Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Katowice. Wybrano trasę tramwaju na południe

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Jackiewicz

Data publikacji:
2015-09-03 14:09
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Katowice. Wybrano trasę tramwaju na południe
tramwaj Katowicefot. Muri/lic. CC 4.0
Prezydent Katowic Marcin Krupa podjął decyzję o przebiegu linii tramwajowej, która jest planowana na trasie od Brynowa do południowych dzielnic miasta.

W styczniu 2015 r. władze Katowic poinformowały o planach budowy nowej linii tramwajowej, która miałaby obsługiwać południowe dzielnice miasta, głównie osiedla w rejonie Piotrowic. Zaprezentowano wówczas kilka wariantów przebiegu trasy. Z góry jednak wykluczono przebieg mocno ingerujący w układ drogowy i urbanistyczny Ochojca i Piotrowic – zaproponowane trasy wariantowe w założeniu miały powodować jak najmniej wyburzeń i problemów z własnością działek.

Ankiety i konsultacje w sprawie budowy linii

W kwietniu przeprowadzono szereg spotkań z mieszkańcami. Miały one niejednokrotnie bardzo burzliwy przebieg. Tramwaje Śląskie S.A., przyszły wykonawca inwestycji i przewoźnik obsługujący linię, zlecił wykonanie studium przedprojektowego. Dokument opracowany przez konsorcjum fim Akbud i Collect Consulting miał na celu wskazanie szans i zagrożeń oraz oczekiwań społecznych i kosztów inwestycji. W ramach przygotowania studium wykonano badania ankietowe na próbie 596 osób – mieszkańców przyszłego korytarza linii tramwajowej. Przedłużenie linii z Brynowa na południe za zasadne uznało 79% badanych, a przeciwnego zdania było 17%. Na podstawie badań zachowań komunikacyjnych ankietowanych osób ustalono, że dla 92% z nich celem podróży jest miasto Katowice, w tym 45% podróży realizowanych jest do miejsc docelowych usytuowanych w strefie oddziaływania przystanków tramwajowych na już istniejących liniach. Na podstawie ankiet ustalono, że ok. 50% osób korzysta z transportu publicznego przynajmniej 3 razy w tygodniu, a druga połowa badanych nie korzysta wcale lub robi to sporadycznie. 20% ankietowanych stwierdziło, że nic nie jest w stanie skłonić ich do przesiadki na tramwaj.

W pierwotnych założeniach określono kilka wariantów przebiegu trasy. Ma ona biec od istniejącej pętli tramwajowej w Brynowie wzdłuż ul. Rzepakowej, a następnie od wschodu ominąć zabudowę dzielnicy Ochojec. W wariancie 1 krótszą drogą, a w wariancie 2 nieco dłuższą, ale bliżej zabudowy. Następnie linia przebiegać ma obok Górnośląskiego Centrum Medycznego, a później w wariancie 3 w rejonie ul. Jaworowej (wariant 3a) lub Spółdzielczej (wariant 3b), ewentualnie z ominięciem tych osiedli od wschodu (wariant 4). Na dalszym odcinku znów dwie alternatywy – przebieg ul. Koników Polnych i Radockiego wzdłuż Osiedla Odrodzenia (wariant 4a) lub z pominięciem obszaru zabudowy (wschodni kraniec osiedla, wzdłuż lasu – wariant 4b). Następnie wzdłuż ul. Bażantów, obok Osiedla Bażantowo. Pętla końcowa znalazłaby się przed skrzyżowaniem z ul. Armii Krajowej, na granicy z dzielnicą Kostuchna.

Wybrany wariant przebiegu

Wybrany wariant został oznaczony numerem 5. Jest bowiem skorygowaną wersją wariantu 4, uwzględniającą uwagi zgłoszone podczas prac nad studium. Ostateczny przebieg trasy na odcinku od Brynowa (ul. Rzepakowa) do Ochojca (ul. Szenwalda) i Górnośląskiego Centrum Medycznego jest zgodny z projektowanym wariantem 2 (bliżej zabudowy), natomiast na dalszym odcinku to trasa wariantu 4a (z dala od osiedla, ul. Kryniczna), z modyfikacją zaproponowaną przez Spółdzielnię Mieszkaniową „Silesia” polegającą na nieco lepszej obsłudze Osiedla Odrodzenia – przebieg trasy wzdłuż odcinka ul. Radockiego w rejon kościoła i dopiero później odbicie w kierunku ul. Bażantów. Linia przebiegać będzie jednak południową stroną ul. Radockiego (przeciwną niż osiedle, które ta ulica okala od południa) ze względu na sprzeciw mieszkańców wobec likwidacji parkingów.



Projektanci wskazują, że prowadzenie linii tramwajowej w ścisłej zabudowie wiązałoby się z koniecznością wykupu wielu działek prywatnych w celu poszerzenia pasa drogowego oraz koniecznością wyburzeń niektórych budynków, a także likwidacją miejsc parkingowych i wprowadzeniem dodatkowej ochrony przed hałasem. Wybrany wariant natomiast przebiega krawędzią strefy zamieszkania i przez tereny leśne. Konieczne będzie zastosowanie działań związanych z ochroną flory i fauny.

Do centrum w pół godziny

Na trasie ma być zlokalizowanych dziewięć przystanków: Brynów Kolejowa, Ochojec Leśna, Ochojec Szenwalda, Ochojec Górnośląskie Centrum Medyczne, Ochojec Kryniczna, Osiedle Odrodzenia Łętowskiego, Osiedle Odrodzenia Kościół, Osiedle Bażantowo i Kostuchna Pętla (przy ul. Armii Krajowej). Przy przystanku Osiedle Bażantowo ma powstać parking w systemie Park&Ride. Każdy z przystanków ma być wyposażony w wiaty rowerowe.

Długość trasy wyniesie 5,31 km. Szacowany czas przejazdu nowego odcinka to 10-15 minut (wg studium przedprojektowego: 14:04 min.). Średnia prędkość komunikacyjna ma wynieść ok. 22 km/h. Dzisiaj czas przejazdu tramwajem z pętli w Brynowie do Rynku w Katowicach wynosi 14 minut. Tak więc łączna podróży z pętli Kostuchna do Rynku trwać będzie ok. 28 minut, co się nieco różni od pierwotnie podawanych wartości rzędu 20-22 minut.

Autorzy studium przedprojektowego obliczyli, że w strefie oddziaływania tramwaju (w odległości do 500 m od planowanych przystanków) wg wybranego wariantu przebiegu znajdzie się 10124 mieszkańców. Oszacowano, że będą oni realizować 3940 podróży w ciągu doby z wykorzystaniem komunikacji tramwajowej. Władze Katowic wskazują jednak, że liczba korzystających z nowej linii tramwajowej prawdopodobnie będzie większa z uwagi na wzrost liczby mieszkańców w południowych dzielnicach. Wg prognoz w Piotrowicach i Ochojcu liczba mieszkańców wzrośnie o ok. 4% do roku 2030, a w dzielnicach Kostuchna, Podlesie i Zarzecze – aż o 57% do roku 2030. Ponadto z tramwaju korzystać mają osoby dojeżdżające samochodami i pozostawiające je na parkingu Park&Ride, a także korzystający z Górnośląskiego Centrum Medycznego w Ochojcu (160 tys. pacjentów rocznie i 2 tys. pracowników).

Cała inwestycja ma kosztować ok. 110 mln zł. Przewiduje się, że będzie dofinansowana ze środków europejskich w wysokości 63%. Zadanie jest częścią projektu pn. „Zintegrowany projekt modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko-Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego” proponowanego do współfinansowania z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w ramach programu krajowego w trybie pozakonkursowym. W ramach tego projektu w Katowicach przewiduje się jeszcze budowę odcinka torowiska wzdłuż ul. Grundmanna, który ma połączyć istniejące linie tramwajowe biegnące wzdłuż ulic Chorzowskiej i Gliwickiej.

Rozpoczęcie budowy planowane jest na rok 2018. Wcześniej ma powstać studium wykonalności całego programu modernizacji, a także dokumentacja projektowa.



Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.




Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Tramwajowa szansa polskich miast

Komunikacja

Tramwajowa szansa polskich miast

Adam Piotr Zając 11 listopada 2015

Czy transport zbiorowy należy obejmować 20. stopniem zasilania?

Felietony i komentarze

Czy transport zbiorowy należy obejmować 20. stopniem zasilania?

Dominik Wójcik 04 listopada 2015

Katowice. Jakub Halor: Wybrany wariant tramwaju bezzasadny

Komunikacja

Katowice. Jakub Halor: Wybrany wariant tramwaju bezzasadny

Jakub Jackiewicz 16 października 2015

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5