Pod koniec sierpnia przejechał z pasażerami 32 km, w tym czasie przekroczył 26 skrzyżowań, zmieniał pasy i wyprzedzał inne pojazdy, osiągając maksymalną prędkość 68 km/h. Wszystko to autobus marki Yutong zrobił… bez udziału kierowcy.
Co prawda kierowca na wszelki wypadek siedział za kierownicą, ale nic ponad to. Inżynierowie chińskiego producenta, który chwali się, że tylko w zeszłym roku sprzedał 60 tys. pojazdów, ale też naukowcy z państwowego instytutu China Academy of Engineering zaangażowani w projekt uważają, że największą zaletą autobusów bez kierowców jest… zwiększone bezpieczeństwo na drodze. Im więcej takich pojazdów, tym mniejsze ryzyko wypadku, bo eliminowany jest czynnik ludzki.
Pomysł dla autobusu?
Testy z pojazdami, które nie wymagają kierowcy trwają od dłuższego czasu, zwłaszcza w Kalifornii, gdzie do zbudowania takiego samochodu osobowego przymierzają się giganci motoryzacyjni i technologiczni (m.in. Google, czy Tesla). Tyle że wykorzystanie tej technologii w autobusach póki co jest mniej zaawansowane. Nie chodzi zresztą tylko o technologię, ale o rozwiązania prawne, które dopuszczą takie pojazdy do ruchu. A przecież według branżowego serwisu „Quartz” pomysł na pojazdy autonomiczne nadaje się właśnie przede wszystkim do autobusów. Pozwoliłoby to na obniżenie kosztów przewozów i zabieranie większej ilości pasażerów.
fot. Yutong.com
Prace nad autobusem w Yutongu trwały trzy lata. Pojazd jest wyposażony w trzy niezależne systemy składające się z czujników, laserów i kamer, które pozwalają się „zorientować” sterującemu pojazdem komputerowi w sytuacji na drodze. Oszczędność w użytkowaniu takiego autobusu bierze się nie tylko z docelowego braku konieczności zatrudniania kierowcy, ale też np. oszczędzającego paliwo sposobu jazdy.
Przedstawiciele Yutong przyznają, że to dopiero pierwszy z wielu niezbędnych testów. Film, który opublikowała Russia Today to przejazd na międzymiastowej trasie z Zhengzhou do Kaifeng. Nie wiadomo jak autobus będzie się zachowywał w ruchu miejskim, czy w różnych warunkach pogodowych.
W Minnesocie autobus ostrzega
Choć autobusy autonomiczne to na razie odległa przyszłość, to pewne elementy tej technologii są już na świecie wykorzystywane. Amerykański serwis CityLab przypomniał niedawno, że jeden z przewoźników w Minnesocie, wykorzystuje pojazdy określane jako lane–assisted buses. To Autobusy wyposażone w system czujników pilnujących by pojazd znajdował się na odpowiednim torze jazdy i nie przekraczał linii na jezdni, wykorzystywany np. przy okazji złej, śnieżnej pogody. Wykorzystuje GPS i sensory.
System ma trzy poziomy. Gdy autobus niebezpiecznie zbliża się do linii, kierowca widzi to na szybie, gdzie wyświetla mu się czerwone ostrzeżenie. Jeśli na nią najeżdża, np. z lewej strony, wibruje (również z lewej strony) jego fotel. W skrajnych sytuacjach, gdy linia zostaje przekroczona, kierownica automatycznie wyprostowuje tor jazdy. To co prawda system daleki od zrezygnowania z kierowcy, raczej skonstruowany po to, by ostrzegać go o niebezpiecznych wydarzeniach podczas jazdy, ale wykorzystujący podobne pomysły.
Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.