Inteligentne Systemy Transportu, które cieszą się coraz większym zainteresowaniem wśród polskich samorządowców, to nie tylko zaawansowane urządzenia pomiaru natężenia ruchu, czy tablice informujące w czasie rzeczywistym o sytuacji na drodze. Równie ważny jest skuteczny system sprzedaży biletów, o czym przekonywał w czasie II Kongresu Transportu Publicznego Sebastian Borowski, wiceprezes zarządu spółki Avista.
II Kongres Transportu Publicznego, który odbył się 9 września w Poznaniu był okazją do wymiany doświadczeń pomiędzy firmami, samorządowcami i przedstawicielami władz krajowych. Jak podkreślało wielu uczestników kongresu sytuacja znacznie się zmieniła w porównaniu do tej, z którą mieliśmy do czynienia jeszcze kilka lat temu. – Wchodziliśmy na polski rynek w 2008 roku, od tamtego czasu udało nam się zrealizować kilka znacznych projektów. Przez ten czas zauważyliśmy zmianę nastawienia samorządowców i operatorów transportu. Oczywiście dialog cały czas trwa, jednak dzisiaj, jak sądzę rynek dojrzał już do bardziej zaawansowanych rozwiązań – powiedział, w rozmowie z „Transportem Publicznym” Sebastian Borowski, wiceprezes zarządu spółki Avista, która prezentowała na Kongresie swoją ofertę systemów sprzedaży biletów.
Jak wyjaśnił Borowski, automaty biletowe, które stanowią jedno z kluczowych rozwiązań oferowanych przez jego firmę są domeną kolei, ale cieszą się one również coraz większą popularnością w ramach transportu miejskiego. – Naszym docelowym klientem są operatorzy i przewoźnicy oferujący sprzedaż biletów. Dotyczy to tak transportu miejskiego, jak i kolejowego. Obecnie pracujemy właściwie z większością przewoźników kolejowych. W naszych automatach sprzedawane są bilety Intercity, Przewozów Regionalnych, Kolei Wielkopolskich, a wkrótce będziemy dołączać do sprzedaży kolejnych przewoźników. Do tego dochodzą zarządy transportu miejskiego, z którymi również współpracujemy – powiedział wiceprezes Avisty, podkreślając, że w odniesieniu do publicznego transportu miejskiego, jego spółka jest przede wszystkim dostawcą automatów biletowych. – Nasze automaty stoją między innymi w takich miastach jak Warszawa, Wrocław, Lublin i Bydgoszcz, gdzie ich operatorem jest Mennica Polska. W Gdańsku natomiast sami świadczymy usługi operatorskie. W skali kraju mamy około 500 działających automatów, wliczając w to te, które zainstalowane są na kolei – powiedział Borowski. Najwięcej urządzeń, około 240, znajduje się w Warszawie. – Podstawową zaletą automatów jest to, że są one po prostu punktami dystrybucji biletów, czynnymi przez dwadzieścia cztery godziny, siedem dni w tygodniu. Nie ma problemu z przyjmowaniem kart i gotówki, w tym banknotów. Ponadto rentowność tego typu urządzeń można podnosić oferując w ich ramach sprzedaż innych usług i produktów. Konkretne rozwiązania zależą od naszego klienta – dodał.
Sprawny system sprzedaży biletów to coś więcej niż sieć dystrybucji. Obecne technologie umożliwiają zastosowanie zaawansowanych rozwiązań, które zwiększają elastyczność systemu i pozwalają dostosować go do rzeczywistych potrzeb pasażerów. Z tego względu obsługa biletowa stanowi element rozwijającej się branży inteligentnych systemów transportowych. – My jako dostawca i producent tych urządzeń jesteśmy odpowiedzialni za wszystkie rozwiązania dotyczące systemu poboru opłat, poczynając systemu dystrybucji i biletów papierowych, poprzez sprzedaż mobilną, rozwiązania taryfowe, aż po rozliczenia końcowe. Są to złożone rozwiązania, które wymagają bardziej kompleksowego podejścia, na szczęście polski rynek jest już do niego dojrzał – przekonywał Borowski.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.