Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Kolejne etapy modernizacji torowisk tramwajowych w GOP

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
24-07-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Kolejne etapy modernizacji torowisk tramwajowych w GOP
fot. Jacek Jackiewicz Prace torowe przy ul. Bytomskiej w Biskupicach podczas poprzedniego etapu robót – kwiecień 2013 r.
Okres wakacyjny to czas kolejnych etapów modernizacji torowisk w kilku miastach konurbacji górnośląskiej. Tramwaje Śląskie prowadzą obecnie remonty w Chorzowie, Zabrzu i Sosnowcu, kończą się prace w Świętochłowicach i Bytomiu.

Wszystkie prace wykonywane są w ramach realizacji projektu „Modernizacja infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej w Aglomeracji Górnośląskiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą”.

Ruszyły prace w Zabrzu


18 lipca 2015 r. rozpoczęły się roboty w Zabrzu. Realizowane są tam dwa zadania. Pierwszym jest modernizacja torowiska w ul. Bytomskiej w dzielnicy Biskupice (na odcinku od Chrobrego do Młyńskiej). Prace odbywają się podobnie jak podczas wymiany torów na innym odcinku tej ulicy w 2013 roku, czyli z utrzymaniem ruchu tramwajowego wahadłowo po jednym torze.

Drugie zadanie jest bardziej skomplikowane i realizowane jest w centrum Zabrza. Obejmuje torowiska w ulicach Lutra, pl. Krakowski i Brysza oraz skrzyżowanie tej ostatniej z ul. Wolności. Co istotne, w ramach robót, zostanie dobudowany dwukierunkowy skręt umożliwiający jazdę tramwajów z ul. Brysza w stronę Zaborza i odwrotnie. Dotychczas takiej możliwości nie było. Nie planuje się jednak obecnie uruchomienia stałej linii korzystającej z niego, będzie wykorzystywany w sytuacjach awaryjnych oraz do przejazdów technicznych.

Podczas robót ulice Lutra i Brysza oraz pl. Krakowski zostały zamknięte dla ruchu (poza dojazdami do posesji), a na odcinku ul. Wolności wprowadzono ruch jednokierunkowy. Tramwaje wzdłuż ul. Wolności kursują, ale wahadłowo jednym torem. Zawieszono za to kursowanie linii 3 na odcinku od centrum Zabrza do Makoszów (linia została skierowana z Mikulczyc do pętli w Zaborzu), zastępując ją autobusową komunikacją zastępczą. Prace mają trwać do końca września br.

Technologia modernizacji torowiska jest podobna jak w przypadku wszystkich ostatnio realizowanych prac – zastosowana zostanie tzw. „szyna pływająca”, czyli szyny blokowe posadowione w korytach pyt betonowych, na podkładach elastomerowych i utwierdzone masą poliuretanową. Prace w Zabrzu kosztują Tramwaje Śląskie ok. 20 mln zł. Podczas konferencji prasowej w sali zabrzańskiego ratusza przedstawiciele przewoźnika tramwajowego i władz miasta przekonywali, że utrudnienia związane z remontem są konieczne. Nawierzchnia torowa i drogowa jest w takim stanie, że wymaga bezwzględnie interwencji – stwierdził Bolesław Knapik, członek zarządu Tramwajów Śląskich. Dodał ponadto, że po zakończeniu robót zmaleje hałas i wibracje oddziałujące na mieszkańców posesji sąsiadujących z torowiskiem. Z kolei Kazimierz Ladziński, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg i Infrastruktury Informatycznej w Zabrzu wyjaśnił, że o ile w rejonie ulic Brysza i Lutra wymianie podlegać będzie cała nawierzchnia jezdni, to w przypadku ulicy Bytomskiej odbudowany zostanie tylko fragment nawierzchni przy torowisku (75 cm od główki szyny). Dyrektor omówił też objazdy jakie czekają kierowców samochodów i linie autobusowe.

Zbliża się koniec remontu w Bytomiu

Jednocześnie z rozpoczęciem prac w Zabrzu zakończyły się częściowo prace remontowe w Bytomiu. Tam modernizowane było torowisko w ul. Katowickiej i Jagiellońskiej. 18 lipca 2015 r. na swoje stałe trasy z obsługą przystanku Bytom Plac Sikorskiego wróciły linie 5 (z Zaborza) i 9 (na stałe z Chorzowa, a w związku z pracami w Chorzowie i Świętochłowicach – kursująca tymczasowo z Katowic). Ograniczone zostało kursowanie linii 30 (Biskupice – Bytom), a także przywrócono kursowanie linii 17 na trasie Bytom Plac Sikorskiego – Chebzie Pętla (zmienionej z uwagi na trwające jeszcze prace torowe w Świętochłowicach). Ze względu na to, iż trwają jeszcze roboty na fragmencie ul. Katowickiej przy samym pl. Sikorskiego tramwaje z Katowic nie mogą jeszcze tu wjechać. Trasy linii 6 (skróconej do zajezdni w Łagiewnikach) i 19 (dojeżdżającej do pl. Sikorskiego, ale obsługiwanej taborem dwukierunkowym) pozostały więc bez zmian. Podobnie jak linia uzupełniająca 49 kursująca z Łagiewnik do centrum Bytomia w dni wolne, która jednak została przenumerowana na 59. Numer 49 bowiem wykorzystano dla nowej linii kursującej z pl. Sikorskiego na Stroszek. Wraz z drugą uruchomioną linią – 46 (na trasie z pl. Sikorskiego do pętli Bytom Politechnika Śląska) zastąpiły kursującą w tamtym rejonie linię 39 (Stroszek Zajezdnia – Bytom Politechnika Śląska), która tym samym została zawieszona.

Kolejne zmiany dla pasażerów tramwajów nastąpią jednak już w kolejnych dniach. 27 lipca 2015 r. przywrócony zostanie bowiem ruch tramwajowy przez skrzyżowanie w Piaśnikach (dzielnica Świętochłowic) i jednocześnie wstrzymany w centrum Chorzowa, gdzie trwa przebudowa układu torowego na Rynku. Do Świętochłowic wrócą linie 7 (na stałej trasie Zawodzie Pętla – Świętochłowice – Bytom Plac Sikorskiego) i 11 (na skróconej trasie Chorzów Metalowców – Chebzie Pętla). Linie 9 i 17 pozostaną nadal na trasach zmienionych. Zlikwidowane zostaną linie komunikacji zastępczej T-7 i T-11.

Wstrzymanie ruchu w centrum Chorzowa

Tymczasem w Chorzowie tramwaje przestaną jeździć przez Rynek. Linia 6 zostanie skrócona od Brynowa do pętli przy Stadionie Śląskim w Chorzowie, a linia 19 będzie kursować na trasie Bytom Plac Sikorskiego – Chorzów Metalowców (obsługa taborem dwukierunkowym w związku z pracami w Bytomiu). Linię 19 po stronie katowickiej zastąpi nowa linia 69 na trasie Katowice Plac Miarki – Chorzów Stadion Śląski. Bez zmian pozostaną trasy linii 0, 23 i 33, skorygowany zostanie tylko rozkład jazdy i obsada taborowa. Oznacza to, że na pętli przy Stadionie Śląskim zawracać będą tramwaje aż pięciu linii. Ponadto linia 43 kursująca dotychczas na trasie Koszutka Słoneczna Pętla – Chorzów Batory Zajezdnia zostanie skierowana do Zawodzia zamiast do Chorzowa Batorego. Ze względu na brak skrętu na Rynku w Katowicach tramwaje w takiej relacji muszą zawracać na pl. Wolności i obsługują w dwóch kierunkach te same przystanku przy ul. 3 Maja. Stąd w jednym kierunku jadą jako 43 (do Słonecznej), a w kierunku Zawodzia oznaczone są numerem 34.

Do Rynku w Chorzowie, ze względu na prace trwające przy ul. Wolności nie dojeżdżają już od pewnego czasu linie 9 i 17, wspomniane wcześniej, a także linia 20 (skrócona od Szopienic do zajezdni Chorzów Batory). Zastąpione są komunikacją zastępczą. Autobusy wyjadą też na linię T-19, która połączy Stadion Śląski z przystankiem Chorzów Nowa i umożliwi połączenie między rozdzielonymi liniami 6 i 19.

Przy okazji remontu torowiska na skrzyżowaniu w Piaśnikach, ze względu na to, że remont objął też fragment torowiska linii 11 wzdłuż ul. Chorzowskiej, zdecydowano się na wybudowanie fragmentu drugiego toru – na przejeździe przez ulicę. Linia 11 jest w tym miejscu jednotorowa, jednak są plany, aby dobudować drugi tor na odcinku od mijanki Szarlociniec (niedaleko granicy Chorzowa) aż do Lipin. Póki co jednak dobudowany drugi tor nie będzie używany.


Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.




Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5