Warszawiacy chętnie przesiedli się na rowery. Jak informuje ZTM Warszawa, w ciągu dwóch lat ruch rowerowy wzrósł o 40% i stanowi teraz prawie 3% wszystkich podróży po mieście. Czy wynik ten utrzyma się w zimie, kiedy po raz pierwszy będą odśnieżane główne trasy?
O popularności rowerów dobrze świadczą liczby. - Robiliśmy pomiary ruchu. Przez ostatnie dwa lata ruch rowerowy wzrósł o 40% - mówi Łukasz Puchalski, pełnomocnik rowerowy Warszawy. Przykładowo na Wybrzeżu Szczecińskim ruch rowerowy wzrósł dwukrotnie, a na al. Jana Pawła II blisko o 60%. Jak dodaje pełnomocnik, udział rowerów w przejazdach po mieście zbliża się do 3%. - Liczba przejazdów rowerem sięga 150 tys. przejazdów dziennie. To jest tyle, ile przejeżdża w ciągu doby mostem Grota-Roweckiego. To prawie 1/3 pasażerów metra - wylicza Puchalski.
Veturilo potęgą
Blisko połowa przejazdów odbywa się do lub przez Śródmieście (42%). - Gdyby przesiadli się do samochodów, zajęliby wszystkie miejsca w strefie płatnego parkowania. Dzięki temu, że część osób decyduje się przyjechać rowerem, inni mają łatwiej ze znalezieniem miejsca parkingowego - zauważa Łukasz Puchalski.
System roweru miejskiego Veturilo ma blisko 225 tys. aktywnych użytkowników, z czego ok. 90 tys. to nowi użytkownicy z 2014 r. Dostępnych jest prawie 3000 rowerów w 203 stacjach. Do tego dochodzą 55 rowery w Konstancinie na 5 stacjach, które są kompatybilne z systemem warszawskim. W roku 2014 zanotowano 1,9 mln wypożyczeń, średni czas wypożyczenia to 23 minuty i 48 sekund. Rekordzista wypożyczał rower 1304 razy. W 2014 r. ruszyły też rowery rowerowe - zaliczyły ok. 200 wypożyczeń.
Liczba tras rośnie
Jak wylicza Puchalski, dostępnych jest ponad 417 km tras rowerowych - to jest o blisko 50 km więcej niż w roku ubiegłym. Dla porównania - w 2009 r. było 263 km tras. - Mamy świadomość, że jeszcze dużo przed nami do zrobienia - zapewnia Puchalski. Wszystkie drogi rowerowe, które powstają - zgodnie z zarządzeniem prezydent miasta - są asfaltowe (teraz już stanowią ponad 50% wszystkich dróg). To nie jest już "kubeł z farbą" i dzielenie chodników, jak to na początku bywało. - Pracujemy nad szerokością. Dwa metry to zdecydowanie zbyt wąsko, biorąc pod uwagę natężenie ruchu w niektórych miejscach - zauważa Łukasz Puchalski.
W 2014 r. pojawiło się 9 km nowych pasów rowerowych (wcześniej było 5 km). - To najlepsze, najbezpieczniejsze rozwiązanie. Służy uspokojeniu ruchu - przekonuje Puchalski. Przyciąga też rowerzystów. Przykładowo na Saskiej, gdzie wprowadzono takie rozwiązanie, udział ruchu rowerowego wynosi teraz 7%. - Rower z natury powinien być prowadzony po jezdni - mówi Łukasz Puchalski. Jak dodaje, odseparowanie rowerów od samochodów powinno być dedykowane przede wszystkim tam, gdzie jest duży ruch samochodów. W tym roku powstał też pierwszy korytarz wschód-zachód przez centrum - nad II linią metra, w ciągu Świętokrzyskiej - Prostej - Sokolej. - Prawie wszystkie odcinki, które wybudowaliśmy w tym roku, uzupełniają sieć, łączą drogi rowerowe w całość.To też będzie nam przyświecać w planach na najbliższe lata - mówi pełnomocnik rowerowy.
Zyskają piesi
Wyremontowano też 7 km dróg rowerowych w najgorszym stanie. Remontu doczekało się też 13 km chodników. - Chyba nic nie poprawia tak infrastruktury pieszej jak remonty bądź budowa infrastruktury rowerowej - przekonuje Puchalski. Wylicza tutaj przykład Czerniakowskiej, Ostrobramskiej i Wysockiego, gdzie drogi rowerowe są prowadzone w zupełnie innych korytarzach.
Po raz pierwszy odśnieżane będą drogi rowerowe. - To była zmora rowerzystów. 2/3 z nich deklarowało, że w przypadku odśnieżania będzie jeździć na rowerze. Zobaczymy, jak to będzie, będziemy sprawdzać jaki to ma wpływ na atrakcyjność roweru w okresie zimowym. Taka pogoda jak dziś nie odstrasza - mówi Puchalski. Do odśnieżania zaproponowano ponad 80 km tras w 13 korytarzach.
Przybyło 1150 nowych stojaków. W tej chwili miasto ma 12 tys. miejsc do parkowania w 1000 lokalizacjach. Do końca roku przyjedzie w sumie 1000 kolejnych stojaków, które będą montowane wiosną. - Będziemy się w przyszłym roku zbliżać do 15 tys. miejsc do parkowania rowerów - mówi Łukasz Puchalski. W zeszłym roku zaczęto stawiać stacje samoobsługowe do naprawy rowerów - obecnie jest 60 takich stanowisk. - To więcej niż liczba wszystkich stacji w kraju - zauważa Puchalski. Nowością są też punkty do automatycznego pomiaru ruchu rowerowego.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.