Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Kobieta w męskim mieście, czyli komunikacyjne gender

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
10-03-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Kobieta w męskim mieście, czyli komunikacyjne gender
Mariordo, lic. CC 3.0metro w Rio de Janeiro, wagon tylko dla kobiet
Badania pokazują, że zarówno kobiety jak i mężczyźni używają miejskiej przestrzeni i infrastruktury na różne sposoby. Sęk w tym, że zarówno przestrzeń współczesnych miast, jak i infrastruktura, zostały zbudowane z myślą o mężczyznach, izolując kobiety w domach. Ten fenomen najlepiej widoczny jest w krajach, gdzie prawa kobiet do dziś są mocno ograniczane.

Internet obiegł ostatnio krótki film przedstawiający pewne francuskie miasteczko, którego mieszkańcy dziwnym trafem przeżyli swoistą zamianę ról społecznych i świat mężczyzn zdominowany został przez władcze i wulgarne kobiety. To oczywiście groteska, ale doskonale pokazuje miejsce kobiet we współczesnym świecie. Dyskryminacja ze względu na płeć odbywa się tu i teraz, bez względu na szerokość geograficzną, pozycję społeczną, religię i kulturę w jakiej żyjemy. Odwrócenie ról we wspomnianym filmiku tylko podkreśla, jak głęboko w naszej kulturze i języku zasadzają się te uprzedzenia.

Organizacje zajmujące się wprowadzaniem gender mainstreaming w planowaniu przestrzeni miejskiej opracowały szereg wytycznych, dotyczących uwzględniania potrzeb obu płci przy miejskich inwestycjach. Wszystkie te organizacje jednocześnie podkreślają, że planowanie uwzględniające potrzeby kobiet musi być oparte na konsultacjach społecznych, w których kobiety mają równe prawo głosu w stosunku do mężczyzn. Te wytyczne wprowadzane są w Wielkiej Brytanii i krajach skandynawskich. Mogłyby z nich skorzystać kobiety w polskich miastach, gdyby takie wytyczne wprowadzono również w naszym kraju. Obecnie jednak nikt o tym nie myśli.

Tradycyjnie planowana przestrzeń miejska jest męska

Jak pokazują badania, źle pomyślane podziały przestrzenne separują dzielnice mieszkalne od miejsc pracy, co ma większy wpływ na mobilność kobiet niż mężczyzn. Kobiety częściej niż mężczyźni podróżują z dziećmi, a trasy przez nie pokonywane w ciągu dnia są bardziej złożone. Jednocześnie to właśnie kobiety są głównymi użytkowniczkami transportu publicznego. W Wielkiej Brytanii tylko 30 proc. kobiet ma dostęp do samochodu w ciągu dnia. Dlatego tak ważne jest odpowiednie planowanie transportu publicznego, który razem z brakiem dostępu do żłobków, przedszkoli i sklepów w pobliżu miejsc pracy ogranicza dostęp kobiet do rynku pracy. Dużą barierą jest też brak poczucia bezpieczeństwa w nocy, kobiety są mniej bezpieczne w przestrzeni miejskiej po zmroku – szczególnie w centrum miast i w dzielnicach zdominowanych przez mieszkalnictwo społeczne.

Tradycyjnie planowana przestrzeń miejska, oddzielająca dzielnice mieszkaniowe od przestrzeni pracy, konsumpcji i rozrywki dostosowana jest do męskich sposobów użytkowania i skutkuje izolacją kobiet w domach. Widoczne jest to szczególnie w państwach, gdzie prawa kobiet są ignorowane na olbrzymią skalę. Tak jest w przypadku Arabii Saudyjskiej, gdzie coraz więcej kobiet pracuje i domaga się prawa do prowadzenia samochodu, albo stworzenia odpowiadającej ich potrzebom publicznej komunikacji z przedziałami tylko dla kobiet i rozkładem dostosowanym do ich potrzeb. Nie jest to co prawda długoterminowe rozwiązanie problemu, ale wprowadzane już teraz doraźne środki zaradcze umożliwiają kobietom w różnych częściach świata na korzystanie z transportu publicznego bez obaw o swoje bezpieczeństwo.

Podstawa to edukacja i wrażliwość

Badania przeprowadzone w Tokio pokazały, że 64 proc. kobiet w wieku od 20 do 30 lat było napastowanych w wagonach metra. Władze zdecydowały się na wprowadzenie wagonów ze strefami tylko dla kobiet już w 2005 roku. Ale ten problem dotyczy również innych zakątków naszego globu. W Bombaju, Ahmedabadzie, Indore, Bhopal, Surat i Rajkot z tego samego względu funkcjonują autobusy, w których przednia część rezerwowana jest wyłącznie dla kobiet. Oddzielne pomieszczenia dla kobiet działają również w meksykańskim metrze, autobusach i tramwajach.

Fundacja im. Heinricha Bölla, która jest częścią ruchu politycznego Zielonych wskazuje, że płeć powinna stanowić jeden z kluczowych aspektów wszystkich polityk miejskich, łącznie z tymi określającymi warunki zrównoważonego rozwoju i wzrostu gospodarczego. Eksperci apelują jednocześnie o zorganizowanie dla planistów i urzędników miejskich szkoleń z zakresu wrażliwości na płeć oraz o zachęcanie kobiet do podejmowania edukacji do zawodów związanych z planowaniem przestrzennym, urbanistyką i architekturą. Obecnie są one bowiem zdominowane przez mężczyzn. Tylko przez wprowadzenie partycypacji kobiet i mężczyzn nasze miasta mogą stać się bardziej równościowe i wrażliwe na to, co istotne dla różnych użytkowników infrastruktury miejskiej. Żeby nie skończyło się to tak, jak we wspomnianym wcześniej francuskim miasteczku, w którym jedna płeć zdominowana została przez drugą. A teraz wyobraźcie sobie, że role na chwilę się odwracają...
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Otwarto nową linię tramwajową w Paryżu

Komunikacja

Otwarto nową linię tramwajową w Paryżu

Mikołaj Kobryński 01 lipca 2023

Kierowcy SUV-ów zapłacą więcej za parkowanie?

Przestrzeń

Kierowcy SUV-ów zapłacą więcej za parkowanie?

Mikołaj Kobryński 27 maja 2023

Praga z planem na kolejową promenadę

Przestrzeń

Praga z planem na kolejową promenadę

Witold Urbanowicz 06 maja 2023

15-minutowe miasto niczym getto? Psychoprawica węszy spisek

Przestrzeń

15-minutowe miasto niczym getto? Psychoprawica węszy spisek

Przemysław Farsewicz / Łukasz Malinowski 01 kwietnia 2023

Finlandia: Cztery miesiące tańszych biletów dzięki zerowemu VAT

Komunikacja

Zobacz również:

Otwarto nową linię tramwajową w Paryżu

Komunikacja

Otwarto nową linię tramwajową w Paryżu

Mikołaj Kobryński 01 lipca 2023

Kierowcy SUV-ów zapłacą więcej za parkowanie?

Przestrzeń

Kierowcy SUV-ów zapłacą więcej za parkowanie?

Mikołaj Kobryński 27 maja 2023

Praga z planem na kolejową promenadę

Przestrzeń

Praga z planem na kolejową promenadę

Witold Urbanowicz 06 maja 2023

15-minutowe miasto niczym getto? Psychoprawica węszy spisek

Przestrzeń

15-minutowe miasto niczym getto? Psychoprawica węszy spisek

Przemysław Farsewicz / Łukasz Malinowski 01 kwietnia 2023

Finlandia: Cztery miesiące tańszych biletów dzięki zerowemu VAT

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5