Partnerzy serwisu:
Mobilność

Hyperloop z Bratysławy do Budapesztu? Słowacki rząd wspiera projekt

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2016-03-18 10:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Hyperloop z Bratysławy do Budapesztu? Słowacki rząd wspiera projekt
hyperloopfot. HTT/Facebook
Przedstawiciele amerykańskiej spółki Hyperloop Transport Technologies podpisali porozumienie ze słowackim rządem w sprawie opracowania koncepcji budowy hyperloopa z Bratysławy do Budapesztu i do Wiednia. – To może zredefiniować pojęcie transportu w Europie – mówi słowacki minister gospodarki.

– Hyperloop w Europie to okazja do znacznego zmniejszenia dystansu między najważniejszymi miastami i stworzenia między nimi sieci na niespotykaną wcześniej skalę – mówił przy okazji podpisania porozumienia Vazil Hudak, minister gospodarki Słowacji.

HTT to amerykańska spółka badawcza, skupiająca kilkuset inżynierów i specjalistów, która od pewnego czasu inwestuje w budowę hyperloopa. W tym miesiącu szefowie HTT ogłosili, że najpewniej jeszcze w tym roku rozpoczną budowę 5–kilometrowego toru testowego w Quay Valley w Kalifornii. HTT nie jest związane z amerykańskim miliarderem Elonem Muskiem i jego firmą SpaceX, która niedawno zorganizowała konkurs na projekt hyperloopa (zostały w nim wyróżnione dwa zespoły z Polski), ale oba ośrodki badawcze wzajemnie się inspirują.

Powstanie HTT było możliwe dzięki upublicznieniu przez Muska własnego pomysłu. W Efekcie w USA powstało kilka firm które na własną rękę próbują budować hyperloop. Konkurentem HTT jest m.in. firma o podobnej nazwie – Hyperloop Technologies – kierowana przez byłego dyrektora ds. sprzedaży i rozwoju w Cisco Roba Lloyda i byłego inżyniera SpaceX Brogana Bambrogana.

Czym jest hyperloop? To specyficzny rodzaj pojazdu, który już dziś określa się jako zupełnie nowy środek transportu. Polega na podróżowaniu w opływowej kapsule, która porusza się w środku specjalnie w tym celu wybudowanej tuby. Może się poruszać z ogromną szybkością (przekraczającą 900 km/h) dzięki ograniczeniu do minimum tarcia i wypompowaniu z tuby powietrza. System i infrastruktura są drogie, ale według założeń firm rozwijających ten pomysł nie droższe niż np. budowa kolei dużych prędkości. Dlatego amerykańscy futuryści widzą wykorzystanie hyperloopa w połączeniu Los Angeles i San Francisco i generalnie w łączeni w ten sposób dużych, ale oddalonych od siebie o co najmniej kilkaset kilometrów, miast.

Czas podróży to największa zaleta hyperloopa. W słowackim pomyśle zakłada się, że podróż z Bratysławy do Wiednia potrwa 8 minut przy maksymalnej prędkości, a jazda z Bratysławy do Budapesztu – 10 minut. Jedna z omawianych wersji zakłada też połączenie z Koszycami. Wtedy podróż między zachodnią a wschodnią Słowacją nie powinna trwać dłużej niż 25 minut. Dziś podróż samochodem miedzy stolicami Słowacji i Austrii trwa mniej więcej godzinę.

Szef HTT Dirk Ahlborn przyznał, że Słowacja jest technologicznym liderem w regionie jeśli chodzi o przemysł motoryzacyjny, materiałowy i energetyczny, a są to branże które są bezpośrednio związane ze stworzeniem hyperloopa.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
A-Train nadchodzi. Z Amsterdamu do Utrechtu w 10 min.

Mobilność

A-Train nadchodzi. Z Amsterdamu do Utrechtu w 10 min.

Marcin Żywiałkowski 25 marca 2016

Konkurs na hyperloop wygrali studenci z MIT

Mobilność

Konkurs na hyperloop wygrali studenci z MIT

Jakub Dybalski 08 lutego 2016

Uganda. Elektrobus na panele słoneczne. Gdzie, jak nie tam?

Mobilność

Uganda. Elektrobus na panele słoneczne. Gdzie, jak nie tam?

Jakub Dybalski 06 lutego 2016

 

 

 

 

 

 

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS