Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Kiedy i co tramwaj zmieni na biurowym Służewcu

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2018-01-13 08:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Kiedy i co tramwaj zmieni na biurowym Służewcu
fot. WU
Tramwaje Warszawskie planują budowę nowej linii tramwajowej wzdłuż al. Wilanowskiej, łączącej Służewiec z Dworcem Południowym. Torowisko to, wraz z inną planowaną trasą z Woli i Dw. Zachodniego do Wilanowa, stworzy możliwość uruchomienia nowych relacji i połączeń znacznie skracających czas przejazdu do innych dzielnic. Mieszkańcy i pracownicy Służewca wciąż jednak czekają na przywrócenie tramwaju na Marynarskiej, gdzie torowisko jest rozebrane w związku z rozbudową układu drogowego. Na razie słychać nieoficjalnie, że może uda się to… „w tym roku”.

W tej chwili dojazd na biurowy Służewiec, zwany Mordorem, jest poważnie utrudniony (i nie chodzi tylko o kolej bez wygodnych przejść), co było tematem jednej z debat, zorganizowanych przez Lepszy Służewiec. Linia tramwajowa wzdłuż Marynarskiej jest rozebrana, gdyż w związku z poszerzaniem ulicy torowisko musi zostać przesunięte. Na placu budowy jednak niewiele się dzieje, pomimo pierwotnych zapowiedzi, zgodnie z którymi tramwaje miały wrócić już we wrześniu minionego roku. – To inwestycja drogowa , nie nasza. Mamy przecieki, że tramwaj uda się może w tym roku przywrócić. Trwa to dłużej, niż nam obiecano – nie ukrywał Artur Zając z Sekcji Kształtowania Układu Komunikacyjnego w ZTM.

Przywrócenie tramwaju ułatwi dojazdy, ale większą poprawę przyniesie dopiero poprawa układu tras tramwajowych. – Przygotowujemy inwestycję związaną z wytyczeniem linii tramwajowej między Dworcem Południowym a Galerią Mokotów wzdłuż al. Wilanowskiej. Wykonawca przygotowuje dla nas jej koncepcję. W I połowie tego roku będziemy mogli występować o kolejne opinie i decyzje, w tym głównie decyzję środowiskową – mówił Sebastian Tuszyński z Tramwajów Warszawskich.

Inwestycja nie znajduje się na liście projektów przewidzianych do dofinansowania unijnego. – Chcielibyśmy ją jednak realizować równolegle z inwestycjami unijnymi. Zakładamy budowę w latach 2021-2022 – wskazał Tuszyński. Jak dodał, przy Galerii Mokotów powstanie pełny węzeł. – Mamy w planie w pełni wykorzystać ten układ poprzez uruchomienie krótkiej linii ze Służewca do Wilanowskiej. Chcielibyśmy też, żeby wyjeżdżał tramwaj w kierunku Wołoskiej na północ – dodał Artur Zając z ZTM-u.

Przedstawiciel Tramwajów Warszawskich rozwiewa jednak wątpliwości: cudownego rozwiązania problemów komunikacyjnych nie należy się spodziewać. – Służewiec został zapomniany komunikacyjnie. Przyczyniły się do tego lata 90, gdy upadł tutaj przemysł. Dla Służewca nie były przygotowywane żadne nowe projekty, teraz dopiero musimy nadgonić czas z projektami. Poza tym musimy zdawać sobie sprawę, że tramwaj, o którym mówimy, ulepsza rzeczywistość, ale nie kreuje nic nowego – po prostu szybciej dojedzie się do metra – dodał Sebastian Tuszyński.

Poprawę sytuacji na Służewcu powinna też przynieść trasa tramwajowa… z Woli i Dworca Zachodniego do Wilanowa, dla której właśnie Komisja Europejska zatwierdziła dofinasowanie. – Pozwoli to na uruchomienie bezpośredniego połączenia Służewca czy Dw. Południowego z Ochotą – mówi Tuszyński. – Dzięki temu otrzymamy połączenie niezależne od metra. Być może takie bezpośrednie połączenie obwodowe zapewni szybszy dojazd niż z przesiadkami z I na II linię metra – wtórował Artur Zając.

Tramwaje Warszawskie wskazują też na potrzebę budowy trasy tramwajowej wzdłuż al. Wilanowskiej do Wilanowa. – Aby zmienić rzeczywistość, musimy zacząć myśleć także o nowych kierunkach. Jeżeli chodzi o koncepcje, stopniowo myślimy o tym, by przechodzić na komunikację szynową nie tylko do centrum, ale także po dzielnicach i obwodzie. Być może więc należałoby analizować tramwaj w drugą stronę – w kierunku Okęcia i Włoch – spekulował Tuszyński. – Będziemy wspierać pomysł budowy tramwaju w kierunku zachodnim przez Okęcie do Włoch, ale to odległa perspektywa, bo to trudna inwestycja – dodał Zając.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Kolej tyłem do Służewca. Jak lepiej wykorzystać szynę

Komunikacja

Kolej tyłem do Służewca. Jak lepiej wykorzystać szynę

Witold Urbanowicz 12 stycznia 2018

Debata Kolej na Służewiec. Pociągiem do biura

Komunikacja

Debata Kolej na Służewiec. Pociągiem do biura

Redakcja 09 stycznia 2018

Służewiec z nową ulicą, którą sfinansują deweloperzy

Przestrzeń

Służewiec z nową ulicą, którą sfinansują deweloperzy

jd/inf. pras. 30 maja 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5