Partnerzy serwisu:
PARTNER DZIAŁU


Komunikacja

Autobus bez kierowcy? W Chinach już przewiózł pasażerów

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2015-10-06 12:09
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Autobus bez kierowcy? W Chinach już przewiózł pasażerów
źródło: yutong.comAutobus Yutong
Pod koniec sierpnia przejechał z pasażerami 32 km, w tym czasie przekroczył 26 skrzyżowań, zmieniał pasy i wyprzedzał inne pojazdy, osiągając maksymalną prędkość 68 km/h. Wszystko to autobus marki Yutong zrobił… bez udziału kierowcy.

Co prawda kierowca na wszelki wypadek siedział za kierownicą, ale nic ponad to. Inżynierowie chińskiego producenta, który chwali się, że tylko w zeszłym roku sprzedał 60 tys. pojazdów, ale też naukowcy z państwowego instytutu China Academy of Engineering zaangażowani w projekt uważają, że największą zaletą autobusów bez kierowców jest… zwiększone bezpieczeństwo na drodze. Im więcej takich pojazdów, tym mniejsze ryzyko wypadku, bo eliminowany jest czynnik ludzki.

Pomysł dla autobusu?

Testy z pojazdami, które nie wymagają kierowcy trwają od dłuższego czasu, zwłaszcza w Kalifornii, gdzie do zbudowania takiego samochodu osobowego przymierzają się giganci motoryzacyjni i technologiczni (m.in. Google, czy Tesla). Tyle że wykorzystanie tej technologii w autobusach póki co jest mniej zaawansowane. Nie chodzi zresztą tylko o technologię, ale o rozwiązania prawne, które dopuszczą takie pojazdy do ruchu. A przecież według branżowego serwisu „Quartz” pomysł na pojazdy autonomiczne nadaje się właśnie przede wszystkim do autobusów. Pozwoliłoby to na obniżenie kosztów przewozów i zabieranie większej ilości pasażerów.


fot. Yutong.com

Prace nad autobusem w Yutongu trwały trzy lata. Pojazd jest wyposażony w trzy niezależne systemy składające się z czujników, laserów i kamer, które pozwalają się „zorientować” sterującemu pojazdem komputerowi w sytuacji na drodze. Oszczędność w użytkowaniu takiego autobusu bierze się nie tylko z docelowego braku konieczności zatrudniania kierowcy, ale też np. oszczędzającego paliwo sposobu jazdy.

Przedstawiciele Yutong przyznają, że to dopiero pierwszy z wielu niezbędnych testów. Film, który opublikowała Russia Today to przejazd na międzymiastowej trasie z Zhengzhou do Kaifeng. Nie wiadomo jak autobus będzie się zachowywał w ruchu miejskim, czy w różnych warunkach pogodowych.


W Minnesocie autobus ostrzega

Choć autobusy autonomiczne to na razie odległa przyszłość, to pewne elementy tej technologii są już na świecie wykorzystywane. Amerykański serwis CityLab przypomniał niedawno, że jeden z przewoźników w Minnesocie, wykorzystuje pojazdy określane jako lane–assisted buses. To Autobusy wyposażone w system czujników pilnujących by pojazd znajdował się na odpowiednim torze jazdy i nie przekraczał linii na jezdni, wykorzystywany np. przy okazji złej, śnieżnej pogody. Wykorzystuje GPS i sensory.

System ma trzy poziomy. Gdy autobus niebezpiecznie zbliża się do linii, kierowca widzi to na szybie, gdzie wyświetla mu się czerwone ostrzeżenie. Jeśli na nią najeżdża, np. z lewej strony, wibruje (również z lewej strony) jego fotel. W skrajnych sytuacjach, gdy linia zostaje przekroczona, kierownica automatycznie wyprostowuje tor jazdy. To co prawda system daleki od zrezygnowania z kierowcy, raczej skonstruowany po to, by ostrzegać go o niebezpiecznych wydarzeniach podczas jazdy, ale wykorzystujący podobne pomysły.



Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.




Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Czy londyńskie metro zagrało w Gwiezdnych Wojnach?

Przestrzeń

Czy londyńskie metro zagrało w Gwiezdnych Wojnach?

Jakub Dybalski 08 kwietnia 2016

Systemy komunikacyjne miast wschodniej Afryki

Komunikacja

Systemy komunikacyjne miast wschodniej Afryki

Marcin Żywiałkowski 09 kwietnia 2016

Autonomiczny autobus jeździ po greckiej Trikali

Komunikacja

Autonomiczny autobus jeździ po greckiej Trikali

Jakub Dybalski 25 października 2015

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5