Jednym z priorytetów PKP PLK w nowej perspektywie unijnej są inwestycje w infrastrukturę kolejową w aglomeracjach. – To najbardziej dynamicznie rosnący segment rynku kolejowego. Tam jest naprawdę pasażer, na którym można budować potencjał do rozwoju kolei – mówi Marcin Mochocki, pełnomocnik zarządu PKP PLK. Inwestycje w poszczególnych aglomeracjach będą przekraczać miliardy złotych.
Jednym z głównych problemów kolei jest niedostateczna przepustowość infrastruktury w miastach i aglomeracjach. Przyczynia się do tego rosnący ruch w ramach komunikacji aglomeracyjnej. – To najbardziej dynamicznie rosnący segment rynku kolejowego. Patrząc także na kraje Europy Zachodniej, ten trend będzie utrzymany również w najbliższych latach. W związku z rosnącą kongestią ruchu drogowego, kolej będzie przewozić coraz większą liczbę podróżnych – przyznaje Marcin Mochocki, pełnomocnik zarządu PKP PLK.
PKP PLK w najbliższych latach planuje znaczne inwestycje w miastach i aglomeracjach, które mają rozwiązać problem niedostatecznej przepustowości. – Nowa perspektywa unijna to istotnie większe nakłady na infrastrukturę kolejową w całej Polsce. Jednym z priorytetów PKP PLK to rozwój infrastruktury niezbędnej do możliwości zwiększenia ruchu aglomeracyjnego w najważniejszych miastach w Polsce – zapowiada Mochocki.
Warszawa i KrakówInwestycje są przewidziane właściwie we wszystkich aglomeracjach. W Warszawie przeprowadzona zostanie kompleksowa
modernizacja linii średnicowej pomiędzy Warszawą Wschodnią i Zachodnią o wartości ok. 1,5 mld zł. Zaplanowano również modernizację
dwóch linii obwodowych – pomiędzy Warszawą Gdańską a Gołąbkami i Warszawą Zachodnią (koszt ok. 400-500 mln zł). Prace mają się rozpocząć także na linii do Piaseczna (d
o końca lutego umowa z wykonawcą) oraz Grodziska Mazowieckiego. Planowane jest zwiększenie przepustowości na trasach do Ożarowa Mazowieckiego, Mińska Mazowieckiego i Otwocka. Zadania te wchodzą w skład szeroko zakrojonej
modernizacji Warszawskiego Węzła Kolejowego.
Wielką inwestycję przewidziano w Krakowie. Linia średnicowa pomiędzy Krakowem Głównym a Krakowem Płaszowem zostanie rozbudowana o dodatkową parę torów. – Celem tej inwestycji jest umożliwienie rozbudowy oferty aglomeracyjnej, czego pierwszą jaskółkę mamy w obecnym rozkładzie jazdy, kiedy uruchomione zostały przewozy Kolei Małopolskich od Wieliczki do Krakowa Głównego. Docelowo pociągi dotrą do lotniska w Balicach, gdzie trwa inwestycja, która zostanie zakończona w tym roku – mówi Marcin Mochocki. Rozbudowa linii średnicowej będzie wymagała dodatkowych obiektów inżynieryjnych w centrum oraz nowego mostu na Wiśle. Wartość inwestycji sięgnie 2 mld zł.
GOP i TrójmiastoRównież na Górnym Śląsku i w Zagłębiu infrastruktura zostanie rozbudowana o dodatkowe pary torów dla ruchu aglomeracyjnego. – Inwestycja rozciągnie się od Będzina, poprzez Sosnowiec do Katowic, Chorzowa i dalej na południe w stronę Tychów – zapowiada Mochocki.
Inwestycje są też potrzebne w Trójmieście – zwłaszcza na północ od Gdyni w kierunku Redy, Rumi, Wejherowa i Lęborka. – Na obecnej infrastrukturze ruch SKM i dalekobieżny zaczyna się nie mieścić. Tam teraz jest etap studium wykonalności dla rozbudowy infrastruktury i uzgodnień z SKM – informuje Marcin Mochocki.
Inne ośrodki
We Wrocławiu są planowane inwestycje na linii w kierunku wschodnim – do Jelcza oraz południowym – w stronę Wałbrzycha, Jeleniej Góry i Świdnicy. PKP PLK nie pominie też Poznania. – Będziemy prowadzić inwestycje na linii obwodowej przez Franowo celem zdjęcia części pociągów z linii od Poznania Głównego przez Poznań Wschód i budowy oferty w stronę Wągrowca i Gniezna – mówi Mochocki. Inwestycje prowadzone będą też na ważnej w ruchu aglomeracyjnym linii w kierunku Piły. W Łodzi przewidziana jest kontynuacja projektu Dworca Fabrycznego, czyli budowy tunelu średnicowego w kierunku Łodzi Kaliskiej i Żabieniec.
Są przewidziane też działania w mniejszych ośrodkach w ramach RPO czy Programu Operacyjnego Polska Wschodnia, np. w Białymstoku na linii w kierunku Hajnówki i Bielska Podlaskiego czy w Lublinie w kierunku Kraśnika, wraz z elektryfikacją linii nr 68. – Takich prac w nowej perspektywie będzie bardzo dużo. Tam jest naprawdę pasażer, na którym można budować potencjał do rozwoju kolei – mówi Mochocki.