Krótka historia przyjaźni pomiędzy dwoma miastami. Można wymieniać się nie tylko nazwami, doświadczeniami, ale także podziemnymi architektami -taka współpraca pozostawia ślady, które znacznie trudniej wymazać ze świadomości społecznej.
Międzynarodowa wymiana nazw stacji metra pomiędzy Moskwą a Ałma-Atą, o której już pisaliśmy, ma swój precedens. W latach 80. podobnego czynu stolica rosyjska dokonała z Pragą. Metro moskiewskie, otwarte w 1935 r., stanowi pierwowzór dla innych systemów w obrębie Wspólnoty Niepodległych Państw, a wcześniej także - z uwagi na położenie geopolityczne - także ogólnie państw bloku wschodniego.
Praga od początku czerpała z doświadczeń i technologii radzieckich w zakresie budowy metra. Najbardziej wyrazistym umocnieniem i potwierdzeniem przyjaźni ze Związkiem Radzieckim była jedna ze stacji na ostatniej, trzeciej linii metra B była stacja Moskevská, zaprojektowana przy udziale architektów radzieckich. Jednocześnie w Moskwie w tym samym czasie ukończono stację Prażskaja na linii Sierpuchowsko-Timiriaziewskaiej według projektu czechosłowackich inżynierów. Oba przystanki, otwarte w 1985 r., miały odzwierciedlać architekturę i ogólny charakter metra z "partnerskich" miast.
Dawna stacja Moskevská w Pradze należy do głębokich (ok. 35 metrów pod ziemią). Jest to typowa konstrukcja trójnawowa, z trzema oddzielnymi tunelami. Ściany zatorowe i antresoli wyłożone są czerwonym marmurem. Na ścianach zatorowych znajdują się też wielkie odlewy z brązu z socrealistycznymi motywami - od pokoju po kosmonautów (na przestrzeni czasu często uszkadzane przez wandali). Kolumny obłożone są natomiast białym marmurem, symbolizującym śnieg. Środkowy tunel peronowy kojarzy się niektórym z dachami i kształtem katedr prawosławnych.
W jednej z hali biletowej zachował się też napis odzwierciedlający dawną przyjaźń. Po przeciwległej stronie stacji znajdowała się też wielka mozaika z panoramą Moskwy, ale w 2000 r. została usunięta w związku z budową biurowca w miejscu dotychczasowego wolnostojącego pawilonu wejściowego. Nie zachowała się też nazwa - jeszcze w 1990 r., po pięciu latach od uruchomienia stacji, przemianowano na bardziej adekwatną Anděl od dzielnicy, w której stacja się znajduje.
W Moskwie nadal istnieje stacja Prażskaja - jest to płytki przystanek o konstrukcji trójnawowej, z trzema rzędami kolumn, obłożonymi złotymi panelami. Ściany zatorowe są natomiast pokryte brązową ceramiką Znajdują się na nich także charakterystyczne metalowe litery z nazwą stacji. Biały podwieszany sufit rozprasza światło. W wystroju stacji wykorzystano też prace czeskich artystów. W hali biletowej oraz na antresoli znaleźć można rzeźby symbolizujące Pragę i Wełtawę.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.