Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Komunikacja miejska w Berlinie – integracja i technologie informacyjne

Dalej Wstecz
Autor:

Lange Michał

Data publikacji:
2013-11-05 08:55
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Komunikacja miejska w Berlinie – integracja i technologie informacyjne
fot. WU
Stolica Niemiec jako jedna z największych metropolii w Europie posiada rzecz jasna doskonale rozwiniętą sieć komunikacji miejskiej. Składają się na nią metro (U-Bahn), szybka kolej miejska (S-Bahn), tramwaje oraz autobusy. Co sprawia, że ten wyjątkowo rozległy „organizm” każdego dnia sprawnie, szybko i bezpiecznie przewozi setki tysięcy berlińczyków – pasażerów zadowolonych z wysokich standardów publicznej komunikacji zbiorowej?

Przede wszystkim po szynach

Kręgosłup tego niezwykle dużego systemu transportu zbiorowego – który wykracza poza granice obszaru metropolitalnego – stanowi przede wszystkim kolej miejska (15 linii) oraz metro (10 linii). Funkcję dowozową spełniają tramwaje, a w dalszej kolejności autobusy.

W granicach administracyjnych Berlina miejska kolejka (S-Bahn) przemieszcza się w trzech kierunkach:
  • linia północ-południe
  • linia wschód-zachód
  • linia okrężna (Ringbahn).
Linie metra berlińskiego mają łączną długość 146,3 km i 173 stacje. Najdłuższą linią jest 32-kilometrowa U7, najkrótszą natomiast ledwie 1,47-kilometrowa U-55. W godzinach szczytu poszczególne linie jeżdżą w odstępie 2 do 5 minut, poza szczytem co 7 do 12 minut.

Integracja = VBB

Jak wiadomo, jednym ze skutecznych sposobów podnoszenia atrakcyjności oferty systemu transportu miejskiego jako całości jest jego integracja. Może się ona odnosić jedynie do synchronizacji rozkładów jazdy różnych gałęzi transportu, bądź też funkcjonowania wspólnego sterowania ruchem. Niemniej jednak osiągane efekty w tym zakresie są znacznie wyższe przy zastosowaniu integracji taryfowo-biletowej oraz stworzeniu odpowiedniej infrastruktury, umożliwiającej sprawną zmianę środka transportu. Pozwala ona bowiem na „poprowadzenie” występujących potoków pasażerskich możliwie najkrótszą drogą, jak i zazwyczaj zminimalizowanie czasu oczekiwania na kolejny środek komunikacji zbiorowej w punktach przesiadkowych.

Dodatkowe korzyści uzyskuje się poprzez zaoferowanie pasażerom biletu uprawniającego do podróży kilkoma (najlepiej wszystkimi) dostępnymi środkami transportu, należącymi często do różnych podmiotów. Działania w tym konkretnym kierunku, jak i pozostałe wymienione rozwiązania integracyjne wyraźnie umacniają pozycję konkurencyjną transportu zbiorowego w stosunku do komunikacji indywidualnej. Zazwyczaj też pozwalają zredukować ogólny poziom kosztów przewozów, co następuje poprzez np. likwidację dublujących się połączeń.

Na terenie Berlina, jak również w obszarze metropolitalnym Brandenburgii za kwestie związane z organizowaniem, jak również integracją taryfowo-biletową całości systemu publicznego transportu zbiorowego odpowiada Związek Komunikacyjny VBB (Verkehrsverbund Berlin-Brandenburg). Zasięg działania tej spółki zrzeszającej przewoźników nie ogranicza się jedynie do stolicy Niemiec, bowiem odpowiada ona za organizację komunikacji zbiorowej na obszarze dwóch krajów związkowych (landów): Berlina i Brandenburgii.

Doświadczenia wieloletniej już współpracy operatorów procentują na wielu płaszczyznach, co doskonale widać rozpatrując przykład niemalże wzorcowo funkcjonującego systemu transportu publicznego aglomeracji berlińskiej. Zarówno sam Związek, jak i poszczególni przewoźnicy uznają dalece ważną rolę inwestycji, służących poprawie komfortu podróży pasażerów, a także tych zwiększających szeroką pojmowaną dostępność usług.

Technologie informacyjne i wielokanałowa dystrybucja biletów


Jedną z kluczowych sfer – w której nieustannie dokonują się zmiany służące podróżnym – są technologie informacyjne, opierające się zwłaszcza na sieciach: internetu oraz telefonii komórkowej. Ponadto na bieżąco wdrażane są usprawnienia w systemach sprzedaży biletów (przez Internet oraz w automatach), co poprzez zwiększanie ich dostępności oraz obniżanie kosztów dystrybucji pozwala osiągać zasadniczy cel, jakim jest ogólny wzrost wpływów. Dodatkowo – aby zachęcić podróżnych do nabywania biletów przez wspomniane kanały sprzedaży – stosuje się promocje cenowe, niedostępne dla klientów, płacących za przejazd w tradycyjnych kasach dworcowych.

Oferowanie przez koleje niemieckie możliwości wyszukania na stronie internetowej najdogodniejszego połączenia, wykorzystującego również inne środki komunikacji zbiorowej – jest istotnym filarem atrakcyjności oferty z punktu widzenia pasażera. Co więcej, rozkłady jazdy są należycie zharmonizowane ze sobą, dzięki czemu poziom zintegrowania osiąga bardzo wysoki poziom, a publiczny transport zbiorowy w aglomeracji berlińskiej wyrasta na miano inteligentnie zaprojektowanego multimodalnego systemu transportowego.

Powszechnie stosowanym przez VBB działaniem jest także oferowanie pasażerom w pełni kompleksowej informacji, czego realizacja następuje przede wszystkim poprzez odpowiednio uschematyzowaną stronę internetową. Każdy klient, korzystający z usług berlińskiej komunikacji zbiorowej ma możliwość pozyskania niezbędnych danych również podczas odbywania podróży (np. na przystankach) – za pomocą palmtopa bądź tradycyjnej komórki. Co ciekawe, pasażer otrzymuje informacje nie tylko o dostępnych połączeniach, lecz również o zakłóceniach w ruchu – spowodowanych wypadkami czy też trwającymi pracami modernizacyjnymi.

Poza stosowaną w transporcie zbiorowym na obszarze wielu niemieckich miast już od wielu lat dystrybucją biletów poprzez biletomaty – dostosowane rzecz jasna do obsługi podróżnych z zagranicy – w Berlinie prowadzona jest także sprzedaż biletów na zamówienie (opcja ta wiąże się z usługą bezpośredniego dostarczania ich pod wskazany przez klienta adres).

Reasumując, niezwykłość zaprezentowanego systemu komunikacyjnego stolicy Niemiec nie wynika zatem z jego rozmiaru, zaś z liczebności skutecznych, często dalece innowacyjnych rozwiązań wdrożonych na dwóch zasadniczych płaszczyznach: kompleksowej informacji pasażerskiej oraz integracji międzygałęziowej. To właśnie one pozwalają w efekcie uzyskać bardziej atrakcyjny czas podróży poprzez oferowanie optymalnych, możliwie najkrótszych tras przejazdu. Co więcej, stanowiąc kluczowy element polityki transportowej, zwiększają efektywność funkcjonowania systemu jako całości, służąc optymalizacji kosztów ponoszonych przez aglomerację Berlina na publiczny transport zbiorowy. To doskonały wzorzec dla dużych polskich miast i związanych z nimi obszarów metropolitalnych.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
41 tramwajów popłynie z Chin do Addis Abeby

Komunikacja

41 tramwajów popłynie z Chin do Addis Abeby

Jakub Dybalski 27 sierpnia 2014

OnniBus, czyli FińskiBus

Komunikacja

OnniBus, czyli FińskiBus

Jakub Dybalski 21 sierpnia 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS