Wiele lat czekaliśmy na prezentację pierwszego na świecie w pełni elektrycznego Mercedesa Citaro. Pierwsze zdjęcia pojazdu, wykonane podczas testów klimatycznych, producent pokazał w listopadzie 2017 r., a teraz, przy okazji podsumowania 2017 roku, elektryczny pojazd został pokazany skromnemu gronu dziennikarzy, choć światową premierę zaplanowano podczas targów w Hanowerze.
Rodzina Citaro właśnie powiększyła się o nowy autobus. Mercedes-Benz zaprezentował swój pierwszy w pełni elektryczny autobus. Jego premiera zaplanowana jest na wrzesień podczas światowych targów IAA w Hanowerze. Co więcej, już w tym roku ma rozpocząć się seryjna produkcja. Widać zatem, że producentowi bardzo zależy na prędkim uszczknięciu dla siebie kawałka tortu z coraz ciaśniejszego rynku elektrobusów. Według Mercedesa nowy autobus ma zaoferować imponujący i dotychczas nieznany standard efektywnego wykorzystania energii elektrycznej. Atutem ma być modułowa koncepcja baterii i atrakcyjna technologia ich ładowania. Albo baterie albo pasażerowie
Podstawę układu napędowego stanowi elektryczna oś portalowa z silnikami elektrycznymi na piastach kół. Moc szczytowa silników wynosi 2 x 125 kW. Jak zapewnia Mercedes, konstrukcja zapewnia odpowiednią dynamikę nawet przy komplecie pasażerów. Zasilanie zapewniają akumulatory litowo-jonowe o całkowitej pojemności do ok. 243 kWh. Możliwe jest zamontowanie maksymalnie dziesięciu modułów. Oprócz dwóch modułów akumulatorowych na dachu, standardowe wyposażenie obejmuje cztery moduły znajdujące się z tyłu autobusu. W zależności od wymagań klienta na dachu możliwe jest zamontowanie kolejnych dwóch lub czterech modułów.
Zastosowanie silników w piastach pozwoli na znaczną oszczędność miejsca we wnętrzu pojazdów. Miejsca będzie sporo także dlaczego, że baterie umieszczono na dachu, a także w miejscu, gdzie normalnie montuje się spalinowy silnik, czyli w wieży. Takie ich umieszczenie pozwala na niewielką tylko interwencje w przestrzeń pojazdu, w stosunku do dieslowskiego pierwowzoru.
Dzięki maksymalnemu zestawowi dziesięciu modułów akumulatorowych elektryczny Citaro ze standardowym wyposażeniem waży około 13,7 tony. W połączeniu z dopuszczalną masą całkowitą pojazdu wynoszącą 19,5 tony, odpowiada to ładowności 5,8 tony czyli ok. 80 pasażerom.
Mercedes chwali się również elastycznością w podejściu do ładowania autobusu. W początkowej fazie produkcji seryjnej przewidziano ładowanie za pomocą złącza Combo 2. W celu rozszerzenia zasięgu pojazdu wymagane będzie na razie ładowanie okazjonalne, możliwe także za pomocą kolektora prądu. W przyszłości ma być również dostępna opcja ładowania Citaro przez pantograf.
Typowy zasięg autobusu miejskiego
Mercedes podaje także zasięg swojego autobusu – i jak podkreśla – woli rozpatrywać „najgorszy scenariusz”. Według niego, przy pełnym zestawie akumulatorów, latem autobus jest w stanie osiągnąć zasięg 150 km. Dzięki możliwości zainstalowania od sześciu do maksymalnie dziesięciu modułów akumulatorowych operatorzy mogą bardzo precyzyjnie dostosować swoją strategię użytkowania i ładowania pojazdu do indywidualnych potrzeb. Wybór największej liczby modułów zmaksymalizuje zasięg autobusu, podczas gdy mniejsza ich liczba zmniejszy wagę, a także koszt zakupu pojazdu i zapewni więcej miejsca dla pasażerów. Jednak wtedy konieczne staje się częstsze ładowanie akumulatorów.
Temperatura dopasowana do liczby pasażerów
Zużycie energii przez całkowicie elektryczny autobus miejski ma znaczący wpływ na chłodzenie, a przede wszystkim na ogrzewanie jego wnętrza. Przy temperaturze zewnętrznej minus 10 st. C zużycie energii autobusu miejskiego podwaja się w porównaniu z podróżami, w których nie jest wymagane ogrzewanie, co zmniejsza zasięg pojazdu o połowę.
W związku z tym, że zasięg pojazdu jest uzależniony od temperatury zewnętrznej, bardzo istotny wpływ ma działanie klimatyzacji i ogrzewania, które będzie wyjęte poza obszar działania baterii służących do napędzania pojazdu. Działanie klimatyzacji/ogrzewania ma być zestrojone ze specjalnym systemem, który obliczy konieczną do wytworzenia ciepła lub zimna moc, w zależności od liczby pasażerów na pokładzie, co ma przyczynić się do większej oszczędności autobusu.
Przedział pasażerski jest ogrzewany za pomocą pompy ciepła – wspartej przez zwykłe grzejniki pod boczną ścianką i przedni ogrzewacz. Jako chłodziwo do klimatyzacji wykorzystywany jest dwutlenek węgla. Ponadto system ogrzewania i chłodzenia ma dostosowywać temperaturę we wnętrzu do liczby pasażerów na pokładzie – np. pobór świeżego powietrza w autobusie ma być dopasowany do aktualnej liczby pasażerów, a określać mają to czujniki nacisku na oś.
Citaro ma być także w stanie wytwarzać energię elektryczną poprzez proces rekuperacji. W tym przypadku dwa silniki elektryczne na piastach kół na osi napędowej działać będą jako alternatory podczas hamowania – przekształcając energię kinetyczną pojazdu na energię elektryczną.
Warto przypomnieć, że w 2017 roku na targach w Kortrijk Mercedes pokazał nowoczesną 12-metrową hybrydę. Piszemy o niej tutaj.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.