Partnerzy serwisu:
Komunikacja

BRT w skali średniej i dużej, czyli Kurytyba i Bogota

Dalej Wstecz
Autor:

Marcin Piotrowski

Data publikacji:
2014-08-11 13:06
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

BRT w skali średniej i dużej, czyli Kurytyba i Bogota
BRT w Kurytybiefot. Mariordo, lic. CC BY-SA 3.0
„Funkcjonujący w Kurytybie system BRT zastępuje rocznie około 27 milionów podróży samochodem” – pisze na swoim blogu uxonline.pl projektant Marcin Piotrowski. „Rozwiązanie funkcjonujące w Kurytybie zostało zarekomendowane przez UNESCO jako rozwiązanie modelowe dla zniszczonego Kabulu w zakresie stworzenia skutecznego transportu publicznego”.

Pod koniec lat 80-tych, ówczesny burmistrz Kurytyby Jaime Lerner wprowadził nowy sposób myślenia o miejskim transporcie – ekspresowe połączenia komunikacji miejskiej oraz integracja tychże z planami rozwoju przestrzennego miasta. Na terenie Kurytyby wyznaczonych zostało 5 specjalnych korytarzy autobusowych łączących centrum z przedmieściami.

Ekspresowe autobusy w założeniach, powinny działać jak odpowiednik powierzchniowego metra – regularnie i szybko przewozić duże grupy pasażerów. Wynikiem obserwacji zachowań użytkowników systemu było zaprojektowanie specjalnych przystanków, na których pasażerowie mogą kupić i skasować bilety oraz wejść/wjechać na poziom podłogi autobusu. Podjeżdżający autobus w ciągu kilkunastu sekund wypuszcza pasażerów, zabiera następnych i rusza w dalszą trasę. Autobusy poruszają się po całkowicie wydzielonych pasach ruchu (właściwie raczej wygrodzonych niż wydzielonych), nie są w żaden sposób blokowane więc poruszają się płynnie.

Dziś system obsługuje ok. 2 mln pasażerów na dobę. Według szacunków zastępuje rocznie około 27 mln podróży samochodem. Co więcej, mimo że Kurytyba jest brazylijskim miastem z największa liczbą samochodów w porównaniu do liczby mieszkańców, zużywa się tam w sumie około 30 proc. mniej paliwa niż w innych miastach Brazylii. Posiada też najniższy stopień zanieczyszczenia powietrza. Rozwiązanie funkcjonujące w Kurytybie zostało zarekomendowane przez UNESCO jako rozwiązanie modelowe dla zniszczonego Kabulu w zakresie usprawniania/budowania skutecznego transportu publicznego.

Z Brazylii do Kolumbii

Sukces Kurytyby skłonił władze Bogoty to próby wdrożenia podobnego rozwiązana u siebie. Skala była tylko nieco inna, bo kiedy w 1998 r. stolica Kolumbii uruchamiała swoje BRT, mieszkało tam 7 mln ludzi. Ale tam też się udało.
Pomiędzy rokiem 1991 a 1995 liczba samochodów w Bogocie wzrosła o 75 proc. (brzmi to znajomo?). W roku 1998 samochody prywatne zajmowały 64 proc. powierzchni dróg, mimo że były używane jedynie przez 19 proc. mieszkańców. Do roku 2000 transportem publicznym zajmowały się różne spółki. W efekcie podróż samochodem osobowym zajmowała nieco poniżej 43 minut, a podróż autobusem – około 66 minut.

Gdy uruchamiano Transmilenio (tak się nazywa tamtejszy system) stworzono dwie trasy o łącznej długości 42 km i założono, że w ciągu godziny w każdym kierunku powinno podróżować 35 tys. pasażerów. Obecnie TransMilenio przewozi około 45 tys. pasażerów na godzinę (per linia/kierunek). Co więcej, 76 proc. użytkowników sytemu ocenia jako dobry lub bardzo dobry. Dodatkowo, wdrożenie całościowego systemu szybkiej komunikacji spowodowało 88–procentowy spadek liczby ofiar wypadów drogowych oraz ograniczyło emisję spalin, czego efektem są roczne oszczędności szacowane na 60-70 mln dolarów.

Liczy się kontekst

Wydaje się, że oba sukcesy opierają się na stworzeniu wokół publicznego transportu kompletnych usług. Autobus pojawia się w określonym kontekście, a ten wynika ze zrozumienia potrzeb lokalnych społeczności. Takim kontekstem jest stała i niska cena za połączenie, stworzenie mniejszych linii, które dowożą podróżnych z okolicy do stacji BRT, inteligentna sygnalizacja zapewniająca „zieloną falę” dla linii BRT, a także jasna deklaracja ze strony władz, że sprawna komunikacja publiczna jest konsekwencją zbiorowej odpowiedzialności za miasto i jakość życia w nim.

Tego typu rzeczy nie dzieją się od razu – potrzeba czasu, żeby zacząć. Jednak w przypadku dobrze zaplanowanego systemu BRT mam wrażenie, że wygrać można bardzo wiele.

Tekst jest skróconą wersją artykułu, który ukazał się na blogu Marcina Piotrowskiego uxonline.pl.

BRT będzie jednym z tematów podczas konferencji Forum Inwestycji Autobuowych (29 października), zaplanowanej jako wydarzenie towarzyszące odbywającego się dzień później w Bydgoszczy Kongresu Transportu Publicznego.



VII Kongres Kolejowy
 VII Kongres Kolejowy


23 listopada 2017 r. w warszawskim hotelu Sofitel Victoria odbędzie się kolejna, VII edycja Kongresu Kolejowego. To największe i najbardziej prestiżowe wydarzenie konferencyjne w branży transportu szynowego, organizowane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR wspólnie z Forum Kolejowym - Railway Business Forum. Wszystkie poprzednie edycje Kongresu miały ogromne znaczenie dla branży transportu kolejowego w naszym kraju oraz były jedyną tak szeroką platformą dyskusji poświęconej polskiemu kolejnictwu. W zeszłym roku udział w dyskusjach wzięło ponad 700 osób ze świata polityki, samorządu, nauki, biznesu i przemysłu. W 2017 r. poruszać będziemy m.in. następujące tematy:

• Rola kolei w systemie transportowym państwa – jak przywrócić transportowi szynowemu należne mu miejsce?
• Kolejowe przewozy towarowe – jaki jest potencjał wzrostu sektora?
• Smart Railways – inteligentna kolej na miarę XXI wieku
• Gdzie będzie infrastruktura kolejowa w Polsce w roku 2023?
• Inwestycje w transport kolejowy a oczekiwania wspólnot samorządowych
• Bezpieczeństwo na kolei w Polsce

Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, za akredytacją. Zapraszamy do rejestracji pod www.kongreskolejowy.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
41 tramwajów popłynie z Chin do Addis Abeby

Komunikacja

41 tramwajów popłynie z Chin do Addis Abeby

Jakub Dybalski 27 sierpnia 2014

Kurytyba – najbardziej innowacyjne miasto świata

Komunikacja

Kurytyba – najbardziej innowacyjne miasto świata

Justyna Urbaniak 13 kwietnia 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS