Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Jakie tramwaje dla Gdańska

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2017-03-14 16:41
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Jakie tramwaje dla Gdańska
fot. Andrzej Otrębski, lic. CC BY-SA 4.0 Wikimedia commons
Gdańskie Autobusy i Tramwaje prowadzą teraz przetarg na dostawę 15 tramwajów dwukierunkowych z opcją na kolejne 15 wozów. Przyglądamy się specyfikacji pojazdów, które mają być dostarczone do Gdańska w ciągu osiemnastu miesięcy od zawiadomienia o przyznaniu środków unijnych. Opcja natomiast może zostać wykorzystana do końca 2020 r.

Przedmiotem zamówienia ogłoszonego w I połowie lutego jest dostawa 15 sztuk nowych tramwajów dwukierunkowych, przegubowych, wieloczłonowych, całkowicie niskopodłogowych o długości 29,0-32,5 m i szerokości w przedziale 2,3-2,4 m. Wykonawca jest zobowiązany dostarczyć wyposażenie dodatkowe (tj. specjalistyczne wyposażenie obsługowe, pakiet naprawczy, pakiet eksploatacyjno-naprawczy), oprogramowanie i dokumentację pojazdów (łącznie z licencjami) oraz przeprowadzić szkolenie pracowników. Przetarg zawiera też opcję na kolejne 15 wozów ale bez wyposażenia dodatkowego.

Co w środku

Tramwaj musi mieć zdolność przewozową wynoszącą co najmniej 200 osób, a w godzinach szczytu – 250 osób (przyjmując założenia 0,2 m2 powierzchni przeznaczonej na pasażera w normalnych warunkach oraz w przypadku szczytu komunikacyjnego – 0,15 m2 powierzchni na pasażera). Tramwaj musi mieć co najmniej 28 pełnowymiarowych stacjonarnych miejsc do siedzenia. Przewidziano co najmniej jedno stanowisko do przewozu rowerów oraz wolną przestrzeń dla wózków inwalidzkich i dziecięcych.

Zamawiający nie określa liczby drzwi. Te mają być dostosowane do dopuszczlanej liczby miejsc w tramwaju. Gdańsk wymaga drzwi odskokowo-przesuwnych. Podłoga w tramwaju ma być całkowicie płaska, z wejściem na wysokości max 350 mm nad poziomem główki szyny. We wnętrzu musi być zapewnione przejście o szerokości, która nie będzie mniejsza niż 600 mm. Pasażerowie ucieszą się też z portów USB do ładowania urządzeń mobilnych oraz klimatyzacji. Ponadto 50% wszystkich okien z każdej strony musi posiadać przesuwną górną część wyposażoną w zamknięcie z blokadą uniemożliwiającą otworzenie przez pasażerów okna w czasie pracy klimatyzacji. Wysokość części przesuwnej musi stanowić co najmniej 30% wysokości całego okna, lecz nie więcej niż 50%. Wyposażenie tramwaju obejmuje informację pasażerską, monitoring, rejestrator zdarzeń, kasowniki.

Zamawiający nie dopuszcza drzwi kabiny w całości wykonanych ze szkła bezpiecznego. Powierzchnia przeszklona drzwi kabiny motorniczego maksymalnie 50%. Do obserwacji przestrzeni wokół tramwajów motorniczowie będą mogli korzystać zarówno z podglądu z kamer, jak i podgrzewanych lusterek. Co ciekawe, kabiny motorniczego muszą być wyposażone w czujniki dymu papierosowego. Przewidziano miejsce na uchwyty na napoje, chłodziarkę, gniazda USB, montaż radioodbiornika z możliwością odtwarzania mp3.

Tramwaje oszczędne i niezawodne


Nie dopuszcza się stosowania aluminium w konstrukcji i poszyciu nadwozia –z wyłączeniem dachu. Tramwaj musi być wyposażony w wózki wagonowe z kołami związanymi osią klasyczną lub niezwiązanymi żadną osią. Pojazd ma być przystosowany do bezpiecznej i oszczędnej eksploatacji na torowiskach, przez co rozumie się m.in. zoptymalizowane zużycie kół i szyn, czego wynikiem musi być żywotność obręczy kół nie mniejsza niż 150 tys. km, ograniczenie prądu pobieranego z sieci trakcyjnej do 1200A, a także zminimalizowanie przeglądów. Tramwaj musi być przystosowany do pokonywania wzniesień (wjazd i zjazd) wynoszących do 6%, z możliwością zatrzymania na wymienionym odcinku. Nacisk na żadną z osi nie może przekraczać 100 kN.

Wymagana jest możliwość rekuperacji energii. Ponadto tramwaj musi posiadać pokładowy zasobnik energii (superkondensator) umożliwiający jazdę autonomiczną bez zasilania z górnej sieci zasilającej na odcinku co najmniej 200 m z napełnieniem co najmniej 100 pasażerami (samodzielny zjazd z izolatora sekcyjnego lub awaryjne opuszczenie skrzyżowania).

Pojazdy mają być pozbawione skosów. Żaden element wózka jezdnego tramwaju nie może wystawać poza obrys pudła wagonu, osłona/klapa boczna wózka jezdnego musi tworzyć jedną linię z powierzchnią boczną pojazdu.

Zamawiający postawił wymagania co do niezawodności. W pierwszym okresie eksploatacji założono nie więcej niż cztery zjazdy na 10 tys. km w ciągu miesiąca. Następnie wielkość ta ma spaść do 1. Gotowość techniczną określono na min. 95%.

Jakie warunki


Zmieniony termin składania ofert mija 21 marca. W postępowaniu mogą brać firmy, które w ciągu ostatnich trzech lat dostarczyły co najmniej 10 tramwajów. Najważniejszym kryterium jest cena (60%). Pozostałe punkty można otrzymać za trzy kryteria techniczne. Punkty można otrzymać za gwarancję całopojazdową od 36 do 96 miesięcy (10%), średnicę koła od 590 do 660 mm (im większa tym lepiej – 10%). Punktowany będzie też układ antykolizyjny, ostrzegający o przeszkodach na trasie (20%).

Dostawę pierwszych pięciu tramwajów przewidziano w terminie 18 miesięcy od pisemnego poinformowania wykonawcy o uzyskaniu dofinansowania unijnego. Kolejne pięć wozów powinno zostać dostarczone w terminie 16 miesięcy od poinformowania, a ostatnie pięć – w terminie 18 miesięcy. GAiT mogą złożyć oświadczenie o wykorzystaniu opcji nie później niż do 30 kwietnia 2019 r. Końcowy termin realizacji zamówienia opcji minie 31 grudnia 2020 r.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Jakie tramwaje dla Gdańska? Niebawem przetarg na 15 wozów

Komunikacja

Jakie tramwaje dla Gdańska? Niebawem przetarg na 15 wozów

Witold Urbanowicz 02 lutego 2017

Gdańsk szykuje przetarg na 15 tramwajów

Komunikacja

Gdańsk szykuje przetarg na 15 tramwajów

Witold Urbanowicz 30 stycznia 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS