Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Dlaczego nie opłaca się nam budować parkingów wielopoziomowych?

Dalej Wstecz
Autor:

Michał Szymajda

Data publikacji:
2016-06-03 09:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport-Publiczny.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Dlaczego nie opłaca się nam budować parkingów wielopoziomowych?
Parking przed Dworcem Centralnym w Warszawiefot. Jakub Dybalski
– W sytuacji, gdy za godzinę parkowania w samym centrum miasta płacimy maksymalnie 3 złote, nie łudźmy się, że znajdą się inwestorzy skłonni budować wielopoziomowe parkingi, które pozwoliłyby uspokoić śródmieścia i stworzyć więcej przestrzeni przyjaznej pieszym. Miasta muszą same kształtować politykę taryfową, tak jak robią to np. w przypadku biletów komunikacji miejskiej – mówili uczestnicy debaty poświęconej parkingom na Targach Autostrada Polska 2016 w Kielcach.

Przy obecnej bardzo niskiej opłacie parkingowej nie ma szans na znalezienie partnerów do budowy wielopoziomowych miejsc postojowych na obrzeżach centrów miast i odzyskanie przyjaznej pieszym przestrzeni.

– Nikt nie weźmie na siebie ryzyka finansowego takiej inwestycji, gdy będzie mógł ściągać maksymalnie 3 złote za godzinę postoju na miejscu parkingowym, którego wybudowanie, w przeliczeniu na jedno miejsce, jest warte w najtańszej opcji 7 do 8 tysięcy euro – mówił Witold Müllauer, dyrektor handlowy City Parking Group. 

Przykład z Poznania

Zdaniem eksperta opłaty za parkowanie w ścisłych centrach dużych miast są w tej chwili sztucznie zaniżone. Jak iluzoryczną jest 3-złotowa opłata utrzymywana przez ministerstwo za godzinny postój w strefie płatnego parkowania, jego zdaniem widać wyraźnie w Poznaniu.

– Aktualnie w godzinach szczytu zaparkowanie auta na ulicy św. Marcin jest prawie niewykonalne. Opłata za parkowanie tam jest taka sama jak w całej Polsce, czyli 3 zł za godzinę. Paradoksem jest to, że z powodu braku miejsc postojowych poznaniacy parkują na stanowiskach prywatnych, płacąc bez zająknięcia 5 zł. Mówienie o podniesieniu opłaty maksymalnej przez samorządy jest jednak traktowane niemal jak zamach na wolność kierowców – stwierdził Witold Müllauer. Wspomniał też o innych aspektach problemu związanego z brakiem możliwości kształtowania stawki maksymalnej przez samorządy.

– Nieco wyższa cena za parkowanie powinna wymusić rotację aut. Obecnie jest tak, że kierowca, który szuka miejsca parkingowego, nie tylko przyczynia się do powstawania korków i emisji spalin, ale też finalnie traci więcej pieniędzy poprzez wyższe spalanie paliwa – argumentował i dodał, że ewentualne uwolnienie stawek parkowania i oddanie ich do dyspozycji samorządów przyczyni się do zdobycia środków na budowę parkingów wielopoziomowych, likwidację miejsc postojowych przy ulicach, a przez to stworzenie przyjaznej przestrzeni wolnej od spalin i hałasu.

Rząd na razie głuchy na głos dużych miast

Niestety, nie tylko Müllauer, narzekał na brak dialogu z rządem w kwestii przekazania decydowania o maksymalnej wysokości stawek w spp w gestię samorządów.

– Wykonujemy próby komunikacji z Ministerstwem Infrastruktury i Budownictwa. Dialogu jednak nie ma, tak jak nie było go z poprzednim rządem. Ministerstwo nie opowiada się po żadnej stronie, bojąc się chyba utraty zaufanie części wyborców – mówił Maciej Mosiej, prezes Polskiej Organizacji Branży Parkingowej. – Cała polityka parkingowa ma jeszcze wiele innych mechanizmów. Wiele miast cierpi na to, że nie jest w stanie zastosować stawek w niedzielę, czy w soboty, bo tego też zakazuje ustawa – mówił Mosiej.

Aby długo nie szukać, można tu podać przykład turystycznego centrum Krakowa, które w dni wolne od pracy korkuje się bardzo, podobnie jak w dni powszednie, a na to wszystko nakłada się jeszcze kwestia smogu. Podkreślano też, że przy obecnych możliwościach technicznych możliwe jest płynne sterowanie opłatą za parkowanie, w zależności od nasycenia miejsc parkingowych. W konsekwencji mogłoby to przynieść spore korzyści kierowcom. Niestety nie pozwala na to ustawa.

– Nie bójmy się przekazywać kwestii opłat za parkowanie w gestię samorządów. Ostatecznie to włodarze miasta i wyborcy powinni decydować jakiego miasta chcą i ewentualnie rozliczać swoich rządzących – dodał.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Łódź: Pierwszy wielopoziomowy parking powstanie w ciągu 5 lat

Przestrzeń

Łódź: Pierwszy wielopoziomowy parking powstanie w ciągu 5 lat

Roman Czubiński 28 stycznia 2016

Interparking Polska: Rynek parkingowy w Polsce ma przyszłość

Przestrzeń

Interparking Polska: Rynek parkingowy w Polsce ma przyszłość

Roman Czubiński 16 października 2015

Trudniej parkować na ulicach Wrocławia. Zyskają piesi

Przestrzeń

Trudniej parkować na ulicach Wrocławia. Zyskają piesi

Jakub Dybalski 04 września 2015

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5