Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Autobus bez kierowcy wozi Włochów na plażę

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2014-07-15 11:31
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Autobus bez kierowcy wozi Włochów na plażę
autobusy bez kierowcyźródło: citymobil2.eu
Do końca sierpnia potrwają testy autobusów bez kierowcy, które od tego weekendu jeżdżą po promenadzie Torregrande w pobliżu włoskiego miasteczka Oristano. Pomysł jest współfinansowany przez Unię Europejską.

Dwa małe busiki, każdy z miejscem dla dwunastu pasażerów, jeżdżą po promenadzie w Oristano na zachodnim wybrzeżu Sardynii dzień i noc. Nie przekraczają 20 km/h, choć mogłyby jeździć szybciej. Chodzi o zachowanie maksymalnego bezpieczeństwa, bo po promenadzie Torregrande chodzą w tym czasie spacerowicze, biegają dzieci, itp.

– Te autobusy są pierwszymi tego typu pojazdami, które działają w normalnym środowisku, w którym chodzą ludzie i jeżdżą samochody. Na świecie są przypadki pojazdów bez kierowców, które wożą pasażerów, ale zawsze korzystają z oznaczonej i zabezpieczonej trasy – tłumaczy w rozmowie z "La Stampa" Luca Guala, inżynier koordynujący projekt na Sardynii.

Mieszkańcy Oristano i turyści są busami bardzo zaciekawieni. Przejażdżka jest darmowa. Autobus zatrzymuje się na każdym przystanku na nieco ponad dwukilometrowej trasie. Jadąc, korzysta z bardzo zaawansowanego GPS–u a także z dwóch laserowych czujników, które potrafią wykryć przeszkodę na trasie, również coś co wtargnęło przed maskę nagle. W takiej sytuacji koła są automatycznie blokowane. Autobusy są zasilane bateriami. Jeśli system wykryje, że poziom naładowania baterii mocno spadł, pojazd zwalnia i oszczędza prąd na tyle, by był w stanie dojechać do punktu ładowania.

Autobusy są produktem francuskiej firmy Robosoft. Ale to efekt współpracy prawie pięćdziesięciu firm i ośrodków badawczych z całej Europy w ramach programu CityMobil2, współfinansowany z unijnego programu ramowego w dziedzinie badań i rozwoju technologicznego. Pieczę nad nim sprawuje instytut transportu i logistyki Uniwersytetu w Rzymie. Eksperyment w Oristano to efekt współpracy władz miasta i firmy MLab z Cagliari, która zajmuje się doradzaniem w zakresie zrównoważonego transportu. Autobusy będą w tym roku testowane również w innych miejscach – w hiszpańskim Leon, francuskiej La Rochelle oraz w Lozannie. W przyszłym roku projekt ma zostać zaprezentowany podczas wystawy Expo 2015 w Mediolanie.

Transport publiczny bez kierowcy na razie na świecie raczkuje, choć kilka miast rozważa wybudowanie np. monoraili, które nie wymagałyby maszynisty. Na londyńskim lotnisku Heathrow funkcjonuje system PRT (Personal Rapid Transit) o nazwie ULTra, który składa się z kilkuosobowych wagoników wożących pasażerów między terminalami. Podobny system ma od przyszłego roku działać w Masdaar City w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Oba jednak poruszają się po wyznaczonych torach.

Za to w przyszłym roku w brytyjskim Milton Keynes mają ruszyć testy systemu PRT, który będzie się składał z pojazdów bez kierowcy, który nie będzie miał z góry narzuconej trasy, tylko samodzielnie wybierał drogę do wskazanego przez pasażera punktu.



VII Kongres Kolejowy
 VII Kongres Kolejowy


23 listopada 2017 r. w warszawskim hotelu Sofitel Victoria odbędzie się kolejna, VII edycja Kongresu Kolejowego. To największe i najbardziej prestiżowe wydarzenie konferencyjne w branży transportu szynowego, organizowane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR wspólnie z Forum Kolejowym - Railway Business Forum. Wszystkie poprzednie edycje Kongresu miały ogromne znaczenie dla branży transportu kolejowego w naszym kraju oraz były jedyną tak szeroką platformą dyskusji poświęconej polskiemu kolejnictwu. W zeszłym roku udział w dyskusjach wzięło ponad 700 osób ze świata polityki, samorządu, nauki, biznesu i przemysłu. W 2017 r. poruszać będziemy m.in. następujące tematy:

• Rola kolei w systemie transportowym państwa – jak przywrócić transportowi szynowemu należne mu miejsce?
• Kolejowe przewozy towarowe – jaki jest potencjał wzrostu sektora?
• Smart Railways – inteligentna kolej na miarę XXI wieku
• Gdzie będzie infrastruktura kolejowa w Polsce w roku 2023?
• Inwestycje w transport kolejowy a oczekiwania wspólnot samorządowych
• Bezpieczeństwo na kolei w Polsce

Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, za akredytacją. Zapraszamy do rejestracji pod www.kongreskolejowy.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Tel Awiw też chce jeździć nad ziemią. Zbudują Sky Tran

Komunikacja

Tel Awiw też chce jeździć nad ziemią. Zbudują Sky Tran

Jakub Dybalski 26 czerwca 2014

Milton Keynes wybrało dostawcę pojazdów bez kierowcy

Komunikacja

Milton Keynes wybrało dostawcę pojazdów bez kierowcy

Jakub Dybalski 27 maja 2014

Co to jest Personal Rapid Transit?

Komunikacja

Co to jest Personal Rapid Transit?

Jakub Dybalski 09 stycznia 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS