Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Gdańsk: 40 km dróg i kilka linii tramwajowych w nowej perspektywie UE

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
23-05-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Gdańsk: 40 km dróg i kilka linii tramwajowych w nowej perspektywie UE
fot. Yusek, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commons
W ramach unijnej perspektywy finansowej 2014-20 władze Gdańska planują budowę nowych dróg o łącznej długości 40,98 km. Planowanych jest też kilka nowych linii tramwajowych. Władze miasta przedstawiły nam planowaną kolejność budowy nowych tras tramwajowych.

Łączny koszt inwestycji drogowych w Gdańsku w perspektywie 2014-20 szacowany jest na 4,82 mld zł. Zdecydowanie najdroższą inwestycją jest budowa tzw. ulicy Nowej Spacerowej, która połączy dzielnice Oliwa i Osowa. Nowa Spacerowa ma zostać częściowo poprowadzona tunelem pod Wzgórzem Pachołek. Budowa tej arterii powinna udrożnić ruch pomiędzy Oliwą (a więc, pośrednio, pomiędzy głównym ciągiem komunikacyjnym Trójmiasta) i takimi osiedlami jak Osowa, Barniewice czy Klukowo, jak również niektórymi miejscowościami z gmin Żukowo czy Szemud, w których w ostatnich latach znacząco wzrasta liczba mieszkańców. W perspektywie lat 2003-12, łączna liczba mieszkańców gm. Szemud oraz obszaru wiejskiego gm. Żukowo zwiększyła się aż o 38%, z 29 do 41 tys. osób.

Obecna ul. Spacerowa, łącząca Oliwę z Osową jest – po otwarciu w ostatnich latach Trasy W-Z i Trasy Słowackiego – jedną z najbardziej zakorkowanych arterii w Gdańsku. Szacowany koszt budowy Nowej Spacerowej wynosi 2 mld zł.

Południe i Droga Zielona

Znaczące inwestycje w sieć drogową zaplanowane są w południowej części Gdańska. W układzie 2x2 pasy planowana jest m.in. budowa ulic Nowa Świętokrzyska (3,15 km; 220 mln zł), ciągu Nowa Małomiejska/Nowa Podmiejska (2,5 km; 404 mln zł) i ul. Nowa Warszawska (1,58 km; 110 mln zł). Ul. Nowa Politechniczna (5,10 km; 320 mln zł) ma połączyć Wrzeszcz z Pieckami-Migowem (czyli tzw. Moreną), a ul. Nowa Bulońska Północna (3,75 km; 416 mln zł) miałaby połączyć Morenę z Ujeściskiem. Planowane jest także dokończenie Drogi Zielonej, czyli budowa odcinka od hali Ergo Arena do Brzeżna (al. Hallera), dzięki czemu Drogą Zieloną będzie można dojechać do stadionu PGE Arena Gdańsk i Trasy Sucharskiego. Ułatwi to wyjazd z Sopotu, a także z części Gdyni, na południową obwodnicę Trójmiasta i dalej na autostradę A1 oraz drogę ekspresową S7.

Wstępny koszt brakującego odcinka Drogi Zielonej (4 km) to 200 mln zł. W obrębie perspektywy finansowej 2014-20 planowana jest również rozbiórka będącego w bardzo złym stanie technicznym wiaduktu „Biskupia Górka”, położonego w ciągu drogi krajowej nr 1. Za 130 mln zł wybudowany zostanie nowy wiadukt i przebudowany zostanie układ drogowy w jego okolicy, co będzie miało związek m.in. z poprawą dostępności nowego przystanku SKM Gdańsk Śródmieście.

Tramwajowe priorytety

Władze Gdańska wstępnie planują także budowę kilku nowych linii tramwajowych w mieście. Obecnie trwa budowa linii tramwajowej z Siedlec na Morenę, której końcowy przystanek (oznaczony na załączonej mapie jako „Rakoczego”) będzie znajdować się przy przystanku PKM Brętowo. Budowa tego odcinka ma się zakończyć w 2015 r. Od nowej linii odchodzić będzie odnoga wzdłuż ul. Bulońskiej, w kierunku południowych dzielnic Gdańska. Budowa pierwszego odcinka odnogi, od ul. Rakoczego do Myśliwskiej, planowana jest także do 2015 r. Jej przedłużenie, do projektowanej pętli „Jabłoniowa”, objęte jest powstającym obecnie projektem budowlanym, obejmującym realizację trasy tramwajowej wraz z jedną z jezdni ul. Nowej Bulońskiej.

Na podstawie tych planów (zakładając że cała trasa do pętli Jabłoniowa zostanie wybudowana), Biuro Rozwoju Gdańska przygotowało opracowanie, w którym wykazano pożądaną kolejność budowy dalszych odcinków linii tramwajowych w mieście. W opracowaniu, w którym wzięto pod uwagę przewidywany stopień zapełnienia taboru, liczbę osób wsiadających i wysiadających na nowo wybudowanych przystankach, koszt inwestycji i średni czas podróży transportem zbiorowym, jako działania priorytetowe wskazano budowę w pierwszej kolejności tras tramwajowych wzdłuż ul. Nowej Warszawskiej i Nowej Politechnicznej.

Jako działania do realizacji w dalszej kolejności wskazano budowę trzech innych (obok trasy wzdłuż Nowej Warszawskiej) linii tramwajowych w obrębie południowych dzielnic Gdańska, budowę trasy łączącej Przymorze z Brzeźnem (częściowo wzdłuż Drogi Zielonej), a także trasę okalającą od północy centrum i Główne Miasto, jak w Gdańsku określa się „starówkę”. Trasa ta, poprowadzona wzdłuż planowanej ul. Nowej Wałowej (jej pierwszy fragment, wybudowany w trybie partnerstwa publiczno-prywatnego, został oddany do użytku przed kilkoma dniami) obsłuży m.in. Młode Miasto, nową dzielnicę handlowo-rozrywkową planowaną do wybudowania na terenach postoczniowych.

Kolejność nie jest przesądzona

Kolejność, zaprezentowana na załączonej mapie, nie jest jednak wiążąca. – Biuro Rozwoju Gdańska w swoim opracowaniu pokazuje jedynie pożądaną kolejność rozbudowy sieci tramwajowej w celu osiągnięcia maksymalnych efektów, ale nie określa terminu realizacji poszczególnych odcinków czyli nie ustala harmonogramu – zastrzega Antoni Pawlak, rzecznik prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Północna gotowa w trzech czwartych

Przestrzeń

Łódź: Północna gotowa w trzech czwartych

Roman Czubiński 04 września 2023

Zobacz również:

Łódź: Czy tramwaj dotrze do Szpitala CZMP?

Komunikacja

Łódź: Czy tramwaj dotrze do Szpitala CZMP?

Roman Czubiński 07 października 2021

Oslo: Nowy odcinek trasy tramwajowej ułatwił dojazd na Stare Miasto

Komunikacja

Pozostałe z wątku:

Łódź: Północna gotowa w trzech czwartych

Przestrzeń

Łódź: Północna gotowa w trzech czwartych

Roman Czubiński 04 września 2023

Zobacz również:

Łódź: Czy tramwaj dotrze do Szpitala CZMP?

Komunikacja

Łódź: Czy tramwaj dotrze do Szpitala CZMP?

Roman Czubiński 07 października 2021

Oslo: Nowy odcinek trasy tramwajowej ułatwił dojazd na Stare Miasto

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5