Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Coraz bliżej prezentacji elektrycznego Mercedesa Citaro [wideo]

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
07-03-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport-Publiczny.pl

Podziel się ze znajomymi:

Wiele lat czekaliśmy na prezentację pierwszego na świecie w pełni elektrycznego Mercedesa Citaro. Pierwsze zdjęcia pojazdu, wykonane podczas testów klimatycznych, producent pokazał w listopadzie 2017 r., a teraz, przy okazji podsumowania 2017 roku, elektryczny pojazd został pokazany skromnemu gronu dziennikarzy, choć światową premierę zaplanowano podczas targów w Hanowerze. 

Rodzina Citaro właśnie powiększyła się o nowy autobus. Mercedes-Benz zaprezentował swój pierwszy w pełni elektryczny autobus. Jego premiera zaplanowana jest na wrzesień podczas światowych targów IAA w Hanowerze. Co więcej, już w tym roku ma rozpocząć się seryjna produkcja. Widać zatem, że producentowi bardzo zależy na prędkim uszczknięciu dla siebie kawałka tortu z coraz ciaśniejszego rynku elektrobusów. Według Mercedesa nowy autobus ma zaoferować imponujący i dotychczas nieznany standard efektywnego wykorzystania energii elektrycznej. Atutem ma być modułowa koncepcja baterii i atrakcyjna technologia ich ładowania.

Albo baterie albo pasażerowie


Podstawę układu napędowego stanowi elektryczna oś portalowa z silnikami elektrycznymi na piastach kół. Moc szczytowa silników wynosi 2 x 125 kW. Jak zapewnia Mercedes, konstrukcja zapewnia odpowiednią dynamikę nawet przy komplecie pasażerów. Zasilanie zapewniają akumulatory litowo-jonowe o całkowitej pojemności do ok. 243 kWh. Możliwe jest zamontowanie maksymalnie dziesięciu modułów. Oprócz dwóch modułów akumulatorowych na dachu, standardowe wyposażenie obejmuje cztery moduły znajdujące się z tyłu autobusu. W zależności od wymagań klienta na dachu możliwe jest zamontowanie kolejnych dwóch lub czterech modułów.

Zastosowanie silników w piastach pozwoli na znaczną oszczędność miejsca we wnętrzu pojazdów. Miejsca będzie sporo także dlaczego, że baterie umieszczono na dachu, a także w miejscu, gdzie normalnie montuje się spalinowy silnik, czyli w wieży. Takie ich umieszczenie pozwala na niewielką tylko interwencje w przestrzeń pojazdu, w stosunku do dieslowskiego pierwowzoru.

Dzięki maksymalnemu zestawowi dziesięciu modułów akumulatorowych elektryczny Citaro ze standardowym wyposażeniem waży około 13,7 tony. W połączeniu z dopuszczalną masą całkowitą pojazdu wynoszącą 19,5 tony, odpowiada to ładowności 5,8 tony czyli ok. 80 pasażerom.

Mercedes chwali się również elastycznością w podejściu do ładowania autobusu. W początkowej fazie produkcji seryjnej przewidziano ładowanie za pomocą złącza Combo 2. W celu rozszerzenia zasięgu pojazdu wymagane będzie na razie ładowanie okazjonalne, możliwe także za pomocą kolektora prądu. W przyszłości ma być również dostępna opcja ładowania Citaro przez pantograf.

Typowy zasięg autobusu miejskiego

Mercedes podaje także zasięg swojego autobusu – i jak podkreśla – woli rozpatrywać „najgorszy scenariusz”. Według niego, przy pełnym zestawie akumulatorów, latem autobus jest w stanie osiągnąć zasięg 150 km. Dzięki możliwości zainstalowania od sześciu do maksymalnie dziesięciu modułów akumulatorowych operatorzy mogą bardzo precyzyjnie dostosować swoją strategię użytkowania i ładowania pojazdu do indywidualnych potrzeb. Wybór największej liczby modułów zmaksymalizuje zasięg autobusu, podczas gdy mniejsza ich liczba zmniejszy wagę, a także koszt zakupu pojazdu i zapewni więcej miejsca dla pasażerów. Jednak wtedy konieczne staje się częstsze ładowanie akumulatorów.

Temperatura dopasowana do liczby pasażerów

Zużycie energii przez całkowicie elektryczny autobus miejski ma znaczący wpływ na chłodzenie, a przede wszystkim na ogrzewanie jego wnętrza. Przy temperaturze zewnętrznej minus 10 st. C zużycie energii autobusu miejskiego podwaja się w porównaniu z podróżami, w których nie jest wymagane ogrzewanie, co zmniejsza zasięg pojazdu o połowę.

W związku z tym, że zasięg pojazdu jest uzależniony od temperatury zewnętrznej, bardzo istotny wpływ ma działanie klimatyzacji i ogrzewania, które będzie wyjęte poza obszar działania baterii służących do napędzania pojazdu. Działanie klimatyzacji/ogrzewania ma być zestrojone ze specjalnym systemem, który obliczy konieczną do wytworzenia ciepła lub zimna moc, w zależności od liczby pasażerów na pokładzie, co ma przyczynić się do większej oszczędności autobusu.

Przedział pasażerski jest ogrzewany za pomocą pompy ciepła – wspartej przez zwykłe grzejniki pod boczną ścianką i przedni ogrzewacz. Jako chłodziwo do klimatyzacji wykorzystywany jest dwutlenek węgla. Ponadto system ogrzewania i chłodzenia ma dostosowywać temperaturę we wnętrzu do liczby pasażerów na pokładzie – np. pobór świeżego powietrza w autobusie ma być dopasowany do aktualnej liczby pasażerów, a określać mają to czujniki nacisku na oś.

Citaro ma być także w stanie wytwarzać energię elektryczną poprzez proces rekuperacji. W tym przypadku dwa silniki elektryczne na piastach kół na osi napędowej działać będą jako alternatory podczas hamowania – przekształcając energię kinetyczną pojazdu na energię elektryczną.

Warto przypomnieć, że w 2017 roku na targach w Kortrijk Mercedes pokazał nowoczesną 12-metrową hybrydę. Piszemy o niej tutaj.


Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Casablanca. Daimler dostarczy 500 mercedesow do Maroka

Komunikacja

Casablanca. Daimler dostarczy 500 mercedesow do Maroka

Jakub Dybalski 10 lutego 2020

Mercedes nie przejedzie pieszego, choć koty muszą uważać

Mobilność

Berlin. Mercedes dostarczył dwa pierwsze Citaro. Pozostało… 948

Prawo & Finanse

Oficjalna premiera eCitaro na targach IAA w Hanowerze [zdjęcia]

Komunikacja

Zobacz również:

Casablanca. Daimler dostarczy 500 mercedesow do Maroka

Komunikacja

Casablanca. Daimler dostarczy 500 mercedesow do Maroka

Jakub Dybalski 10 lutego 2020

Mercedes nie przejedzie pieszego, choć koty muszą uważać

Mobilność

Berlin. Mercedes dostarczył dwa pierwsze Citaro. Pozostało… 948

Prawo & Finanse

Oficjalna premiera eCitaro na targach IAA w Hanowerze [zdjęcia]

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5