Partnerzy serwisu:
Mobilność

Kopenhaga. Sygnalizacja zapewni priorytet rowerzystom i autobusom

Dalej Wstecz
Autor:

Rafał Stawecki

Data publikacji:
2016-02-25 09:19
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Kopenhaga. Sygnalizacja zapewni priorytet rowerzystom i autobusom
Kopenhagafot. Tony Webster, lic. flickr@tony webster/CC 2.0
W stolicy Danii wkrótce pojawią specjalne sygnalizacje ułatwiające życie użytkownikom dwóch kółek oraz pasażerom komunikacji miejskiej. Będą dostosowywać cykle świateł do prędkości cyklistów i nadawać priorytet szczególnie zatłoczonym lub opóźnionym autobusom.

Kopenhaga uchodzi za jedno z najbardziej przyjaznych rowerzystom miast na świecie. Całe miasto pokrywa sieć wydzielonych dróg i pasów dla rowerów, co zachęca do korzystania z jednośladów jako środka transportu. Do codziennych dojazdów dwa kółka wybiera tam aż 40 proc. mieszkańców.

Władze miasta nie spoczywają jednak na laurach. Chcą, by z samochodów zrezygnowało jeszcze więcej mieszkańców. W tym celu opracowały specjalny plan, który zakłada instalację 380 nowych sygnalizacji oraz wdrożenie systemu inteligentnego sterowania ruchem. System będzie wykrywał cyklistów i pojazdy komunikacji zbiorowej, nadając im priorytet na skrzyżowaniach. Dzięki temu do końca bieżącego roku czasy przejazdów skrócą się od 5 do 20 proc. w przypadku autobusów i o 10 proc. w przypadku rowerów. O 10 proc. zmniejszy się również liczba zatrzymań rowerzystów na trasach.

Nietypowy system

Idea inteligentnych systemów transportowych usprawniających poruszanie po mieście nie jest nowa. Istnieją w wielu miejscowościach, jednak do tej pory ułatwiały życie głównie kierowcom.

System, jaki planuje wdrożyć stolica Danii, należy pod tym względem do innowacyjnych. Uwzględni przede wszystkim potrzeby rowerzystów oraz pasażerów komunikacji zbiorowej. Oprócz aktualnego położenia autobusów, będzie zbierał również informacje na temat liczby przewożonych w danym momencie osób oraz opóźnieniach, nadając priorytet pojazdom, które są przepełnione bądź nie pojawiły się na przystanku zgodnie z rozkładem.

Podobny eksperyment zrealizowano już w dzielnicy Valby. Pozwoliło to skrócić czasy przejazdu autobusów w godzinach szczytu nawet do 2 minut, co - biorąc pod uwagę fakt wdrożenia projektu na stosunkowo niewielkim obszarze (ok. 10 km2) – stanowi dobry wynik.

Aby ułatwić jazdę rowerem, Kopenhaga już wcześniej stworzyła „zieloną falę” dla cyklistów. Dzięki niej rowerzyści poruszający się określonymi ciągami ulic się ze stałą prędkością 20 km/h nie trafiają na czerwone światła. Nowy system sterowania ruchem pozwoli miastu utworzyć kilka kolejnych, podobnych korytarzy komunikacyjnych, gdzie dodatkowo wykrywana będzie prędkość poruszania użytkowników dwóch kółek. Zostanie ona uwzględniona przy dostosowywaniu na bieżąco cykli sygnalizacji świetlnej dla rowerzystów, czyniąc je maksymalnie elastycznymi.

Miasto pamięta o wszystkich

Mimo chęci faworyzowania komunikacji zbiorowej i transportu rowerowego, kopenhaski magistrat nie zapomina całkowicie o kierowcach. O ile będzie to możliwe, inteligentny system zredukuje czas podróży samochodem na większych arteriach komunikacyjnych o 5 proc.. Pomoże również w rozładowywaniu korków po wydarzeniach takich, jak mecze piłkarskie czy koncerty.

Nie wiadomo dokładnie, kiedy rozpocznie się instalacja nowych sygnalizacji ani jak długo zajmie dostosowanie już istniejących. Znane są jedynie koszty inwestycji. Wyniosą 8–9 mln dolarów.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również

 

 

 

 

 

 

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS