Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Węzeł PKM Strzyża - planowane rozwiązania

Dalej Wstecz
Data publikacji:
17-09-2013
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Węzeł PKM Strzyża - planowane rozwiązania
mat. inwestoraPrzystanek PKM Strzyża
Pierwszy przystanek budowanej obecnie nowej linii kolejowej, łączącej Wrzeszcz z Kaszubami i lotniskiem w Rębiechowie zlokalizowany będzie na terenie dzielnicy Strzyża. Jej położenie na mapie Gdańska (w bliskiej odległości od Starej Oliwy oraz kampusu Uniwersytetu Gdańskiego) zadecydowało o przyznaniu stacji PKM Strzyża roli lokalnego węzła komunikacyjnego dla północnej części miasta.

Obecnie w pobliżu planowanego węzła integracyjnego prowadzona jest budowa infrastruktury liniowo-punktowej Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Co niezmiernie istotne, przystanek kolejowy PKM Strzyża znajdować się będzie w bezpośrednim sąsiedztwie istniejącej od przeszło pół wieku pętli tramwajowej.

Pętlę Strzyża (dawniej "Ogrodowa", do 29.10.2010 "Abrahama") uruchomiono w 1957 roku, wraz z likwidacją krańcówki Szymanowskiego, która w latach 1930-1957 znajdowała się przy skrzyżowaniu ul. Szymanowskiego, z aleją Grunwaldzką. Pętla zlokalizowana jest naprzeciwko zajezdni tramwajowej "Wrzeszcz" i posiada dwa tory przelotowe. W roku 2006 wykonano naprawę główną pętli w ramach II etapu Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej. Wszystkie zwrotnice najazdowe wyposażono w sterowanie elektryczne firmy Bombardier. Pętla stanowi aktualnie jedną z krańcówek linii 5 oraz 9.

Budowana stacja PKM umiejscowiona będzie tuż przy ul. Wita Stwosza i zostanie w pełni zintegrowana ze wspomnianą pętlą tramwajową. To właśnie tutaj tramwajem dojeżdżać będą mieszkańcy północnych dzielnic Gdańska tj. Jelitkowa, Żabianki oraz Oliwy, by następnie przesiąść się do autobusów szynowych i niezwykle sprawnie dojechać na lotnisko w Rębiechowie czy też na Kaszuby. Z przystanku korzystać będzie też zapewne część pracowników dynamicznie rozbudowywanego Olivia Business Centre - największego centrum biznesowego i biurowego w Polsce Północnej (położonego w odległości niespełna 1,5 km).

Wydaje się, iż w sezonie letnim potoki pasażerskie, korzystające z planowanego węzła Strzyża, będą dodatkowo zasilone przez turystów, wybierających się do Starej Oliwy, Parku Oliwskiego oraz pobliskiego Ogrodu Zoologicznego. Zaś poza sezonem, uruchomienie przewozów kolejowych przyniesie znaczące korzyści studentom gdańskich uczelni, pochodzącym z głębi regionu pomorskiego. Dotychczas bowiem - pomimo relatywnie bliskiego położenia uczelni od domu rodzinnego - byli oni pozbawieni możliwości sprawnego dotarcia środkami komunikacji zbiorowej do swoich miejsc zamieszkania (np. Żukowa, Kartuz, czy też Kościerzyny).

Sam przystanek kolejowy będzie znajdował się na estakadzie, której filary właśnie powstają na placu budowy. Jest to rozwiązanie perspektywiczne, ponieważ uwzględnia także nieco dalsze plany miejskich decydentów, odnoszące się do rozwoju tej części miasta. W tym rejonie w przyszłości przebiegać ma tzw. ulica Nowa Abrahama. Istnieją ponadto plany dotyczące przedłużenia linii tramwajowej ze Strzyży na Zaspę. Dlatego też zrezygnowano w tym miejscu z nasypu na rzecz estakady, pod którą bez problemu zmieszczą się tramwaje. W przeciwnym wypadku podczas realizacji miejskiej inwestycji jej wykonawca byłby w przyszłości skazany na skomplikowane prace rozbiórkowe kolejowego nasypu.

Przystanek Strzyża będzie też posiadał najwięcej, bo aż 76 miejsc parkingowych dla rowerów. Bezpośrednio wynika to z zaleceń władz Gdańska, które są odpowiedzialne za wykonanie tzw. infrastruktury towarzyszącej, w tym: miejsc postojowych oraz dróg dojazdowych do nowej linii PKM.

Uwzględniając przyszłą rolę przystanku PKM Strzyża jako węzła integracyjnego z parkingiem typu bike and ride, władze miejskie Gdańska zdecydowały się na wytyczenie pasów rowerowych w ciągu ulic: Wita Stwosza oraz Wojska Polskiego (ograniczając tym samym ruch samochodowy do jednego pasa po każdej ze stron). Realizacja trwającego obecnie przedsięwzięcia powinna się zakończyć do końca sierpnia br. a koszt owej inwestycji wyniesie przeszło 925 tys. zł. brutto. Nowa trasa dla rowerzystów umożliwi im w przyszłości wygodny i bezpieczny dojazd do stacji Kolei Metropolitalnej, zachęcając do korzystania z przyjaznych środowisku naturalnemu środków transportu mieszkańców oraz turystów odwiedzających Pomorze Gdańskie.

Przyjęte do realizacji rozwiązania komunikacyjne w rejonie przyszłej stacji PKM Strzyża wydają się być właściwe, gdyż zapewnią wyższą efektywność działalności zarówno przewoźnika kolejowego, jak i gdańskiego ZKM-u. Co więcej, umożliwią bezpośredni dojazd z głębi województwa pomorskiego do północnych dzielnic Gdańska. Stanowią też istotny krok w kierunku zmiany zachowań transportowych mieszkańców. Sprawne zintegrowanie ekologicznych środków transportu miejskiego (tj. tramwaj oraz rower) z regionalnym transportem kolejowym będzie miało w tym wypadku kluczowe znaczenie dla powodzenia przedsięwzięcia.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Lotnisko i kolej: mariaż nie zawsze udany

Komunikacja

Lotnisko i kolej: mariaż nie zawsze udany

Paweł Rydzyński 02 stycznia 2022

Wiedeń: Powrotu City Airport Train do lotniska nie widać

Mobilność

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Lotnisko i kolej: mariaż nie zawsze udany

Komunikacja

Lotnisko i kolej: mariaż nie zawsze udany

Paweł Rydzyński 02 stycznia 2022

Wiedeń: Powrotu City Airport Train do lotniska nie widać

Mobilność

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5