tylko 0,22 mln co 8 lat - plus warta 1,75 mln podstacja. To wszystko daje oszczędności rzędu 41 milionów dolarów.

Czy Koreańczycy zawojują świat tramwajem na baterię? Na pewno rozwiązanie jest ciekawe. Warto też zwrócić uwagę na to, że choć baterie w pojeździe zwiększają jego masę o około 2 tony i będą wymagać wymiany, to jednak napowietrzna sieć trakcyjna jest jednym z najbardziej krytycznych elementów infrastruktury. Jej awaria, zwłaszcza w wyniku wypadków czy trudnych warunków atmosferycznych powoduje często bardzo duże utrudnienia.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Sydney. Alstom dostarczył pierwszy tramwaj Citadis X05

Komunikacja

Sydney. Alstom dostarczył pierwszy tramwaj Citadis X05

Jakub Dybalski 03 sierpnia 2017

Warszawa. Tramwaj na 25 kilometrów

Komunikacja

Warszawa. Tramwaj na 25 kilometrów

jd, inf. pras. 23 czerwca 2017

Coraz bliżej inwestycji tramwajowych w Częstochowie

Komunikacja

Coraz bliżej inwestycji tramwajowych w Częstochowie

Dominik Wójcik 31 stycznia 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS