Partnerzy serwisu:
Mobilność

99 proc. autobusów elektrycznych jeździ w Chinach

Dalej Wstecz
Data publikacji:
30-04-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
99 proc. autobusów elektrycznych jeździ w Chinach
fot. Jakub Dybalski
Agencja Bloomberg New Energy Finance opublikowała raport podsumowujący globalny rozwój elektromobilności w światowym transporcie publicznym. Analitycy BNEF opisali najważniejsze trendy rynkowe, jak również przedstawili prognozy dotyczące przyszłości sektora. Dziś prawie wszystkie autobusy elektryczne jeżdżą w Chinach. Gdyby jednak ten kraj wziąć w nawias, Polska jest jednym ze światowych liderów elektromobilności.

Rozwój elektromobilności jest jednym z najważniejszych trendów nie tylko w sektorze samochodów osobowych, lecz również autobusów miejskich. Liczba pojazdów niskoemisyjnych w transporcie publicznym dynamicznie wzrasta na całym świecie. Łączna liczba autobusów miejskich w 2017 r. wyniosła 3 mln sztuk, z czego 385 tys. było elektrycznych. Największy rynek autobusów elektrycznych na świecie to Chiny, po których poruszało się 99 proc. światowej floty autobusów elektrycznych w 2017 r.

Chiny…

– Chiny są globalnym liderem z kilku powodów. Obowiązujący do końca 2016 r. program dopłat sprawił, że ceny autobusów elektrycznych były tam niższe niż spalinowych. Rozwój elektromobilności jest ponadto jednym z priorytetów polityki przemysłowej Państwa Środka, a wiele chińskich miast buduje swoją flotę autobusową od podstaw. Warto także zwrócić uwagę na duży problem zanieczyszczenia powietrza w chińskich miastach i dążenie do uniezależnienia się od importu ropy naftowej – mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA).



Chiński rząd chce ponadto stworzyć marki, które będą z powodzeniem konkurować na światowych rynkach. Łączna liczba autobusów elektrycznych wyprodukowanych w Chinach w 2016 r. wyniosła 116 tys. sztuk. Chińscy producenci muszą się jednak mierzyć się z coraz silniejszą konkurencją z Europy i USA, reprezentowaną przez takie podmioty jak Solaris, Volvo, Optare, Proterra, Yutong, New Flyer.

…i cała reszta

Drugi pod względem wielkości rynek autobusów elektrycznych na świecie to Europa. W 2017 r. po drogach Starego Kontynentu poruszało się 2100 zelektryfikowanych autobusów, w tym 1560 całkowicie elektrycznych. Udział e-busów w 2017 r. w ogólnej liczbie tego typu pojazdów wyniósł 1,6%. Największy rynek w Europie to Wielka Brytania. Trzeci pod względem wielkości rynek autobusów elektrycznych na świecie to USA (360 autobusów elektrycznych w 2017 r.).

Jak wynika z raportu BNEF, kolejne miasta na świecie, w tym wielkie metropolie, deklarują, że w przyszłości zamierzają dysponować flotą składającą się wyłącznie z autobusów elektrycznych. Po ulicach chińskiego Shenzhen już od ubiegłego roku poruszają się wyłącznie pojazdy zeroemisyjne. Miasto dysponuje flotą składającą się łącznie z ponad 16 tys. autobusów elektrycznych. Podobne plany ma Kopenhaga – do 2019 r., Paryż – do 2025 r. czy Los Angeles – do 2030 r. Rozwój elektromobilności w transporcie publicznym nie omija również Polski. Szereg miast w naszym kraju zakupiło lub zadeklarowało zakup autobusów napędzanych energią elektryczną. Jak wynika raportu PSPA i IGKM „Paliwa alternatywne w komunikacji miejskiej, w dużych polskich miastach jest eksploatowanych lub w najbliższym czasie zostanie włączonych do eksploatacji ok. 190 autobusów elektrycznych, co stanowi ok. 1,5% wszystkich zarejestrowanych w Polsce autobusów komunikacji miejskiej.

– Kilka czynników napędza rynek elektrycznych autobusów, m.in. dążenie do poprawy stanu środowiska i redukcji poziomu natężenia hałasu. Autobusy elektryczne nie generują bezpośrednio do atmosfery żadnych szkodliwych emisji, co ma szczególne znaczenie w centrach zatłoczonych miast. Istotne są także niższe całkowite koszty posiadania pojazdów oraz polityka przemysłowa oparta na elektromobilności. Rynek hamują natomiast wciąż wysokie koszty zakupu, wynikające z wysokich cen baterii litowo-jonowych. Systematycznie one jednak spadają, przez co w niedalekiej przyszłości ceny autobusów elektrycznych i spalinowych zrównają się ze sobą, a miejski transport publiczny wejdzie w erę pełnej elektromobilności – mówi Maciej Mazur z PSPA.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Opole wybrało dostawcę elektrobusów

Przestrzeń

Opole wybrało dostawcę elektrobusów

Witold Urbanowicz 15 września 2023

Złotoryja kupuje elektrobusy

Komunikacja

Złotoryja kupuje elektrobusy

Jakub Rösler 05 września 2023

Łomża z ofertami na elektrobusy

Komunikacja

Łomża z ofertami na elektrobusy

Witold Urbanowicz 24 sierpnia 2023

Zobacz również:

Jawor ma oferty na autobusy elektryczne

Komunikacja

Jawor ma oferty na autobusy elektryczne

Jakub Rösler 22 sierpnia 2023

Gmina Zakrzew ma elektrobusy i komunikację gminną

Komunikacja

Gmina Zakrzew ma elektrobusy i komunikację gminną

Redakcja/inf. pras. 17 sierpnia 2023

Jarosław kupuje autobus elektryczny

Komunikacja

Jarosław kupuje autobus elektryczny

Jakub Rösler 16 sierpnia 2023

Pozostałe z wątku:

Opole wybrało dostawcę elektrobusów

Przestrzeń

Opole wybrało dostawcę elektrobusów

Witold Urbanowicz 15 września 2023

Złotoryja kupuje elektrobusy

Komunikacja

Złotoryja kupuje elektrobusy

Jakub Rösler 05 września 2023

Łomża z ofertami na elektrobusy

Komunikacja

Łomża z ofertami na elektrobusy

Witold Urbanowicz 24 sierpnia 2023

Zobacz również:

Jawor ma oferty na autobusy elektryczne

Komunikacja

Jawor ma oferty na autobusy elektryczne

Jakub Rösler 22 sierpnia 2023

Gmina Zakrzew ma elektrobusy i komunikację gminną

Komunikacja

Gmina Zakrzew ma elektrobusy i komunikację gminną

Redakcja/inf. pras. 17 sierpnia 2023

Jarosław kupuje autobus elektryczny

Komunikacja

Jarosław kupuje autobus elektryczny

Jakub Rösler 16 sierpnia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5